Diplomová práce zkoumá využití skupinové a kooperativní výuky v jazykové a slohové složce předmětu český jazyk a literatura na střední škole. Teoreticky popisuje podstatu obou organizačních forem a vymezuje odlišnosti v jejich chápání. Dále obsahuje soubor teoreticky navržených aktivit pro skupinovou práci, které mohou být při výuce různých obsahů českého jazyka využity. V praktické části práce byla ověřena účinnost skupinové výuky ve dvou vyučovacích hodinách na gymnáziu, jejímž cílem bylo dokázat funkčnost této organizační formy a možnost jejího začlenění do výuky českého jazyka.
Anotace v angličtině
Diploma work investigates the use of group work and cooperative learning in grammar, stylistic and communicative part of Czech language arts classes at secondary school. It theoretically describes the features of both organizational forms and specifies the differences in understanding of them. It includes the collection of designed group work activities which could be used for teaching of different language points in Czech lessons. In the practical part of the work, the effectiveness of group work was verified in two Czech classes taught at grammar school. The goal of it was to demonstrate the practicality of this organizational form and the possibilities of its integration into teaching of Czech language.
Klíčová slova
Organizační forma, kooperativní vyučování, skupinové vyučování, skupina, spolupráce, kooperativní dovednosti, sociální dovednosti, skupinová aktivita, jazyková výchova, slohová a komunikační výchova, příprava na vyučovací hodinu.
Klíčová slova v angličtině
Organizational form, cooperative learning, group work, group, cooperation, cooperative skills, social skills, group activity, teaching grammar, teaching style and communication, lesson plan.
Rozsah průvodní práce
89 s. (96 154 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zkoumá využití skupinové a kooperativní výuky v jazykové a slohové složce předmětu český jazyk a literatura na střední škole. Teoreticky popisuje podstatu obou organizačních forem a vymezuje odlišnosti v jejich chápání. Dále obsahuje soubor teoreticky navržených aktivit pro skupinovou práci, které mohou být při výuce různých obsahů českého jazyka využity. V praktické části práce byla ověřena účinnost skupinové výuky ve dvou vyučovacích hodinách na gymnáziu, jejímž cílem bylo dokázat funkčnost této organizační formy a možnost jejího začlenění do výuky českého jazyka.
Anotace v angličtině
Diploma work investigates the use of group work and cooperative learning in grammar, stylistic and communicative part of Czech language arts classes at secondary school. It theoretically describes the features of both organizational forms and specifies the differences in understanding of them. It includes the collection of designed group work activities which could be used for teaching of different language points in Czech lessons. In the practical part of the work, the effectiveness of group work was verified in two Czech classes taught at grammar school. The goal of it was to demonstrate the practicality of this organizational form and the possibilities of its integration into teaching of Czech language.
Klíčová slova
Organizační forma, kooperativní vyučování, skupinové vyučování, skupina, spolupráce, kooperativní dovednosti, sociální dovednosti, skupinová aktivita, jazyková výchova, slohová a komunikační výchova, příprava na vyučovací hodinu.
Klíčová slova v angličtině
Organizational form, cooperative learning, group work, group, cooperation, cooperative skills, social skills, group activity, teaching grammar, teaching style and communication, lesson plan.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu.
2. Navrhnout různé možnosti uplatnění skupinové a kooperativní výuky v předmětu
český jazyk a literatura na SŠ.
3. Výzkumem ověřit účinnost vybraných návrhů.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu.
2. Navrhnout různé možnosti uplatnění skupinové a kooperativní výuky v předmětu
český jazyk a literatura na SŠ.
3. Výzkumem ověřit účinnost vybraných návrhů.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
FILOVÁ, H. Skupinová výuka. In. MAŇÁK, J. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. ISBN 80-210-1549-7.
JABLONSKÝ, T. Kooperácia a jej rozvoj v podmienkach školskej edukácie ako príprava pre život v demokratickej spoločnosti. Pedagogická orientace. 2005, č. 3, s. 78-88. ISSN 1211-4669.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2004. 179 s. ISBN 80-246-0192-3.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3.
KASÍKOVÁ, H. Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno : AISIS, 2005. 141 s. ISBN 80-239-4668-4.
KREJČOVÁ, E.; VOLFOVÁ, M. Kultivace kompetencí a skupinové vyučování. Moderní vyučování. 2006, č. 1, s. 21-22.
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
MECHLOVÁ, E.; HORÁK, F. Skupinové vyučování na základní a střední škole. Praha : SPN, 1986. 93 s. ISBN 14-478-86.
MEREDITH, K.S.; STELEOVÁ, J.L.; TEMPLE, CH. Kooperativní učení. Praha : Kritické myšlení, 1998.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. 384 s. ISBN 80-7178-070-7.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2007. 99 s. ISBN 978-80-87000-11-3.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1.
SOLFRONK, J. Organizační formy vyučování. Praha : PedF UK, 1994. 67 s. ISBN 80-7066-334-0.
ŠVAJCER, V. Skupinové vyučovanie. Bratislava : SPN, 1966. 239 s. ISBN 67-444-66.
VÁCLAVÍK, V. Organizační formy výuky. In. KALHOUST, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-253-X.
ZLÁMAL, J. Inovace profesního vzdělávání využitím integrované výuky. Moderní vyučování. 2006, č. 5, s. 25-26.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
FILOVÁ, H. Skupinová výuka. In. MAŇÁK, J. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. ISBN 80-210-1549-7.
JABLONSKÝ, T. Kooperácia a jej rozvoj v podmienkach školskej edukácie ako príprava pre život v demokratickej spoločnosti. Pedagogická orientace. 2005, č. 3, s. 78-88. ISSN 1211-4669.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2004. 179 s. ISBN 80-246-0192-3.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3.
KASÍKOVÁ, H. Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno : AISIS, 2005. 141 s. ISBN 80-239-4668-4.
KREJČOVÁ, E.; VOLFOVÁ, M. Kultivace kompetencí a skupinové vyučování. Moderní vyučování. 2006, č. 1, s. 21-22.
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
MECHLOVÁ, E.; HORÁK, F. Skupinové vyučování na základní a střední škole. Praha : SPN, 1986. 93 s. ISBN 14-478-86.
MEREDITH, K.S.; STELEOVÁ, J.L.; TEMPLE, CH. Kooperativní učení. Praha : Kritické myšlení, 1998.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. 384 s. ISBN 80-7178-070-7.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2007. 99 s. ISBN 978-80-87000-11-3.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1.
SOLFRONK, J. Organizační formy vyučování. Praha : PedF UK, 1994. 67 s. ISBN 80-7066-334-0.
ŠVAJCER, V. Skupinové vyučovanie. Bratislava : SPN, 1966. 239 s. ISBN 67-444-66.
VÁCLAVÍK, V. Organizační formy výuky. In. KALHOUST, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-253-X.
ZLÁMAL, J. Inovace profesního vzdělávání využitím integrované výuky. Moderní vyučování. 2006, č. 5, s. 25-26.