Bakalářská práce pojednává o využití aktivního sociálního učení v rámci primární prevence rizikového chování ve školách. Zabývá se vymezením aktivního sociálního učení a jeho teoriemi, opírá se o poznatky sociální psychologie (charakteristika sociálních skupin, sociální dynamika a sociální konformita, postoje, socializace dítěte ve škole a vliv spolužáků na osobnost žáka). Práce dále analyzuje primární prevenci rizikového chování a věnuje se klíčovým kompetencím a formám práce v primární prevenci.
Přináší nové poznatky vyplývající z provedené obsahové analýzy vybraných minimálních preventivních programů škol, jež mohou využít především začínající školní metodici prevence.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the problematic of active use of social learning within the framework of primary prevention of a risky conduct in the schools. It concerns the delimitation of a concept of active social learning and its theories, it reclines upon the knowledge of social psychology (characteristic of social groups, social dynamics and social conformity, attitudes, socialization of a child in the school and the influence of classmates upon the personality of a pupil). The work further analyzes the primary prevention of a risky conduct and applies to the key competences and the work forms in primary prevention.
It brings new observations resulting from undergone content analysis of the chosen minimal prevention school programs that might be employed especially by the beginning school prevention workers.
Klíčová slova
aktivní sociální učení, primární prevence, sociální skupiny, sociální dynamika, sociální konformita, klíčové kompetence, minimální preventivní program, školní metodik prevence
Klíčová slova v angličtině
active social learning, primary prevention, social groups, social dynamics, social conformity, key competences, minimal prevention program, school prevention workers
Rozsah průvodní práce
65 s., P 25 (150 060 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o využití aktivního sociálního učení v rámci primární prevence rizikového chování ve školách. Zabývá se vymezením aktivního sociálního učení a jeho teoriemi, opírá se o poznatky sociální psychologie (charakteristika sociálních skupin, sociální dynamika a sociální konformita, postoje, socializace dítěte ve škole a vliv spolužáků na osobnost žáka). Práce dále analyzuje primární prevenci rizikového chování a věnuje se klíčovým kompetencím a formám práce v primární prevenci.
Přináší nové poznatky vyplývající z provedené obsahové analýzy vybraných minimálních preventivních programů škol, jež mohou využít především začínající školní metodici prevence.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the problematic of active use of social learning within the framework of primary prevention of a risky conduct in the schools. It concerns the delimitation of a concept of active social learning and its theories, it reclines upon the knowledge of social psychology (characteristic of social groups, social dynamics and social conformity, attitudes, socialization of a child in the school and the influence of classmates upon the personality of a pupil). The work further analyzes the primary prevention of a risky conduct and applies to the key competences and the work forms in primary prevention.
It brings new observations resulting from undergone content analysis of the chosen minimal prevention school programs that might be employed especially by the beginning school prevention workers.
Klíčová slova
aktivní sociální učení, primární prevence, sociální skupiny, sociální dynamika, sociální konformita, klíčové kompetence, minimální preventivní program, školní metodik prevence
Klíčová slova v angličtině
active social learning, primary prevention, social groups, social dynamics, social conformity, key competences, minimal prevention program, school prevention workers
Zásady pro vypracování
Prostudování literatury
Analýza a komparace odborných informací
Stanovení cíle bakalářské práce
Vypracování osnovy
Zpracování bakalářské práce, teoreticko-aplikační charakter
Praktické závěry a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Prostudování literatury
Analýza a komparace odborných informací
Stanovení cíle bakalářské práce
Vypracování osnovy
Zpracování bakalářské práce, teoreticko-aplikační charakter
Praktické závěry a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2007. 152 s. ISBN 978-80-7367-246-1.
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Plzeň: Aleš Čeněk, 2007. 351 s. ISBN 978-80-7380-065-9.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. a kol. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. 408 s. ISBN 978-80-247-1428-8.
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. 376 s. ISBN 80-7178-479-6.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele a rodiče. Praha: Portál, 2004. 232 s. ISBN 80-7178-888-0.
Seznam doporučené literatury
SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2007. 152 s. ISBN 978-80-7367-246-1.
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Plzeň: Aleš Čeněk, 2007. 351 s. ISBN 978-80-7380-065-9.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. a kol. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. 408 s. ISBN 978-80-247-1428-8.
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. 376 s. ISBN 80-7178-479-6.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele a rodiče. Praha: Portál, 2004. 232 s. ISBN 80-7178-888-0.