Tato bakalářská práce je zaměřena na představy studentů vysokých škol humanitního směru o jejich budoucím životě. Hlavním cílem bylo zjistit, jak si mladí lidé představují svůj život, jaké mají plány a čeho by chtěli dosáhnout. Pro svůj výzkum jsem zvolila polostrukturované rozhovory, které jsem provedla celkem s 16 jedinci. Zaměřovala jsem se hlavně na vzdělání, kterého by studenti chtěli dosáhnout a na zaměstnání, které by jednou chtěli vykonávat. Dalším tématem byl partnerský život, kdy jsem se zajímala o výběr partnera, společné bydlení, manželství a rodičovství. Poslední okruh otázek se zaměřoval na genderovou strukturu ve veřejné i soukromé sféře.
Anotace v angličtině
This work is focused on university students from humanities are and their ideas about future life. The main aim was to determine how young people imagine their lives, what their plans and what they would like to achieve. For my research I choose semi-structured interviews that I conducted with 16 individuals in total. I focused mainly on education, what students would like to achieve and the job that one would like to perform. Another thema was the partnership life that I was interested in selecting a partner, living together, marriage and parenthood. The last set of questions focused on the gender structure of public and private sphere.
Klíčová slova
životní plány, postoje, vzdělání, zaměstnání, partnerský život, manželství, rodičovství, gender
Klíčová slova v angličtině
life plans, attitudes, education, employment, partnership life, marriage, parenthood, gender
Rozsah průvodní práce
61 s. (105 414 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na představy studentů vysokých škol humanitního směru o jejich budoucím životě. Hlavním cílem bylo zjistit, jak si mladí lidé představují svůj život, jaké mají plány a čeho by chtěli dosáhnout. Pro svůj výzkum jsem zvolila polostrukturované rozhovory, které jsem provedla celkem s 16 jedinci. Zaměřovala jsem se hlavně na vzdělání, kterého by studenti chtěli dosáhnout a na zaměstnání, které by jednou chtěli vykonávat. Dalším tématem byl partnerský život, kdy jsem se zajímala o výběr partnera, společné bydlení, manželství a rodičovství. Poslední okruh otázek se zaměřoval na genderovou strukturu ve veřejné i soukromé sféře.
Anotace v angličtině
This work is focused on university students from humanities are and their ideas about future life. The main aim was to determine how young people imagine their lives, what their plans and what they would like to achieve. For my research I choose semi-structured interviews that I conducted with 16 individuals in total. I focused mainly on education, what students would like to achieve and the job that one would like to perform. Another thema was the partnership life that I was interested in selecting a partner, living together, marriage and parenthood. The last set of questions focused on the gender structure of public and private sphere.
Klíčová slova
životní plány, postoje, vzdělání, zaměstnání, partnerský život, manželství, rodičovství, gender
Klíčová slova v angličtině
life plans, attitudes, education, employment, partnership life, marriage, parenthood, gender
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na představy studentů vysokých škol o jejich budoucím životě. Hlavním cílem práce bude zjistit, jaké životní plány mají vysokoškolští studenti. Toto téma jsem zvolila z toho důvodu, že mě osobně zajímá, jak dnešní mladí lidé vidí svůj život do budoucna. Základem celé práce bude provedení kvalitativního výzkumu, který bude založen na polostrukturovaných rozhovorech. Rozhovory budou prováděny se studenty vysokých škol (muži i ženy) ve věku 20-25 let. Počet respondentů se bude pohybovat mezi 16-20 jedinci. Hlavní výzkumné otázky budou zaměřené na představy a plány jedinců o budoucím životě: Jakého nejvyššího vzdělání chtějí jedinci dosáhnout? Jaké by si představovali zaměstnání? Dále mě bude zajímat, zda a kdy chtějí vstoupit do manželství a pokud nechtějí, z jakého důvodu. Posledním tématem budou plány ohledně založení rodiny a uspořádání rodinného života.
Časový harmonogram
září-říjen 2011 rešerše literatury
listopad-prosinec 2011 sběr dat
leden-únor 2012 analýza dat
do 31. 3. 2012 první finální verze
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na představy studentů vysokých škol o jejich budoucím životě. Hlavním cílem práce bude zjistit, jaké životní plány mají vysokoškolští studenti. Toto téma jsem zvolila z toho důvodu, že mě osobně zajímá, jak dnešní mladí lidé vidí svůj život do budoucna. Základem celé práce bude provedení kvalitativního výzkumu, který bude založen na polostrukturovaných rozhovorech. Rozhovory budou prováděny se studenty vysokých škol (muži i ženy) ve věku 20-25 let. Počet respondentů se bude pohybovat mezi 16-20 jedinci. Hlavní výzkumné otázky budou zaměřené na představy a plány jedinců o budoucím životě: Jakého nejvyššího vzdělání chtějí jedinci dosáhnout? Jaké by si představovali zaměstnání? Dále mě bude zajímat, zda a kdy chtějí vstoupit do manželství a pokud nechtějí, z jakého důvodu. Posledním tématem budou plány ohledně založení rodiny a uspořádání rodinného života.
Časový harmonogram
září-říjen 2011 rešerše literatury
listopad-prosinec 2011 sběr dat
leden-únor 2012 analýza dat
do 31. 3. 2012 první finální verze
Seznam doporučené literatury
Alan, Josef (1989): Etapy života očima sociologie. Praha: Panorama.
Burkhard, Gudrun (2010): Vzít život do vlastních rukou: práce na vlastní biografii. Praha: Malvern.
Fialová, Ludmila (2000): Představy mladých lidí o manželství a rodičovství. Praha: SLON
Hamplová, Dana, Šalamounová, Petra, Šamanová, Gabriela (2006): Životní cyklus: sociologické a demografické perspektivy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky.
Kuchařová, Věra, Tuček, Milan (1999): Sociálně ekonomické souvislosti rodinného chování mladé generace v České republice. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky.
Nový, Lubomír (1989): Životní dráha jako sociologický problém. Brno: Univerzita J.E.Purkyně.
Seznam doporučené literatury
Alan, Josef (1989): Etapy života očima sociologie. Praha: Panorama.
Burkhard, Gudrun (2010): Vzít život do vlastních rukou: práce na vlastní biografii. Praha: Malvern.
Fialová, Ludmila (2000): Představy mladých lidí o manželství a rodičovství. Praha: SLON
Hamplová, Dana, Šalamounová, Petra, Šamanová, Gabriela (2006): Životní cyklus: sociologické a demografické perspektivy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky.
Kuchařová, Věra, Tuček, Milan (1999): Sociálně ekonomické souvislosti rodinného chování mladé generace v České republice. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky.
Nový, Lubomír (1989): Životní dráha jako sociologický problém. Brno: Univerzita J.E.Purkyně.