Bakalářská práce se věnuje genderu jako principu, který je sociálně konstruován kulturou. Cílem práce je zjistit, jak děti aktivně pracují se svým genderem během každodenních aktivit a jak samotný pojem gender chápou. Autorka se zaměřila i na vizuální stránku dítěte, jež vypovídá něco o genderové socializaci ze strany rodičů. Poslední oblast pozornosti je role pedagožek a jejich možná stimulace do genderových rolí dětí v mateřské škole. Během zúčastněného pozorování v mateřské škole byla nasbírána data, která byla zaznamenána do terénního deníku a následně analyzována. Součástí analýzy jsou i obrázky, které děti vytvořily. Ty vyjadřují, co pro dítě znamená ženský a mužský gender a jak je mezi sebou rozlišuje.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis attends to gender as a principle that is social construct of culture. The aim of this work is to find out how children are actively working with their gender during everyday activities and how they comprehend the concept of gender. Authoress focuses on visual aspect of the child which gives evidence about gender socialization by parents. The last area of attention is the role of educators and their possible stimulation to gender roles of children in kindergarten. During participant observation in the kindergarten was gathered data that was recorded in the research diary and subsequently analyzed. Parts of analyses are also pictures by children. They express what the child means female and male gender and how to distinguish between them.
Klíčová slova
Gender, socializace, stereotypy, identita
Klíčová slova v angličtině
Gender, socialization, stereotypes, identity
Rozsah průvodní práce
58s.(66 601 znaků)15 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje genderu jako principu, který je sociálně konstruován kulturou. Cílem práce je zjistit, jak děti aktivně pracují se svým genderem během každodenních aktivit a jak samotný pojem gender chápou. Autorka se zaměřila i na vizuální stránku dítěte, jež vypovídá něco o genderové socializaci ze strany rodičů. Poslední oblast pozornosti je role pedagožek a jejich možná stimulace do genderových rolí dětí v mateřské škole. Během zúčastněného pozorování v mateřské škole byla nasbírána data, která byla zaznamenána do terénního deníku a následně analyzována. Součástí analýzy jsou i obrázky, které děti vytvořily. Ty vyjadřují, co pro dítě znamená ženský a mužský gender a jak je mezi sebou rozlišuje.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis attends to gender as a principle that is social construct of culture. The aim of this work is to find out how children are actively working with their gender during everyday activities and how they comprehend the concept of gender. Authoress focuses on visual aspect of the child which gives evidence about gender socialization by parents. The last area of attention is the role of educators and their possible stimulation to gender roles of children in kindergarten. During participant observation in the kindergarten was gathered data that was recorded in the research diary and subsequently analyzed. Parts of analyses are also pictures by children. They express what the child means female and male gender and how to distinguish between them.
Klíčová slova
Gender, socializace, stereotypy, identita
Klíčová slova v angličtině
Gender, socialization, stereotypes, identity
Zásady pro vypracování
Má bakalářská práce bude stavěna na kvalitativní studii. Bude obsahovat část teoretickou i empirickou. V teoretické části představím klíčové pojmy a uvedu základní teorie, které se věnují vývoji osobnosti dítěte v raném věku života. V druhé části výzkumu provedu samotné pozorování v mateřské škole. Během něho se budu snažit na dítě nahlížet z co nejbližší perspektivy. Zaměřím se na to, jak získávají malé děti svou genderovou identitu. Cílem mého pozorování ve výzkumu bude socializační proces dítěte. Bude mě zajímat, jak je ovlivňován okolním prostředím a osobami a jakým způsobem jsou děti stimulovány k genderovým stereotypům. Dále bych se ráda zaměřila na genderovou identitu v kontextu dětských her a v utváření přátelských vztazích u chlapců a dívek. A chtěla bych se zaměřit i na dítě samotné, jako na sociálního aktéra a jak sám sebe vnímá (svůj gender). Budou mě zajímat signifikantní rozdíly a genderové stereotypy.
Zásady pro vypracování
Má bakalářská práce bude stavěna na kvalitativní studii. Bude obsahovat část teoretickou i empirickou. V teoretické části představím klíčové pojmy a uvedu základní teorie, které se věnují vývoji osobnosti dítěte v raném věku života. V druhé části výzkumu provedu samotné pozorování v mateřské škole. Během něho se budu snažit na dítě nahlížet z co nejbližší perspektivy. Zaměřím se na to, jak získávají malé děti svou genderovou identitu. Cílem mého pozorování ve výzkumu bude socializační proces dítěte. Bude mě zajímat, jak je ovlivňován okolním prostředím a osobami a jakým způsobem jsou děti stimulovány k genderovým stereotypům. Dále bych se ráda zaměřila na genderovou identitu v kontextu dětských her a v utváření přátelských vztazích u chlapců a dívek. A chtěla bych se zaměřit i na dítě samotné, jako na sociálního aktéra a jak sám sebe vnímá (svůj gender). Budou mě zajímat signifikantní rozdíly a genderové stereotypy.
Seznam doporučené literatury
JANOŠOVÁ, P. 2008. Dívčí a chlapecká identita. Praha: Grada.
JARKOVSKÁ, L. 2009. "Školní třída pod genderovou lupou." Sociologický časopis 45(4): 727-752.
KESSLER, S. J., MCKENNA, W. 1978. Gender: An Ethnomethodological Approach. Chicago: The University of Chicago Press.
KIMMEL, M. S. 2008. The gendered society. New York: Oxford University Press.
LIPPA, R. A. 2009. Pohlaví: Příroda a výchova. Praha: Academia.
RENZETTI, C. M., CURRAN, D. 2003. Ženy, muži a společnost. Praha: Nakladatelství Karolinum.
THORNE, B. 2002. "Do girls and boys have different cultures?" Pp. 291-303 in Stevi Jackson, Sue Scott (eds.) Gender: A sociological reader. New York: Routledge.
ZÁBRODSKÁ, K. 2009. Variace na gender. Praha: Academia.
Seznam doporučené literatury
JANOŠOVÁ, P. 2008. Dívčí a chlapecká identita. Praha: Grada.
JARKOVSKÁ, L. 2009. "Školní třída pod genderovou lupou." Sociologický časopis 45(4): 727-752.
KESSLER, S. J., MCKENNA, W. 1978. Gender: An Ethnomethodological Approach. Chicago: The University of Chicago Press.
KIMMEL, M. S. 2008. The gendered society. New York: Oxford University Press.
LIPPA, R. A. 2009. Pohlaví: Příroda a výchova. Praha: Academia.
RENZETTI, C. M., CURRAN, D. 2003. Ženy, muži a společnost. Praha: Nakladatelství Karolinum.
THORNE, B. 2002. "Do girls and boys have different cultures?" Pp. 291-303 in Stevi Jackson, Sue Scott (eds.) Gender: A sociological reader. New York: Routledge.
ZÁBRODSKÁ, K. 2009. Variace na gender. Praha: Academia.