Tato diplomová práce se zabývá interaktivní výukou na 1. stupni ZŠ a jejími prvky a pomůckami na realizaci této výuky. V teoretické části se práce věnuje popsání základní prvků a možností, které souvisejí s interaktivní nebo multimediální výukou. Věnuje se multimediální, hypertextovým a hyper mediálním pomůckám. Shrnuje didaktické zásady, které jsou v popředí při tvorbě multimediálních prezentací. V jedné části textu je pojednání o interaktivních tabulích, kde autor rozporuje dříve uvedené výhody a nevýhody použití. Dále se teoretická část zaobírá prvky rozšiřující interaktivní výuku, konkrétně zde popisuje podlahový programovatelný robot a příklady činností s ním. V závěru práce nalezneme několik příkladů činností využití interaktivní tabule při výuce českém jazyka, matematiky a přírodovědy, které byly ověřeny v praxi.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is an interactive teaching and its elements and tools for realization at the first stage of primary school. The theoretical part deals with the description of the basic elements and possibilities that are related to interactive and multimedia teaching. The thesis describes multimedia, hypertext and hypermedia tools. It summarizes the teaching principles which are main at the forefront of creating of multimedia presentations. There is a part of the text, where is mentioned some advantages and disadvantages of using interactive whiteboards. Furthermore, the theoretical part deals with elements extending interactive teaching, specifically describes a programmable floor robot and examples of activities with it. In conclusion, there are a few examples of the use of interactive whiteboards in teaching of Czech language, mathematics and science, which has been verified in practice.
Klíčová slova
1. stupeň ZŠ, interaktivní výuka, multimediální výuka, interaktivní tabule
Tato diplomová práce se zabývá interaktivní výukou na 1. stupni ZŠ a jejími prvky a pomůckami na realizaci této výuky. V teoretické části se práce věnuje popsání základní prvků a možností, které souvisejí s interaktivní nebo multimediální výukou. Věnuje se multimediální, hypertextovým a hyper mediálním pomůckám. Shrnuje didaktické zásady, které jsou v popředí při tvorbě multimediálních prezentací. V jedné části textu je pojednání o interaktivních tabulích, kde autor rozporuje dříve uvedené výhody a nevýhody použití. Dále se teoretická část zaobírá prvky rozšiřující interaktivní výuku, konkrétně zde popisuje podlahový programovatelný robot a příklady činností s ním. V závěru práce nalezneme několik příkladů činností využití interaktivní tabule při výuce českém jazyka, matematiky a přírodovědy, které byly ověřeny v praxi.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is an interactive teaching and its elements and tools for realization at the first stage of primary school. The theoretical part deals with the description of the basic elements and possibilities that are related to interactive and multimedia teaching. The thesis describes multimedia, hypertext and hypermedia tools. It summarizes the teaching principles which are main at the forefront of creating of multimedia presentations. There is a part of the text, where is mentioned some advantages and disadvantages of using interactive whiteboards. Furthermore, the theoretical part deals with elements extending interactive teaching, specifically describes a programmable floor robot and examples of activities with it. In conclusion, there are a few examples of the use of interactive whiteboards in teaching of Czech language, mathematics and science, which has been verified in practice.
Klíčová slova
1. stupeň ZŠ, interaktivní výuka, multimediální výuka, interaktivní tabule
1. Vymezení pojmů interaktivní a multimediální výuky.
2. Metody a styl interaktivní výuky na vybrané zahraniční základní škole.
3. Vytvoření modelového výukového materiálu
4. Využití materiálů v konkrétní výuce na 1. stupni.
5. Hodnocení efektivnosti realizované výuky.
Zásady pro vypracování
1. Vymezení pojmů interaktivní a multimediální výuky.
2. Metody a styl interaktivní výuky na vybrané zahraniční základní škole.
3. Vytvoření modelového výukového materiálu
4. Využití materiálů v konkrétní výuce na 1. stupni.
5. Hodnocení efektivnosti realizované výuky.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, J., Interaktivní tabule ve výuce. Journal of Technology
and Information Education. 2009, Olomouc - EU, Univerzita Palackého,
Ročník 1, Číslo 3, s. 11 - 17. ISSN 1803-537X (print).
ISSN 1803-6805 (on-line).
KROTKÝ, J., Interaktivní aktivity v prezentaci z hlediska typu a použití.
In Trendy ve vzdělávání 2009. Olomouc: Votobia, 2009, s. 472-475.
ISBN 978-80-7220-316-1.
GAVORA, P., Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
MAŇÁK, J; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039.
PETTY, G. Moderní vyučování. Prahy: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-427-4.
www.cdmvt.cz
www.media4u.cz
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, J., Interaktivní tabule ve výuce. Journal of Technology
and Information Education. 2009, Olomouc - EU, Univerzita Palackého,
Ročník 1, Číslo 3, s. 11 - 17. ISSN 1803-537X (print).
ISSN 1803-6805 (on-line).
KROTKÝ, J., Interaktivní aktivity v prezentaci z hlediska typu a použití.
In Trendy ve vzdělávání 2009. Olomouc: Votobia, 2009, s. 472-475.
ISBN 978-80-7220-316-1.
GAVORA, P., Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
MAŇÁK, J; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039.
PETTY, G. Moderní vyučování. Prahy: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-427-4.
www.cdmvt.cz
www.media4u.cz