Diplomová práce se zabývá návrhem několika variant naklápěcího zavěšení pro tříkolový podvozek. Nejvhodnější varianta je dále rozpracována. Je provedena simulace chování tříkolového naklápěcího podvozku v prostředí softwaru MSC.ADAMS/VIEW, kde jsou vyhodnoceny potřebné parametry. Optimalizovaná geometrie zavěšení je následně použita pro konstrukční návrh tříkolového podvozku s pomocí CAD. Jsou provedeny pevnostní výpočty vybraných součástí pomocí metody konečných prvků. Dále je vybrán vhodný aktuátor pro zajištění naklápění a stručně navržena koncepce řízení aktivního naklápění podvozku.
Annotation in English
The diploma thesis deals with the design of tilting suspension for a three-wheel vehicle. The most suitable design is then analyzed in more details. MSC.ADAMS/VIEW is used for behaviour simulation of the tilting suspension and necessary parameters are evaluated. The optimal geometry of the tilting suspension is used for construction design of the three-wheel vehicle chassis by CAD system. Strength calculations are performed for particular parts by the help of Finite Element Method. A suitable actuator for tilting is chosen and the concept of active tilt control is designed.
Keywords
Tříkolová vozidla, naklápěcí zavěšení kol, aktuátory pro naklápěcí podvozky, MSC.ADAMS/VIEW, konstrukce v CAD, MKP, aktivní řízení naklápění podvozku
Keywords in English
Three-wheel vehicle, tilting suspension, tilting actuators, MSC.ADAMS/VIEW, CAD, FEM, active tilt control
Length of the covering note
96 str., + 16 str. příloh
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá návrhem několika variant naklápěcího zavěšení pro tříkolový podvozek. Nejvhodnější varianta je dále rozpracována. Je provedena simulace chování tříkolového naklápěcího podvozku v prostředí softwaru MSC.ADAMS/VIEW, kde jsou vyhodnoceny potřebné parametry. Optimalizovaná geometrie zavěšení je následně použita pro konstrukční návrh tříkolového podvozku s pomocí CAD. Jsou provedeny pevnostní výpočty vybraných součástí pomocí metody konečných prvků. Dále je vybrán vhodný aktuátor pro zajištění naklápění a stručně navržena koncepce řízení aktivního naklápění podvozku.
Annotation in English
The diploma thesis deals with the design of tilting suspension for a three-wheel vehicle. The most suitable design is then analyzed in more details. MSC.ADAMS/VIEW is used for behaviour simulation of the tilting suspension and necessary parameters are evaluated. The optimal geometry of the tilting suspension is used for construction design of the three-wheel vehicle chassis by CAD system. Strength calculations are performed for particular parts by the help of Finite Element Method. A suitable actuator for tilting is chosen and the concept of active tilt control is designed.
Keywords
Tříkolová vozidla, naklápěcí zavěšení kol, aktuátory pro naklápěcí podvozky, MSC.ADAMS/VIEW, konstrukce v CAD, MKP, aktivní řízení naklápění podvozku
Keywords in English
Three-wheel vehicle, tilting suspension, tilting actuators, MSC.ADAMS/VIEW, CAD, FEM, active tilt control
Research Plan
Základní požadavky:
Zpracujte rešerši v oblasti konstrukce tříkolových naklápěcích podvozků. Navrhněte přestavbu stávajícího tříkolového podvozku pro možnost jeho aktivního naklápění. Proveďte simulaci dynamického chování modelu vozidla a analyzujte potřebné dynamické parametry, proveďte potřebné pevnostní výpočty a dimenzování. Navrhněte koncepci způsobu aktivního řízení naklápění tříkolového podvozku.
Základní technické údaje:
Technické parametry jsou uvedeny v příloze zadání.
Osnova diplomové práce:
Rešerše v oblasti stávajících řešení a jejich vlastností. Určení hlavních charakteristik.
Variantní konstrukční řešení naklápěcího podvozku.
Zkoumání dynamického chování modelu naklápěcího podvozku, vyhodnocení potřebných parametrů.
Provedení potřebných pevnostních výpočtů a dimenzování. Zpracování potřebné výrobní dokumentace.
Návrh koncepce aktivního řízení naklápění podvozku.
Research Plan
Základní požadavky:
Zpracujte rešerši v oblasti konstrukce tříkolových naklápěcích podvozků. Navrhněte přestavbu stávajícího tříkolového podvozku pro možnost jeho aktivního naklápění. Proveďte simulaci dynamického chování modelu vozidla a analyzujte potřebné dynamické parametry, proveďte potřebné pevnostní výpočty a dimenzování. Navrhněte koncepci způsobu aktivního řízení naklápění tříkolového podvozku.
Základní technické údaje:
Technické parametry jsou uvedeny v příloze zadání.
Osnova diplomové práce:
Rešerše v oblasti stávajících řešení a jejich vlastností. Určení hlavních charakteristik.
Variantní konstrukční řešení naklápěcího podvozku.
Zkoumání dynamického chování modelu naklápěcího podvozku, vyhodnocení potřebných parametrů.
Provedení potřebných pevnostních výpočtů a dimenzování. Zpracování potřebné výrobní dokumentace.
Návrh koncepce aktivního řízení naklápění podvozku.
Recommended resources
RILEY, R. \kur {Alternative cars in the 21st century}. Warrendale, PA: SAE, 2004
BLUNDELL, M., HARTY, D.\kur {The Multibody Systems Approach to Vehicle Dynamics}. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2004
\kur {Podkladový materiál, výkresy, katalogy, apod. poskytnuté zadavatelem úkolu.}
Recommended resources
RILEY, R. \kur {Alternative cars in the 21st century}. Warrendale, PA: SAE, 2004
BLUNDELL, M., HARTY, D.\kur {The Multibody Systems Approach to Vehicle Dynamics}. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2004
\kur {Podkladový materiál, výkresy, katalogy, apod. poskytnuté zadavatelem úkolu.}