R E S U M É
Diplomová práce je věnována jazyku reklamních materiálů a návodů k použití. První kapitola se zabývá teoretickými aspekty reklamy a je rozdělena do čtyř podkapitol. Jsou vymezeny základní pojmy jako je reklama, její druhy a funkce, jazykový styl v reklamě aj., dále jsou uváděna některá fakta z historie masmédií a nastíněny stručně dějiny reklamy. Druhá kapitola s šesti podkapitolami má praktický charakter, analyzuje excerpovaný reklamní materiál z hlediska sémantického a gramatického, dále je porovnávána ekvivalentnost různých návodů k použití v ruštině a češtině. Poslední část práce charakterizuje učebnice ruského jazyka z hlediska výskytu reklamních textů, s využitím reklamních letáků předkládá řadu konkrétních námětů pro praktické použití při výuce ruštiny.
Anotace v angličtině
RESUMÉ
The thesis is devoted to the language of advertising materials and instructions for use. The first chapter deals with the theoretical aspects of advertising and it is divided into four sections. They are defined the basic concepts such as advertising, its types and functions, language style in advertising and others. Next they are listed some facts from history of mass media and the history of advertising is briefly outlined. The second chapter with six sections is practical. It analyzes the excerpted advertising material from the semantic and grammatical point of view. The equivalence of different user manuals in Russian and English is also compared. The last part of this thesis describes the Russian language textbooks from the point of appearance of advertising texts. It presents a number of specific suggestions for practical use in teaching Russian using leaflets.
R E S U M É
Diplomová práce je věnována jazyku reklamních materiálů a návodů k použití. První kapitola se zabývá teoretickými aspekty reklamy a je rozdělena do čtyř podkapitol. Jsou vymezeny základní pojmy jako je reklama, její druhy a funkce, jazykový styl v reklamě aj., dále jsou uváděna některá fakta z historie masmédií a nastíněny stručně dějiny reklamy. Druhá kapitola s šesti podkapitolami má praktický charakter, analyzuje excerpovaný reklamní materiál z hlediska sémantického a gramatického, dále je porovnávána ekvivalentnost různých návodů k použití v ruštině a češtině. Poslední část práce charakterizuje učebnice ruského jazyka z hlediska výskytu reklamních textů, s využitím reklamních letáků předkládá řadu konkrétních námětů pro praktické použití při výuce ruštiny.
Anotace v angličtině
RESUMÉ
The thesis is devoted to the language of advertising materials and instructions for use. The first chapter deals with the theoretical aspects of advertising and it is divided into four sections. They are defined the basic concepts such as advertising, its types and functions, language style in advertising and others. Next they are listed some facts from history of mass media and the history of advertising is briefly outlined. The second chapter with six sections is practical. It analyzes the excerpted advertising material from the semantic and grammatical point of view. The equivalence of different user manuals in Russian and English is also compared. The last part of this thesis describes the Russian language textbooks from the point of appearance of advertising texts. It presents a number of specific suggestions for practical use in teaching Russian using leaflets.
Prostudovat teoretickou literaturu včetně článků ve sbornících, časopisech apod.
\begin{Arab}
se zaměřením na propagační tiskoviny a reklamu;
se zřetelem k rozvrstvení slovní zásoby podle jednotlivých jazykových stylů; jazyk útvarů, obsahujících prvky reklamního textu.
\end{Arab}
Shromáždit, klasifikovat a utřídit excerpovaný materiál se zaměřením na jazyk propagačních tiskovin a návodů k použití (výběrově).
Nastínit možností využití zkoumané problematiky ve výuce ruštiny.
Zásady pro vypracování
Prostudovat teoretickou literaturu včetně článků ve sbornících, časopisech apod.
\begin{Arab}
se zaměřením na propagační tiskoviny a reklamu;
se zřetelem k rozvrstvení slovní zásoby podle jednotlivých jazykových stylů; jazyk útvarů, obsahujících prvky reklamního textu.
\end{Arab}
Shromáždit, klasifikovat a utřídit excerpovaný materiál se zaměřením na jazyk propagačních tiskovin a návodů k použití (výběrově).
Nastínit možností využití zkoumané problematiky ve výuce ruštiny.
Seznam doporučené literatury
BAJKOVA, L./ SKÁCEL, J.: Stilistika sovremennogo russkogo jazyka. Posobije dlja studentov/russistov. 1. vyd., Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 1994. ISBN 80-7042-401-X.
ČMEJRKOVÁ S.: Jazyk reklamy. In: Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997. s.133-145.
SRPOVÁ, H.: Knížka o reklamě. 1. vyd., Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-533-1.
STUCHLÍK, P./ DVOŘÁČEK M.: Reklama na internetu. 1. vyd., Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0201-0.
VAVREČKA, M.: Lexikologie ruského jazyka. 1.vyd., Ostrava: Pedagogická fakulta v Ostravě, 1989. ISBN 80-7024-011-1.
ŽAŽA, S.: Morfologie ruštiny II. Brno: Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1674-4.
Učebnice ruského jazyka; reklamní a příbalové materiály, letáky, slovníky cizích slov apod.
Seznam doporučené literatury
BAJKOVA, L./ SKÁCEL, J.: Stilistika sovremennogo russkogo jazyka. Posobije dlja studentov/russistov. 1. vyd., Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 1994. ISBN 80-7042-401-X.
ČMEJRKOVÁ S.: Jazyk reklamy. In: Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997. s.133-145.
SRPOVÁ, H.: Knížka o reklamě. 1. vyd., Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-533-1.
STUCHLÍK, P./ DVOŘÁČEK M.: Reklama na internetu. 1. vyd., Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0201-0.
VAVREČKA, M.: Lexikologie ruského jazyka. 1.vyd., Ostrava: Pedagogická fakulta v Ostravě, 1989. ISBN 80-7024-011-1.
ŽAŽA, S.: Morfologie ruštiny II. Brno: Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1674-4.
Učebnice ruského jazyka; reklamní a příbalové materiály, letáky, slovníky cizích slov apod.