Hlasový projev tvoří nedílnou součást učitelského povolání. Při této profesi je hlas namáhán a nesprávným tvořením zvuku popřípadě tónu se opotřebovává. Mohou pak vzniknout hlasové poruchy a vady, které pedagogům způsobují značné obtíže. V jednotlivých kapitolách se věnuji jak hlasové problematice učitelů hudebních předmětů, tak učitelů ostatních předmětů. Diplomová práce obsahuje teoretickou část, zabývající se vadami a poruchami hlasu, a výzkumnou část, která zachycuje četnost hlasových poruch u učitelů základních a středních škol.
Anotace v angličtině
This thesis deals with disorders of voices and defects of voices of the teachers in primary and secondary schools. It has two parts. The first is the theoretical and it describes defect and desorders or their treatment.
The second part is the research. Respondents are divided into two categories. In the first of these categories are music teachers, and in the second category are teachers of the others subjects. At the base of the hypothesis contains the real incedence of voice disorders.
Klíčová slova
Hlasové poruchy, organické poruchy hlasu, funkční poruchy hlasu, hlasové vady, hlasová hygiena
Klíčová slova v angličtině
desorders of voices, defects of voices, two parts of respondents
Rozsah průvodní práce
90 315
Jazyk
CZ
Anotace
Hlasový projev tvoří nedílnou součást učitelského povolání. Při této profesi je hlas namáhán a nesprávným tvořením zvuku popřípadě tónu se opotřebovává. Mohou pak vzniknout hlasové poruchy a vady, které pedagogům způsobují značné obtíže. V jednotlivých kapitolách se věnuji jak hlasové problematice učitelů hudebních předmětů, tak učitelů ostatních předmětů. Diplomová práce obsahuje teoretickou část, zabývající se vadami a poruchami hlasu, a výzkumnou část, která zachycuje četnost hlasových poruch u učitelů základních a středních škol.
Anotace v angličtině
This thesis deals with disorders of voices and defects of voices of the teachers in primary and secondary schools. It has two parts. The first is the theoretical and it describes defect and desorders or their treatment.
The second part is the research. Respondents are divided into two categories. In the first of these categories are music teachers, and in the second category are teachers of the others subjects. At the base of the hypothesis contains the real incedence of voice disorders.
Klíčová slova
Hlasové poruchy, organické poruchy hlasu, funkční poruchy hlasu, hlasové vady, hlasová hygiena
Klíčová slova v angličtině
desorders of voices, defects of voices, two parts of respondents
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury.
2. Sestavení dotazníku k výzkumu četnosti hlasových poruch u učitelů na ZŠ.
3. Vypracování tezí diplomové práce dle osnovy:
Úvod - důvody volby tématu DP, nastínit postup zpracování tématu.
Teoretická východiska.
Hlasové poruchy způsobené nesprávným používáním mluvního či zpěvního hlasu.
Výzkum četnosti výskytu a druhů poruch hlasu u učitelů ZŠ a SŠ.
Předcházení poruchám hlasu - hlasová hygiena učitelů.
Závěr - shrnutí obsahu a vyhodnocení výzkumu.
4. Na základě literatury a prováděného výzkumu vypracovat jednotlivé kapitoly a
průběžně je konzultovat s vedoucí práce.
5. Dokončit jednotlivé kapitoly a předložit diplomovou práci k závěrečné konzultaci.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury.
2. Sestavení dotazníku k výzkumu četnosti hlasových poruch u učitelů na ZŠ.
3. Vypracování tezí diplomové práce dle osnovy:
Úvod - důvody volby tématu DP, nastínit postup zpracování tématu.
Teoretická východiska.
Hlasové poruchy způsobené nesprávným používáním mluvního či zpěvního hlasu.
Výzkum četnosti výskytu a druhů poruch hlasu u učitelů ZŠ a SŠ.
Předcházení poruchám hlasu - hlasová hygiena učitelů.
Závěr - shrnutí obsahu a vyhodnocení výzkumu.
4. Na základě literatury a prováděného výzkumu vypracovat jednotlivé kapitoly a
průběžně je konzultovat s vedoucí práce.
5. Dokončit jednotlivé kapitoly a předložit diplomovou práci k závěrečné konzultaci.
Seznam doporučené literatury
DRŠATA, J. a kol. Foniatrie - hlas. Havlíčkův Brod: nakl. TOBIÁŠ, 2011. ISBN 978-80-7311-116-1.
HÁLA, B., SOVÁK, M. Hlas-řeč-sluch. Praha: SPN, 1955.
HUSLER F.- RODDOVÁ-MARLINGOVÁ Y. Zpěv : vrozené fyzické vlastnosti hlasového orgánu, návod k rozvinutí zpěvního hlasu. [Ostrava] : F-Print, 1995. ISBN 80-901883-0-3.
HYBÁŠEK, I. Ušní, nosní a krční lékařství. 1. vyd. Praha: Galén,1999.
KOLLÁR, A. Hlas a jeho poruchy. Brno: Janáčkova akademie muzických umění, 1992. ISBN 80-85429-07-1.
LACINA, O. Fyziologie a hygiena hlasu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
VYDROVÁ, J. Rady ke zpívání. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1.
VENNARD W. Singing: The mechanism and the Technique. USA: Carl Fischer, 1999.
SADOLIN C. Complete Vocal Technique. Copenhagen: Shout Publishing, 2000, ISBN 87-986797-2-4.
Seznam doporučené literatury
DRŠATA, J. a kol. Foniatrie - hlas. Havlíčkův Brod: nakl. TOBIÁŠ, 2011. ISBN 978-80-7311-116-1.
HÁLA, B., SOVÁK, M. Hlas-řeč-sluch. Praha: SPN, 1955.
HUSLER F.- RODDOVÁ-MARLINGOVÁ Y. Zpěv : vrozené fyzické vlastnosti hlasového orgánu, návod k rozvinutí zpěvního hlasu. [Ostrava] : F-Print, 1995. ISBN 80-901883-0-3.
HYBÁŠEK, I. Ušní, nosní a krční lékařství. 1. vyd. Praha: Galén,1999.
KOLLÁR, A. Hlas a jeho poruchy. Brno: Janáčkova akademie muzických umění, 1992. ISBN 80-85429-07-1.
LACINA, O. Fyziologie a hygiena hlasu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
VYDROVÁ, J. Rady ke zpívání. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1.
VENNARD W. Singing: The mechanism and the Technique. USA: Carl Fischer, 1999.
SADOLIN C. Complete Vocal Technique. Copenhagen: Shout Publishing, 2000, ISBN 87-986797-2-4.