Tématem diplomové práce je Interpretace ženy v díle Williama Shakespeara: přijetí nebo přehodnocení role ženy v alžbětinské Anglii? Ústředním záměrem práce je prozkoumání teze, zda Shakespeare ve své tvorbě vytvářel určité typy ženských postav, přičemž bude brán ohled na proměnu Shakespearovy tvorby, a zda Shakespeare přijímá role ženy v alžbětinské Anglii či dochází k určitému přehodnocení otázky postavení ženy v rámci alžbětinské společnosti. Pro koncepci práce byly jako další stanoveny hypotézy, zda je Shakespeare v tvorbě svých ženských postav ovlivněn vlastní zkušeností se ženami, a to se zřetelem na jeho rodinné vazby. Pro upřesnění bádání předpokládané typologie žen reprezentovaných v Shakespearových hrách bude v práci kladen zájem o to, jaký motiv či problematika v Shakespearových hrách je spojujícím prvkem jeho ženských postav a dále zda eventuálně dochází k manipulaci ze strany ženských postav vůči jejich mužským protějškům, popř. jak a do jaké míry ženy v Shakespearově díle se svými mužskými protějšky manipulují.
Anotace v angličtině
The thesis theme is Interpretation of women in the work of William Shakespeare: acceptance or reconsideration of the role of women in Elizabethan England? The main aim of the work is an examination of the thesis, if Shakespeare in his work created type of characters of women with regard to transformation of Shakespeare´s work, and if Shakespeare accepted the roles of women in Elizabethan England or attended to some reconsideration of women´s status in the context of Elizabethan society. For the specification this topic is the thesis interested which motive or issues is in the Shakespeare´s work related element of his heroine, if eventually is in his work presented women´s manipulation against men etc.
Klíčová slova
William Shakespeare, alžbětinská Anglie, žena v alžbětinské Anglii, Alžběta I., Susanna Shakespeare, Anne Hathaway, Mary Arden, ženy v Shakespearově životě, Shakespearovy hrdinky, Macbeth : Lady Macbeth, Hamlet : Gertruda, Antonius a Kleopatra : Kleopatra, Zkrocení zlé ženy : Kateřina, Marná lásky snaha, Mnoho povyku pro nic : Beatrice, Bouře : Miranda, Jak se vám líbí : Rosalinda,Sen noci svatojanské : Hippolyta, Hermie, manipulace
Klíčová slova v angličtině
William Shakespeare, Elizabethan England, woman in the Elizabethan England, Alžběta I., Susanna Shakespeare, Anne Hathaway, Mary Arden, women in the Shakespeare´s life, Shakespeare´s heroine, Macbeth : Lady Macbeth, Hamlet : Gertruda, Antonius and Cleopatra : Cleopatra, The Taming Shrew : Katherine,Love Labour´s Lost, Much Ado about Nothing : Beatrice, The Tempest : Miranda, As You Like It : Rosalinda, A Midsummer Night´s Dream : Hippolyta, Hermie, manipulation
Rozsah průvodní práce
80 s. (143 023 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je Interpretace ženy v díle Williama Shakespeara: přijetí nebo přehodnocení role ženy v alžbětinské Anglii? Ústředním záměrem práce je prozkoumání teze, zda Shakespeare ve své tvorbě vytvářel určité typy ženských postav, přičemž bude brán ohled na proměnu Shakespearovy tvorby, a zda Shakespeare přijímá role ženy v alžbětinské Anglii či dochází k určitému přehodnocení otázky postavení ženy v rámci alžbětinské společnosti. Pro koncepci práce byly jako další stanoveny hypotézy, zda je Shakespeare v tvorbě svých ženských postav ovlivněn vlastní zkušeností se ženami, a to se zřetelem na jeho rodinné vazby. Pro upřesnění bádání předpokládané typologie žen reprezentovaných v Shakespearových hrách bude v práci kladen zájem o to, jaký motiv či problematika v Shakespearových hrách je spojujícím prvkem jeho ženských postav a dále zda eventuálně dochází k manipulaci ze strany ženských postav vůči jejich mužským protějškům, popř. jak a do jaké míry ženy v Shakespearově díle se svými mužskými protějšky manipulují.
Anotace v angličtině
The thesis theme is Interpretation of women in the work of William Shakespeare: acceptance or reconsideration of the role of women in Elizabethan England? The main aim of the work is an examination of the thesis, if Shakespeare in his work created type of characters of women with regard to transformation of Shakespeare´s work, and if Shakespeare accepted the roles of women in Elizabethan England or attended to some reconsideration of women´s status in the context of Elizabethan society. For the specification this topic is the thesis interested which motive or issues is in the Shakespeare´s work related element of his heroine, if eventually is in his work presented women´s manipulation against men etc.
Klíčová slova
William Shakespeare, alžbětinská Anglie, žena v alžbětinské Anglii, Alžběta I., Susanna Shakespeare, Anne Hathaway, Mary Arden, ženy v Shakespearově životě, Shakespearovy hrdinky, Macbeth : Lady Macbeth, Hamlet : Gertruda, Antonius a Kleopatra : Kleopatra, Zkrocení zlé ženy : Kateřina, Marná lásky snaha, Mnoho povyku pro nic : Beatrice, Bouře : Miranda, Jak se vám líbí : Rosalinda,Sen noci svatojanské : Hippolyta, Hermie, manipulace
Klíčová slova v angličtině
William Shakespeare, Elizabethan England, woman in the Elizabethan England, Alžběta I., Susanna Shakespeare, Anne Hathaway, Mary Arden, women in the Shakespeare´s life, Shakespeare´s heroine, Macbeth : Lady Macbeth, Hamlet : Gertruda, Antonius and Cleopatra : Cleopatra, The Taming Shrew : Katherine,Love Labour´s Lost, Much Ado about Nothing : Beatrice, The Tempest : Miranda, As You Like It : Rosalinda, A Midsummer Night´s Dream : Hippolyta, Hermie, manipulation
Zásady pro vypracování
1. Cílem práce je zaměření se na otázku, zda existují jednotící prvky u Shakespearových ženských postav - např. motiv šílenství, manipulace s mužským protějškem.
2. Stručný historický nástin postavení ženy v době anglické renesance.
3. Ukázat, zda vytváří Shakespeare typy ženských postav nebo se jedná pouze o náhodnou zkušenost.
4. Brát zřetel na to, zda dochází k proměně ženských hrdinek v Shakespearových pozdějších hrách.
5. Ženy v Shakespearově životě, jež mohly hrát významnou roli v jeho interpretaci otázky - např. osobnost královny Alžběty, dcera Susanna.
6. Textuální analýza ženských postav ve vybraných Shakespearových hrách (předpokládají se následující: Macbeth : Lady Macbeth, Antonius a Kleopatra : Kleopatra, Troilus a Kressida : Kressida, Zkrocení zlé ženy : Kateřina, Marná lásky snaha, Mnoho povyku pro nic : Beatrice, Bouře : Miranda - bude upřesněno v průběhu konstituování textu práce a po zpřesnění koncepce na základě prostudované literatury).
7. Závěrečné shrnutí a vyhodnocení hypotéz práce.
8. Pro účely diplomové práce použít v první části metodu deskripce, ve druhé části především metodu textuální analýzy, komparace a kritické interpretace.
9. Pracovat v souladu s pokyny vedoucí práce, průběžně (cca 1x měsíčně) konzultovat a při zpracování materiálů respektovat normu ISO 690, resp. ISO 690-2.
10. Metodické problémy řešit dle pokynů vedoucí, resp. dle doporučené literatury (zde např. MEŠKO, D.; KATUŠČÁK, D.; FINDRA, J. aj. Akademická příručka. Martin : Osveta, c2006. ISBN 80-8063-219-7 a ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-40-7.)
11. Prokazovat průběžné výsledky své práce:
a) do konce října 2012 předložit podrobnou koncepci a seznam literatury práce,
b) do konce března 2013 předložit hotový text své práce ke kontrole.
12. DP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Zásady pro vypracování
1. Cílem práce je zaměření se na otázku, zda existují jednotící prvky u Shakespearových ženských postav - např. motiv šílenství, manipulace s mužským protějškem.
2. Stručný historický nástin postavení ženy v době anglické renesance.
3. Ukázat, zda vytváří Shakespeare typy ženských postav nebo se jedná pouze o náhodnou zkušenost.
4. Brát zřetel na to, zda dochází k proměně ženských hrdinek v Shakespearových pozdějších hrách.
5. Ženy v Shakespearově životě, jež mohly hrát významnou roli v jeho interpretaci otázky - např. osobnost královny Alžběty, dcera Susanna.
6. Textuální analýza ženských postav ve vybraných Shakespearových hrách (předpokládají se následující: Macbeth : Lady Macbeth, Antonius a Kleopatra : Kleopatra, Troilus a Kressida : Kressida, Zkrocení zlé ženy : Kateřina, Marná lásky snaha, Mnoho povyku pro nic : Beatrice, Bouře : Miranda - bude upřesněno v průběhu konstituování textu práce a po zpřesnění koncepce na základě prostudované literatury).
7. Závěrečné shrnutí a vyhodnocení hypotéz práce.
8. Pro účely diplomové práce použít v první části metodu deskripce, ve druhé části především metodu textuální analýzy, komparace a kritické interpretace.
9. Pracovat v souladu s pokyny vedoucí práce, průběžně (cca 1x měsíčně) konzultovat a při zpracování materiálů respektovat normu ISO 690, resp. ISO 690-2.
10. Metodické problémy řešit dle pokynů vedoucí, resp. dle doporučené literatury (zde např. MEŠKO, D.; KATUŠČÁK, D.; FINDRA, J. aj. Akademická příručka. Martin : Osveta, c2006. ISBN 80-8063-219-7 a ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-40-7.)
11. Prokazovat průběžné výsledky své práce:
a) do konce října 2012 předložit podrobnou koncepci a seznam literatury práce,
b) do konce března 2013 předložit hotový text své práce ke kontrole.
12. DP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
GARIN, E. Renesanční člověk a jeho svět. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-653-0.
GREENBLATT, S. William Shakespeare : velký příběh neznámého muže. 1. vyd. Praha : Albatros, 2007. ISBN 978-80-00-01930-7.
GREENBLATT, S. aj. (ed.) The Norton Shakespeare : Based on the Oxford Edition. 2. ed. W. W.Norton & Company, 2008. ISBN 978-0393929911.
SHAKESPEARE, W. Dílo/ William Shakespeare. 1. vyd. Praha : Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1903-5.
JOHNSON, P. Dějiny anglického národa. 1. vyd. Řevnice : Rozmluvy, 2002. ISBN 80-85336-36-7.
KERMODE, F. Shakespeare´s Language. New York : Farrar, Straus and Giroux, 2000. ISBN 0-374-52774-1.
LUKEŠ, M. Shakespeare a okolí: II. shakespearovské souvislosti. 1. vyd. Praha : Svět a divadlo, 2010. ISBN 978-80-904474-1-7.
NUTTALL, A. D. Shakespeare the thinker. New Haven : Yale University Press, 2007. ISBN 978-0-300-13629-6.
WELLS, S. W. The Oxford Companion to Shakespeare. Oxford : Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-280614-7.
Seznam doporučené literatury
GARIN, E. Renesanční člověk a jeho svět. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-653-0.
GREENBLATT, S. William Shakespeare : velký příběh neznámého muže. 1. vyd. Praha : Albatros, 2007. ISBN 978-80-00-01930-7.
GREENBLATT, S. aj. (ed.) The Norton Shakespeare : Based on the Oxford Edition. 2. ed. W. W.Norton & Company, 2008. ISBN 978-0393929911.
SHAKESPEARE, W. Dílo/ William Shakespeare. 1. vyd. Praha : Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1903-5.
JOHNSON, P. Dějiny anglického národa. 1. vyd. Řevnice : Rozmluvy, 2002. ISBN 80-85336-36-7.
KERMODE, F. Shakespeare´s Language. New York : Farrar, Straus and Giroux, 2000. ISBN 0-374-52774-1.
LUKEŠ, M. Shakespeare a okolí: II. shakespearovské souvislosti. 1. vyd. Praha : Svět a divadlo, 2010. ISBN 978-80-904474-1-7.
NUTTALL, A. D. Shakespeare the thinker. New Haven : Yale University Press, 2007. ISBN 978-0-300-13629-6.
WELLS, S. W. The Oxford Companion to Shakespeare. Oxford : Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-280614-7.