Diplomová práce se zabývá konstrukcí a reprezentací genderové identity žen v trasformačním období české společnosti. Předmětem vizuální a sémiotické analýzy jsou fotografie publikované v monografii autorů Jana Malého, Jiřího Poláčka a Ivana Lutterera Český člověk. Fotografie z let 1982?1996. Pojetí fotografie jako textu, který je podroben sémiologické analýze, umožňuje přiblížení způsobu, jakým se odehrává kulturně a sociálně podmíněné konstituování genderové identity fotografovaných žen a důsledků uplatnění symbolického násilí v teoretickém diskurzu Pierra Bourdieua.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the construction and representation of gender identity of women in the Czech society. These subjects of visual and semiotic analysis are published in the book by Jan Maly, Jiri Polacek and Ivan Lutterer "Czech man. Photos from the years 1982 - 1996". The concept of photography as a text which is subject to the semiological analysis approach can find the way to place culturally and socially determined gender identity and the impact of symbolic violence in the theoretical discourse of Pierre Bourdieu.
gender, photography, semiotics, identity, semiological analysis, visual analysis, the construction of gender, symbolic violence
Rozsah průvodní práce
103s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá konstrukcí a reprezentací genderové identity žen v trasformačním období české společnosti. Předmětem vizuální a sémiotické analýzy jsou fotografie publikované v monografii autorů Jana Malého, Jiřího Poláčka a Ivana Lutterera Český člověk. Fotografie z let 1982?1996. Pojetí fotografie jako textu, který je podroben sémiologické analýze, umožňuje přiblížení způsobu, jakým se odehrává kulturně a sociálně podmíněné konstituování genderové identity fotografovaných žen a důsledků uplatnění symbolického násilí v teoretickém diskurzu Pierra Bourdieua.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the construction and representation of gender identity of women in the Czech society. These subjects of visual and semiotic analysis are published in the book by Jan Maly, Jiri Polacek and Ivan Lutterer "Czech man. Photos from the years 1982 - 1996". The concept of photography as a text which is subject to the semiological analysis approach can find the way to place culturally and socially determined gender identity and the impact of symbolic violence in the theoretical discourse of Pierre Bourdieu.
gender, photography, semiotics, identity, semiological analysis, visual analysis, the construction of gender, symbolic violence
Zásady pro vypracování
1. Cílem práce je na základě teorie jednání a konceptu habitu (Bourdieu, P.) zjistit, do jaké míry se vliv sociokulturního pole odráží v sebeprezentaci žen na ateliérových fotografiích v období transformace české společnosti.
2. Teoretickým východiskem práce je analýza společenského prostoru a mechanismy reprodukce jeho symbolických vrstev, zejména pak formy symbolického útlaku prezentovaného nutností vyrovnat se s tlakem hodnotových systémů elit.
3. Sémiologická a vizuální analýza souboru fotografií projektu Český člověk. Fotografie z let 1982-1996.
4. Výsledkem práce bude zhodnocení vlivu kulturních aspektů na sebeprezentaci žen z analyzovaného souboru fotografií.
5. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu, reflektovat literaturu doporučenou.
6. Dodržovat harmonogram vypracování DP (celý text práce, včetně úvodu, závěru, seznamu literatury a případných příloh - březen 2013).
7. Pravidelně konzultovat s vedoucím DP.
8. Před odevzdáním práce dát celý text k posouzení vedoucímu práce.
9. DP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Zásady pro vypracování
1. Cílem práce je na základě teorie jednání a konceptu habitu (Bourdieu, P.) zjistit, do jaké míry se vliv sociokulturního pole odráží v sebeprezentaci žen na ateliérových fotografiích v období transformace české společnosti.
2. Teoretickým východiskem práce je analýza společenského prostoru a mechanismy reprodukce jeho symbolických vrstev, zejména pak formy symbolického útlaku prezentovaného nutností vyrovnat se s tlakem hodnotových systémů elit.
3. Sémiologická a vizuální analýza souboru fotografií projektu Český člověk. Fotografie z let 1982-1996.
4. Výsledkem práce bude zhodnocení vlivu kulturních aspektů na sebeprezentaci žen z analyzovaného souboru fotografií.
5. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu, reflektovat literaturu doporučenou.
6. Dodržovat harmonogram vypracování DP (celý text práce, včetně úvodu, závěru, seznamu literatury a případných příloh - březen 2013).
7. Pravidelně konzultovat s vedoucím DP.
8. Před odevzdáním práce dát celý text k posouzení vedoucímu práce.
9. DP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
BARTHES, Roland Gérard. Mytologie. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2004 [i. e. 2011]. Bod. ISBN 978-80-7363-359-2.
BARTHES, Roland Gérard. Světlá komora: poznámka k fotografii. Vyd. 2., upr. Praha: Fra, 2005. ISBN 80-86603-28-8.
BOURDIEU, Pierre. Pravidla umění: geneze a struktura literárního pole. 1. vyd. Brno: Host, 2010. Teoretická knihovna, sv. 27. ISBN 9788072943647.
BOURDIEU, Pierre. Distinction: a social critique of the judgement of taste. London: Routledge, 2010. Routledge classics. ISBN 978-0-415-56788-6.
BOURDIEU, Pierre. Nadvláda mužů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-775-5.
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.
BOURDIEU, Pierre a Luc BOLTANSKI. Photography, a middle-brow art. Stanford: Stanford University Press, 1990. ISBN 0-7456-1715-8.
KESNER, Ladislav. Vizuální teorie: současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
LIPOVETSKY, Gilles. Říše pomíjivosti: móda a její úděl v moderních společnostech. 2. vyd. Praha: Prostor, 2010. Střed , sv. 94. ISBN 978-80-7260-229-2.
MALÝ, Jan, Jiří POLÁČEK a Ivan LUTTERER. Český člověk: Fotografie z let 1982 - 1996. 1. vyd. Lomnice nad Popelkou: Studio JB, 1997. ISBN 80-900903-4-6.
STOMPK, Piotr. Vizuální sociologie: fotografie jako výzkumná metoda. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-77-9.
Seznam doporučené literatury
BARTHES, Roland Gérard. Mytologie. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2004 [i. e. 2011]. Bod. ISBN 978-80-7363-359-2.
BARTHES, Roland Gérard. Světlá komora: poznámka k fotografii. Vyd. 2., upr. Praha: Fra, 2005. ISBN 80-86603-28-8.
BOURDIEU, Pierre. Pravidla umění: geneze a struktura literárního pole. 1. vyd. Brno: Host, 2010. Teoretická knihovna, sv. 27. ISBN 9788072943647.
BOURDIEU, Pierre. Distinction: a social critique of the judgement of taste. London: Routledge, 2010. Routledge classics. ISBN 978-0-415-56788-6.
BOURDIEU, Pierre. Nadvláda mužů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-775-5.
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.
BOURDIEU, Pierre a Luc BOLTANSKI. Photography, a middle-brow art. Stanford: Stanford University Press, 1990. ISBN 0-7456-1715-8.
KESNER, Ladislav. Vizuální teorie: současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
LIPOVETSKY, Gilles. Říše pomíjivosti: móda a její úděl v moderních společnostech. 2. vyd. Praha: Prostor, 2010. Střed , sv. 94. ISBN 978-80-7260-229-2.
MALÝ, Jan, Jiří POLÁČEK a Ivan LUTTERER. Český člověk: Fotografie z let 1982 - 1996. 1. vyd. Lomnice nad Popelkou: Studio JB, 1997. ISBN 80-900903-4-6.
STOMPK, Piotr. Vizuální sociologie: fotografie jako výzkumná metoda. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-77-9.