Co je vloženo do výsledné práce žáků? Jaké jsou jejich "skutečné" obsahy a jak je lze interpretovat? Jak rozpoznávat hodnotu práce a podle jakých kritérií posuzovat vztah mezi záměrem učitele a výsledkem práce žáků? Toto jsou otázky, na které jsem hledala odpovědi.
Předmětem mé práce jsou různé stránky tvůrčího procesu se zdůrazněním bsahových transformací mezi námětem, prekonceptem a konceptem tvorby. V teorii bude využito poznatků z oborů zabývajících se uměleckou tvorbou pro aplikaci ve výtvarné výchově, zejména k problematice hodnocení žákovského tvůrčího díla.
Cílem práce je získat poznatky o transformaci obsahu, která probíhá ve výtvarné výchově při řešení expresivních tvořivých úloh. Úkolem práce je zkoumání procesu expresivní tvorby od počátečních podnětů k realizaci artefaktu. Objektem práce bude žákovská výtvarná tvorba a má vlastní tvorba zkoumaná introspekcí a využitá ke komparaci s poznatky ze žákovské tvorby.
Ke zkoumání bude využitý kvalitativní výzkumný design explorativní případové studie zaměřené na zkoumání fenoménu tvorby.
Přínosem práce má být prohloubené poznání procesu obsahové transformace při výtvarné tvorbě.
Annotation in English
What is inside of the student's work? What are they "real" content and how can we interpret them? How to recognize the value of their works and by witch criteria can we adjudicate the relationship between the teacher 's intention and the results of the student's work? These are the questions, which I was looking for the answers.
The main subject of my thesis are different ways of the creative process with the content transformation's highlight between the theme the pre-concept and the draft of their creation. In the part of theory will be used knowledge of the discipline dealing with artistic creation for the art education's application especially the issue the student's score.
The aim of my work is get the knowledge the transformation of content, which taking place in art education in the solutions of the expressive creative exercise. The main task of my thesis is researching process of expressive creation from initial stimulus to the artifact's realization. The object of my thesis will be student's fine art and my own fine art, which will be examined introspection and will be used to comparison with findings with creation of pupils.
To researching will be used qualitative research's design explorative case studies focused on exploring the phenomenon of creation.
The main benefit of my work should be deeper of knowledge the process of content transformation in fine arts.
Keywords
Námět, koncept, prekoncept, transformace obsahu, tvůrčí proces
Keywords in English
Idea, concept, preconception, content transformation, the creative process
Length of the covering note
163 s. z toho 54 s. přílohy
Language
CZ
Annotation
Co je vloženo do výsledné práce žáků? Jaké jsou jejich "skutečné" obsahy a jak je lze interpretovat? Jak rozpoznávat hodnotu práce a podle jakých kritérií posuzovat vztah mezi záměrem učitele a výsledkem práce žáků? Toto jsou otázky, na které jsem hledala odpovědi.
Předmětem mé práce jsou různé stránky tvůrčího procesu se zdůrazněním bsahových transformací mezi námětem, prekonceptem a konceptem tvorby. V teorii bude využito poznatků z oborů zabývajících se uměleckou tvorbou pro aplikaci ve výtvarné výchově, zejména k problematice hodnocení žákovského tvůrčího díla.
Cílem práce je získat poznatky o transformaci obsahu, která probíhá ve výtvarné výchově při řešení expresivních tvořivých úloh. Úkolem práce je zkoumání procesu expresivní tvorby od počátečních podnětů k realizaci artefaktu. Objektem práce bude žákovská výtvarná tvorba a má vlastní tvorba zkoumaná introspekcí a využitá ke komparaci s poznatky ze žákovské tvorby.
Ke zkoumání bude využitý kvalitativní výzkumný design explorativní případové studie zaměřené na zkoumání fenoménu tvorby.
Přínosem práce má být prohloubené poznání procesu obsahové transformace při výtvarné tvorbě.
Annotation in English
What is inside of the student's work? What are they "real" content and how can we interpret them? How to recognize the value of their works and by witch criteria can we adjudicate the relationship between the teacher 's intention and the results of the student's work? These are the questions, which I was looking for the answers.
The main subject of my thesis are different ways of the creative process with the content transformation's highlight between the theme the pre-concept and the draft of their creation. In the part of theory will be used knowledge of the discipline dealing with artistic creation for the art education's application especially the issue the student's score.
The aim of my work is get the knowledge the transformation of content, which taking place in art education in the solutions of the expressive creative exercise. The main task of my thesis is researching process of expressive creation from initial stimulus to the artifact's realization. The object of my thesis will be student's fine art and my own fine art, which will be examined introspection and will be used to comparison with findings with creation of pupils.
To researching will be used qualitative research's design explorative case studies focused on exploring the phenomenon of creation.
The main benefit of my work should be deeper of knowledge the process of content transformation in fine arts.
Keywords
Námět, koncept, prekoncept, transformace obsahu, tvůrčí proces
Keywords in English
Idea, concept, preconception, content transformation, the creative process
Research Plan
Tematické vymezení:
Cílem práce je získat poznatky o transformaci obsahu, která probíhá ve výtvarné výchově při řešení expresivních tvořivých úloh. Úkolem práce je zkoumání procesu expresivní tvorby od počátečních podnětů k realizaci artefaktu. Objektem práce bude žákovská výtvarná tvorba a vlastní tvorba diplomantky zkoumaná introspekcí a využitá ke komparaci s poznatky ze žákovské tvorby.
Předmětem práce jsou různé stránky tvůrčího procesu se zdůrazněním obsahových transformací mezi námětem, prekonceptům a konceptem tvorby. V teorii bude využito poznatků z oborů zabývajících se uměleckou tvorbou pro aplikaci ve výtvarné výchově, zejména k problematice hodnocení žákovského tvůrčího díla.
Metody:
Ke zkoumání bude využitý kvalitativní výzkumný design explorativní případové studie zaměřené na zkoumání fenoménu tvorby.
Přínosy mé práce:
Přínosem práce má být prohloubené poznání procesu obsahové transformace při výtvarné tvorbě.
Hlavní otázky práce:
Co (kdy) je umění?
Co je námět, koncept a prekoncept?
Co je tvůrčí proces?
Co je to interpretace?
Jak lze hodnotit umění?
Jak lze hodnotit a motivovat žáky k práci?
Jaký je proces tvorby žáků?
Jak žáci zacházejí s námětem?
Co je vloženo do výsledné práce žáků?
Jaký je skutečný obsah žákovských děl a jak jej lze interpretovat?
Research Plan
Tematické vymezení:
Cílem práce je získat poznatky o transformaci obsahu, která probíhá ve výtvarné výchově při řešení expresivních tvořivých úloh. Úkolem práce je zkoumání procesu expresivní tvorby od počátečních podnětů k realizaci artefaktu. Objektem práce bude žákovská výtvarná tvorba a vlastní tvorba diplomantky zkoumaná introspekcí a využitá ke komparaci s poznatky ze žákovské tvorby.
Předmětem práce jsou různé stránky tvůrčího procesu se zdůrazněním obsahových transformací mezi námětem, prekonceptům a konceptem tvorby. V teorii bude využito poznatků z oborů zabývajících se uměleckou tvorbou pro aplikaci ve výtvarné výchově, zejména k problematice hodnocení žákovského tvůrčího díla.
Metody:
Ke zkoumání bude využitý kvalitativní výzkumný design explorativní případové studie zaměřené na zkoumání fenoménu tvorby.
Přínosy mé práce:
Přínosem práce má být prohloubené poznání procesu obsahové transformace při výtvarné tvorbě.
Hlavní otázky práce:
Co (kdy) je umění?
Co je námět, koncept a prekoncept?
Co je tvůrčí proces?
Co je to interpretace?
Jak lze hodnotit umění?
Jak lze hodnotit a motivovat žáky k práci?
Jaký je proces tvorby žáků?
Jak žáci zacházejí s námětem?
Co je vloženo do výsledné práce žáků?
Jaký je skutečný obsah žákovských děl a jak jej lze interpretovat?
Recommended resources
DYTRTOVÁ, K; LUKAVSKÝ, J.; SLAVÍK, J. Vidět, tvořit a vědět, aneb jak se dělá význam ve výtvarné výchově. O komunikačním zprostředkování vzdělávacího obsahu. Výtvarná výchova, 2009, 49, č. 1, s. 11 ? 17. RS 5096 ISSN 1210 ? 3691.
GOODMAN, N. Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa, 1996. ISBN 80-7115-120-3.
NIEDERLE, R. Pojmy estetiky: analytický přístup. Brno: MUNI Press, 2010. ISBN 978-80-210-5307-6.
ZUSKA, V. Estetika. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3.
ZUSKA, V. (ed.) Umění, krása, šeredno. Praha: Karolinum, 2003. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0540-6.
ECO UMBERTO, Meze interpretace, Karolinum, Praha, 2009
MIKŠ FRANTIŠEK, KESNER LADISLAV, Gombrich, Porozumět umění a jeho dějinám,
Barrister a Principal a Munipress, Brno 2010
MIKŠ FRANTIŠEK, Gombrich, Tajemství obrazu a jazyk umění, Barrister a
Principal a Munipress, Brno, 2010
KULKA JIŘÍ, Psychologie umění, Grada, Praha, 2008
BLAŽÍČEK PŘEMYSL, Kritika a interpretace, Triáda, Praha 2002
GADAMER HANS-GEORG, Aktualita krásného, Triáda, Praha 2003
HENDL JAN, Kvalitativní výzkum, Portál, Praha, 2005
SLAVÍK JAN, Umění zážitku, zážitek umění 1. díl ? Teorie a praxe artefiletiky,
Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2001
GOODMAN NELSON, Způsoby světatvorby, Archa, Bratislava, 1996
ANZENBACHEN ARNO, Úvod do filozofie, Portál, Praha, 2010
GOMBRICH ERNST HANS, Příběh umění ? přeložila Miroslava Tůmová, Odeon,
Praha, 1992
SLAVÍK JAN; WAWROSZ, Umění zážitku, zážitek umění 2. Díl ? Teorie a praxe
artefiletiky, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004
PANOVSKY ERWIN, Význam ve výtvarném umění, Odeon, Praha, 1981
Recommended resources
DYTRTOVÁ, K; LUKAVSKÝ, J.; SLAVÍK, J. Vidět, tvořit a vědět, aneb jak se dělá význam ve výtvarné výchově. O komunikačním zprostředkování vzdělávacího obsahu. Výtvarná výchova, 2009, 49, č. 1, s. 11 ? 17. RS 5096 ISSN 1210 ? 3691.
GOODMAN, N. Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa, 1996. ISBN 80-7115-120-3.
NIEDERLE, R. Pojmy estetiky: analytický přístup. Brno: MUNI Press, 2010. ISBN 978-80-210-5307-6.
ZUSKA, V. Estetika. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3.
ZUSKA, V. (ed.) Umění, krása, šeredno. Praha: Karolinum, 2003. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0540-6.
ECO UMBERTO, Meze interpretace, Karolinum, Praha, 2009
MIKŠ FRANTIŠEK, KESNER LADISLAV, Gombrich, Porozumět umění a jeho dějinám,
Barrister a Principal a Munipress, Brno 2010
MIKŠ FRANTIŠEK, Gombrich, Tajemství obrazu a jazyk umění, Barrister a
Principal a Munipress, Brno, 2010
KULKA JIŘÍ, Psychologie umění, Grada, Praha, 2008
BLAŽÍČEK PŘEMYSL, Kritika a interpretace, Triáda, Praha 2002
GADAMER HANS-GEORG, Aktualita krásného, Triáda, Praha 2003
HENDL JAN, Kvalitativní výzkum, Portál, Praha, 2005
SLAVÍK JAN, Umění zážitku, zážitek umění 1. díl ? Teorie a praxe artefiletiky,
Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2001
GOODMAN NELSON, Způsoby světatvorby, Archa, Bratislava, 1996
ANZENBACHEN ARNO, Úvod do filozofie, Portál, Praha, 2010
GOMBRICH ERNST HANS, Příběh umění ? přeložila Miroslava Tůmová, Odeon,
Praha, 1992
SLAVÍK JAN; WAWROSZ, Umění zážitku, zážitek umění 2. Díl ? Teorie a praxe
artefiletiky, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004
PANOVSKY ERWIN, Význam ve výtvarném umění, Odeon, Praha, 1981