Diplomová práce "Hlasová výchova dětí na 1. stupni základní školy" pojednává o problematice hlasové výchovy v hodinách hudební výchovy na základní škole.
Práce je tvořena dvěma částmi a to: částí teoretickou a částí výzkumnou.
Teoretická část se zabývá vymezením pojmu hlasová výchova a jejími složkami stavbou hlasivek a tvořením tónu, dále pěveckou, dechovou, artikulační a intonační složkou hlasové výchovy. Obsahuje také vhodná praktická cvičení týkající se jednotlivých složek pěvecké výchovy.
Druhá část se věnuje výzkumu hlasového rozsahu a analyzuje dotazníkové šetření týkající se hodnocení žáků hlasové výchovy a šetření připravenosti učitelů k výuce tohoto předmětu na různých školách.
Anotace v angličtině
The dissertation "The vocal education of the children at a lower grade basic schools" disscusses the problems of the vocal education at the music lessons at the basic schools. The work is devided into two parts: the fisrt one is theoretical and the second is the research. The theoretical part concerns on the concept "Vocal education" and its components the structure of the vocal cords and the tone creation, singing, breathing, articulation and intonation. It also contains the exercises to help make the vocal education be practical and improving musical and vocal abilities of the children.
The second part concerns on the research of the vocal range and analyses a questionnaire survey of the evaluation of the pupils and the survey of the teachers´ readiness to educate this subject at the various basic schools.
Klíčová slova
hlasová výchova, hlasový rozsah, hlasová hygiena, hlasové vady a poruchy, hudební výchova, hlasová cvičení, význam a cíle hlasové výchovy, přpravenost učitele k výuce hlasové výchovy, pěvecké kompetence, dětský hlas
Klíčová slova v angličtině
voice training, vocal range, hygiene of the voice, voice defects and faults, music education, vocal exercises, importance and goals of voice training, readiness of teachers for teaching of voice training, vocal competences, child 's voice
Rozsah průvodní práce
81 s., VIII př. (93 316 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Hlasová výchova dětí na 1. stupni základní školy" pojednává o problematice hlasové výchovy v hodinách hudební výchovy na základní škole.
Práce je tvořena dvěma částmi a to: částí teoretickou a částí výzkumnou.
Teoretická část se zabývá vymezením pojmu hlasová výchova a jejími složkami stavbou hlasivek a tvořením tónu, dále pěveckou, dechovou, artikulační a intonační složkou hlasové výchovy. Obsahuje také vhodná praktická cvičení týkající se jednotlivých složek pěvecké výchovy.
Druhá část se věnuje výzkumu hlasového rozsahu a analyzuje dotazníkové šetření týkající se hodnocení žáků hlasové výchovy a šetření připravenosti učitelů k výuce tohoto předmětu na různých školách.
Anotace v angličtině
The dissertation "The vocal education of the children at a lower grade basic schools" disscusses the problems of the vocal education at the music lessons at the basic schools. The work is devided into two parts: the fisrt one is theoretical and the second is the research. The theoretical part concerns on the concept "Vocal education" and its components the structure of the vocal cords and the tone creation, singing, breathing, articulation and intonation. It also contains the exercises to help make the vocal education be practical and improving musical and vocal abilities of the children.
The second part concerns on the research of the vocal range and analyses a questionnaire survey of the evaluation of the pupils and the survey of the teachers´ readiness to educate this subject at the various basic schools.
Klíčová slova
hlasová výchova, hlasový rozsah, hlasová hygiena, hlasové vady a poruchy, hudební výchova, hlasová cvičení, význam a cíle hlasové výchovy, přpravenost učitele k výuce hlasové výchovy, pěvecké kompetence, dětský hlas
Klíčová slova v angličtině
voice training, vocal range, hygiene of the voice, voice defects and faults, music education, vocal exercises, importance and goals of voice training, readiness of teachers for teaching of voice training, vocal competences, child 's voice
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury a pramenů.
2. Vypracování tezí diplomové práce dle osnovy:
Úvod: důvody volby tématu DP, nastínit postup při jeho zpracování.
Teoretická východiska: hlasová výchova na 1. stupni ZŠ, pěvecké kompetence.
Výzkum hlasového rozsahu: stav bádání, metodika výzkumu, stanovení hypotéz, vypracování dotazníku, zpracování dotazníků, verifikace hypotéz, výsledky výzkumu.
Hlasová hygiena. Nejčastější hlasové poruchy způsobené nesprávným používáním mluvního či zpěvního hlasu.
Hlasová cvičení, edukace zpěvního hlasu.
Závěr - shrnutí obsahu, problémy, které se vyskytly při zpracování tématu, přínos.
3. Na základě studia literatury, pramenů a konzulta vypracovat jednotlivé kapitoly a konzultovat s vedoucí práce.
4. Dokončit jednotlivé kapitoly a předložit práci před tiskem k závěrečné konzultaci do 15. března 2014.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury a pramenů.
2. Vypracování tezí diplomové práce dle osnovy:
Úvod: důvody volby tématu DP, nastínit postup při jeho zpracování.
Teoretická východiska: hlasová výchova na 1. stupni ZŠ, pěvecké kompetence.
Výzkum hlasového rozsahu: stav bádání, metodika výzkumu, stanovení hypotéz, vypracování dotazníku, zpracování dotazníků, verifikace hypotéz, výsledky výzkumu.
Hlasová hygiena. Nejčastější hlasové poruchy způsobené nesprávným používáním mluvního či zpěvního hlasu.
Hlasová cvičení, edukace zpěvního hlasu.
Závěr - shrnutí obsahu, problémy, které se vyskytly při zpracování tématu, přínos.
3. Na základě studia literatury, pramenů a konzulta vypracovat jednotlivé kapitoly a konzultovat s vedoucí práce.
4. Dokončit jednotlivé kapitoly a předložit práci před tiskem k závěrečné konzultaci do 15. března 2014.
Seznam doporučené literatury
FROSTOVÁ, J. Péče o hlasovou kondici učitelů. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. 198 s. ISBN 978-80-210-5355-7.
FROSTOVÁ, J. Reedukace hlasu u hlasových poruch -Hlasová hygiena. 2009. CZE, foniatrické pracoviště Audio -Fon.centr Brno.
HUSLER, Frederick a Yvonne RODDOVÁ-MARLINGOVÁ. Zpěv: vrozené fyzické vlastnosti hlasového orgánu, návod k rozvinutí zpěvního hlasu. Ostrava: Nakladatelství F Print,1995. ISBN 80-901883-0-3.
JAGIELSKÁ, Helena. Hlasový rozsah a hlasová poloha jako východisko pěveckého rozvoje ţáků: Výzkum na všeobecně vzdělávacích školách. Plzeň, 1997. Diplomová práce. ZČU Plzeň.
LÝSEK, František. Vox liberorum: Dětský hlas/ Výzkum jeho znak? a vývoje. Brno: Blok, 1977.
SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte. Comenium Musicum 12. Praha: Supraphon, 1974.
SLAVÍKOVÁ, Marie. Psychologikcé aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. Plzeň:
Západočeská univerzita v Plzni, 2003. ISBN 80-7043-261-6.
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha: Národní informační a
poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice.Praha: Nakladatelství Karolinum UK, 2002.
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, Jarmila. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí
pěvecké pedagogy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2002. ISBN 80-7082-842-0.
VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání aneb Co může zpěvákům poradit odborný lékař. Praha:
Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1.
Seznam doporučené literatury
FROSTOVÁ, J. Péče o hlasovou kondici učitelů. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. 198 s. ISBN 978-80-210-5355-7.
FROSTOVÁ, J. Reedukace hlasu u hlasových poruch -Hlasová hygiena. 2009. CZE, foniatrické pracoviště Audio -Fon.centr Brno.
HUSLER, Frederick a Yvonne RODDOVÁ-MARLINGOVÁ. Zpěv: vrozené fyzické vlastnosti hlasového orgánu, návod k rozvinutí zpěvního hlasu. Ostrava: Nakladatelství F Print,1995. ISBN 80-901883-0-3.
JAGIELSKÁ, Helena. Hlasový rozsah a hlasová poloha jako východisko pěveckého rozvoje ţáků: Výzkum na všeobecně vzdělávacích školách. Plzeň, 1997. Diplomová práce. ZČU Plzeň.
LÝSEK, František. Vox liberorum: Dětský hlas/ Výzkum jeho znak? a vývoje. Brno: Blok, 1977.
SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte. Comenium Musicum 12. Praha: Supraphon, 1974.
SLAVÍKOVÁ, Marie. Psychologikcé aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. Plzeň:
Západočeská univerzita v Plzni, 2003. ISBN 80-7043-261-6.
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha: Národní informační a
poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice.Praha: Nakladatelství Karolinum UK, 2002.
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, Jarmila. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí
pěvecké pedagogy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2002. ISBN 80-7082-842-0.
VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání aneb Co může zpěvákům poradit odborný lékař. Praha:
Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1.