Tato diplomová práce pojednává o rozvoji identifikačních procesů ovlivňujících přípravu na školní matematiku. Rozvoj probíhá prostřednictvím aktivit zaměřených na strom třídění.
Diplomová práce je rozdělena do tří částí. V teoretické části se zabývám vymezením pojmů a vztahů potřebných pro třídění. Dále zde uvádím vývoj dítěte v předškolním i mladším školním věku v kontextu předmatematické a matematické výchovy.
Metodologická část je rozdělena do 5 paragrafů. Kromě cílů práce, hypotéz a podmínek experimentu jsou zde zařazena i kritéria pro vyhodnocení pozorování
a podmínky pro realizaci experimentu. Zároveň je uveden výčet jevů ke sledování.
Experimentální část se opírá o scénáře aktivit, jejich charakteristiku a popis průběhu experimentu. V této části porovnávám v 1. třídě ZŠ skupinu žáků, která v předškolním věku rozvíjela identifikační procesy sérií herních aktivit zaměřených na třídění, se skupinou žáků, která se s těmito herními aktivitami neseznámila.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of identification processes influencing preparation for school mathematics. Development takes place through activities aimed at sorting trees.
The thesis is divided into three parts. The theoretical part deals with defining the concepts and relationships needed for sorting. Then I present the child's development in the preschool and early school age in the context pre-math and math education.
The methodological part is divided into 5 sections. In addition to the objectives of the work, hypotheses and experimental conditions there are also included criteria for evaluation and observation conditions for the realization of the experiment. At the same time, there is mentioned a list of events to monitor.
The experimental part is based on scenarios of activities, their characteristics and description of the experiment. In this section, I compare a group of the first year of primary school pupils that pre-schoolers develop identification processes playing a series of activities aimed at sorting a group of pupils to these gaming activities accessed.
Tato diplomová práce pojednává o rozvoji identifikačních procesů ovlivňujících přípravu na školní matematiku. Rozvoj probíhá prostřednictvím aktivit zaměřených na strom třídění.
Diplomová práce je rozdělena do tří částí. V teoretické části se zabývám vymezením pojmů a vztahů potřebných pro třídění. Dále zde uvádím vývoj dítěte v předškolním i mladším školním věku v kontextu předmatematické a matematické výchovy.
Metodologická část je rozdělena do 5 paragrafů. Kromě cílů práce, hypotéz a podmínek experimentu jsou zde zařazena i kritéria pro vyhodnocení pozorování
a podmínky pro realizaci experimentu. Zároveň je uveden výčet jevů ke sledování.
Experimentální část se opírá o scénáře aktivit, jejich charakteristiku a popis průběhu experimentu. V této části porovnávám v 1. třídě ZŠ skupinu žáků, která v předškolním věku rozvíjela identifikační procesy sérií herních aktivit zaměřených na třídění, se skupinou žáků, která se s těmito herními aktivitami neseznámila.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of identification processes influencing preparation for school mathematics. Development takes place through activities aimed at sorting trees.
The thesis is divided into three parts. The theoretical part deals with defining the concepts and relationships needed for sorting. Then I present the child's development in the preschool and early school age in the context pre-math and math education.
The methodological part is divided into 5 sections. In addition to the objectives of the work, hypotheses and experimental conditions there are also included criteria for evaluation and observation conditions for the realization of the experiment. At the same time, there is mentioned a list of events to monitor.
The experimental part is based on scenarios of activities, their characteristics and description of the experiment. In this section, I compare a group of the first year of primary school pupils that pre-schoolers develop identification processes playing a series of activities aimed at sorting a group of pupils to these gaming activities accessed.
Připravit pro děti před vstupem do ZŠ sérii herních aktivit se zaměřením
na rozvoj identifikačních procesů.
Sérii vyzkoušet v praxi na malých skupinách - popsat použité strategie.
Připravit pro děti v 1. třídě ZŠ sérii testovacích aktivit.
Porovnat v 1. třídě ZŠ skupinu dětí, která v předškolním věku rozvíjela
identifikační procesy sérií herních aktivit se skupinou dětí,
která se s těmito herními aktivitami neseznámila.
Zásady pro vypracování
Připravit pro děti před vstupem do ZŠ sérii herních aktivit se zaměřením
na rozvoj identifikačních procesů.
Sérii vyzkoušet v praxi na malých skupinách - popsat použité strategie.
Připravit pro děti v 1. třídě ZŠ sérii testovacích aktivit.
Porovnat v 1. třídě ZŠ skupinu dětí, která v předškolním věku rozvíjela
identifikační procesy sérií herních aktivit se skupinou dětí,
která se s těmito herními aktivitami neseznámila.
Seznam doporučené literatury
Atkinsonová a kol. Psychologie.
Drábek, J. Základy elementární aritmetiky pro učitelství 1. stupně ZŠ.
Smolíková a kol. RVP PV.
Vágnerová. Psychologie.
ŠVP MŠ Rokycany, U Saské brány, přísp. org.
ŠVP ZŠ Rokycany, T.G. Masaryka, přísp. org.
Aktuální internetové zdroje.
Seznam doporučené literatury
Atkinsonová a kol. Psychologie.
Drábek, J. Základy elementární aritmetiky pro učitelství 1. stupně ZŠ.
Smolíková a kol. RVP PV.
Vágnerová. Psychologie.
ŠVP MŠ Rokycany, U Saské brány, přísp. org.
ŠVP ZŠ Rokycany, T.G. Masaryka, přísp. org.
Aktuální internetové zdroje.
Přílohy volně vložené
DVD Identifikační procesy v přípravě na školní matematiku ukázka videozáznamu experimentu.