Tato diplomová práce je zaměřena na zdravotně-sociální gramotnost u žáků primární školy. Cílem práce byl výzkum v oblasti zdravého životního stylu a zásad společenského chování u žáků primárních škol, zaměřený na stravovací, pohybové, hygienické a sociální návyky těchto žáků. Pro tento výzkum byly specifikovány dílčí cíle a vytvořeny hypotézy. Na základě výsledků výzkumu provedeného dotazníkovou metodou byly ověřeny předem stanovené hypotézy a zjištěny návyky žáků 1. stupně základních škol v již zmíněných oblastech. Teoretická část práce je zaměřena na zdravý životní styl a zásady společenského chování. V první části teoretické části je vymezen pojem zdraví a popsána oblast správné výživy, pohybu, spánku a osobní hygieny. Druhá část se zabývá oblastí základních společenských zásad a pravidel. Poslední část diplomové práce je zaměřena na stručnou analýzu publikací zabývajících se rozvojem zdraví na základních školách.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the social-health literacy among primary school pupils. The aim of the thesis was research of healthy lifestyle and principles of social behavior among primary schools pupils, focused on eating, exercise, hygienic and social habits of these pupils. For this research, the partial objectives were specified and the hypothesses were established. Based on the results of a questionnaire method, predetermined hypotheses were verified and habits of primary schools pupils in above mentioned issues were discovered. The theoretical part of the thesis is focused on a healthy lifestyle and the principles of social behavior. In the first theoretical part, the term of health is defined and the issue of the proper nutrition, exercise, sleep and personal hygiene is described. The second part deals with the issue of basic social principles and rules. The last part of the thesis is focused on a brief analysis of the publications dealing with the development of health in primary schools.
Klíčová slova
zdravotní gramotnost, sociální gramotnost, zdravý životní styl, zdraví, výživa, pohybová aktivita, spánek, osobní hygiena, zásady společenského chování
Klíčová slova v angličtině
health literacy, social literacy, healthy lifestyle, health, nutrition, physical activity, sleep, personal hygiene, principles of social behavior
Rozsah průvodní práce
83s. (114 146 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na zdravotně-sociální gramotnost u žáků primární školy. Cílem práce byl výzkum v oblasti zdravého životního stylu a zásad společenského chování u žáků primárních škol, zaměřený na stravovací, pohybové, hygienické a sociální návyky těchto žáků. Pro tento výzkum byly specifikovány dílčí cíle a vytvořeny hypotézy. Na základě výsledků výzkumu provedeného dotazníkovou metodou byly ověřeny předem stanovené hypotézy a zjištěny návyky žáků 1. stupně základních škol v již zmíněných oblastech. Teoretická část práce je zaměřena na zdravý životní styl a zásady společenského chování. V první části teoretické části je vymezen pojem zdraví a popsána oblast správné výživy, pohybu, spánku a osobní hygieny. Druhá část se zabývá oblastí základních společenských zásad a pravidel. Poslední část diplomové práce je zaměřena na stručnou analýzu publikací zabývajících se rozvojem zdraví na základních školách.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the social-health literacy among primary school pupils. The aim of the thesis was research of healthy lifestyle and principles of social behavior among primary schools pupils, focused on eating, exercise, hygienic and social habits of these pupils. For this research, the partial objectives were specified and the hypothesses were established. Based on the results of a questionnaire method, predetermined hypotheses were verified and habits of primary schools pupils in above mentioned issues were discovered. The theoretical part of the thesis is focused on a healthy lifestyle and the principles of social behavior. In the first theoretical part, the term of health is defined and the issue of the proper nutrition, exercise, sleep and personal hygiene is described. The second part deals with the issue of basic social principles and rules. The last part of the thesis is focused on a brief analysis of the publications dealing with the development of health in primary schools.
Klíčová slova
zdravotní gramotnost, sociální gramotnost, zdravý životní styl, zdraví, výživa, pohybová aktivita, spánek, osobní hygiena, zásady společenského chování
Klíčová slova v angličtině
health literacy, social literacy, healthy lifestyle, health, nutrition, physical activity, sleep, personal hygiene, principles of social behavior
Zásady pro vypracování
1. Sběr teoretické literatury\\
2. Zpracování teoretické části práce\\
3. Projektování výzkumné části práce\\
4. Realizace výzkumu\\
5. Zpracování výsledků a hodnocení\\
6. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Sběr teoretické literatury\\
2. Zpracování teoretické části práce\\
3. Projektování výzkumné části práce\\
4. Realizace výzkumu\\
5. Zpracování výsledků a hodnocení\\
6. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
KELBLOVÁ, Lucie. Čeští žáci v mezinárodním srovnání: české školství ve světle dlouhodobě zjišťovaných výsledků vzdělávání v mezinárodních šetřeních. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2006. ISBN 978-802-1105-249.\\
MARTINEC, Lubomír. Motivace, aspirace, učení II: hodnocení úrovně vzdělání v ČR s ohledem na krajovou diferenciaci. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2007. ISBN 978-80-211-0543-0.\\
MUŽÍK, Vladislav a Petr VLČEK. Škola, pohyb a zdraví: výzkumné výsledky a projekty. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5371-7.\\
HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Škola a zdraví pro 21. století. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.\\
ZVÍROTSKÝ, Michal. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy: Učební text pro studenty pedagogických oborů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-431-0.\\
Seznam doporučené literatury
KELBLOVÁ, Lucie. Čeští žáci v mezinárodním srovnání: české školství ve světle dlouhodobě zjišťovaných výsledků vzdělávání v mezinárodních šetřeních. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2006. ISBN 978-802-1105-249.\\
MARTINEC, Lubomír. Motivace, aspirace, učení II: hodnocení úrovně vzdělání v ČR s ohledem na krajovou diferenciaci. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2007. ISBN 978-80-211-0543-0.\\
MUŽÍK, Vladislav a Petr VLČEK. Škola, pohyb a zdraví: výzkumné výsledky a projekty. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5371-7.\\
HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Škola a zdraví pro 21. století. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.\\
ZVÍROTSKÝ, Michal. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy: Učební text pro studenty pedagogických oborů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-431-0.\\