Diplomová práce se věnuje problematice motivace studentů středních škol k výuce německého jazyka. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje celkem pět kapitol, které na sebe navazují. Zabývá se motivací, potřebami, výukou německého jazyka na středních školách, osobností učitele, organizačními formami a výukovými metodami. Praktická část je věnována kvalitativnímu výzkumu, jehož cílem je zjistit, jakým způsobem motivují učitelé studenty středních škol k výuce německého jazyka. K výzkumu byla použita metoda rozhovoru a pozorování. Na základě provedeného výzkumu se ukázalo, že učitelé používají ve svých vyučovacích hodinách jako motivační prostředek chválu, různé druhy didaktických her, klasifikaci, inspirativní příklady z osobního života, svůj osobní příklad a zdůrazňují studentům možnosti uplatnění znalosti německého jazyka v praktickém životě.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with an issue of student's motivation to learn German language at secondary schools.
The thesis is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part contains five chapters. It deals with a motivation, needs, teaching of German language at the secondary schools, personality of a teacher, organisation forms and learning methods. The goal of the practical part is qualitative research. This research should find out how the teachers motivate their students at the secondary school to learn German language. There were used two qualitative methods, interview and observation. This part explains how teachers use various types of the motivation instruments during their teaching lessons. For example: positive verbal evaluation, various types of didactical plays, notes, inspirational examples from personal life etc.
Klíčová slova
motivace, student, střední škola, učitel, německý jazyk, výukové metody, pozitivní motivace
Diplomová práce se věnuje problematice motivace studentů středních škol k výuce německého jazyka. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje celkem pět kapitol, které na sebe navazují. Zabývá se motivací, potřebami, výukou německého jazyka na středních školách, osobností učitele, organizačními formami a výukovými metodami. Praktická část je věnována kvalitativnímu výzkumu, jehož cílem je zjistit, jakým způsobem motivují učitelé studenty středních škol k výuce německého jazyka. K výzkumu byla použita metoda rozhovoru a pozorování. Na základě provedeného výzkumu se ukázalo, že učitelé používají ve svých vyučovacích hodinách jako motivační prostředek chválu, různé druhy didaktických her, klasifikaci, inspirativní příklady z osobního života, svůj osobní příklad a zdůrazňují studentům možnosti uplatnění znalosti německého jazyka v praktickém životě.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with an issue of student's motivation to learn German language at secondary schools.
The thesis is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part contains five chapters. It deals with a motivation, needs, teaching of German language at the secondary schools, personality of a teacher, organisation forms and learning methods. The goal of the practical part is qualitative research. This research should find out how the teachers motivate their students at the secondary school to learn German language. There were used two qualitative methods, interview and observation. This part explains how teachers use various types of the motivation instruments during their teaching lessons. For example: positive verbal evaluation, various types of didactical plays, notes, inspirational examples from personal life etc.
Klíčová slova
motivace, student, střední škola, učitel, německý jazyk, výukové metody, pozitivní motivace