Tato práce analyzuje využitelnost operačního systému Linux a jemu dostupných programů v prostředí českých základních a středních škol. Představeny jsou některé známe linuxové distribuce, nabídnuty jsou distribuce zaměřené na vzdělávání. Hodnoceny jsou linuxové aplikace, které lze využít jako náhradu programů prostředí Windows. Představeny jsou také zkušenosti některých škol, které Linux ve své infrastruktuře používají.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is to evaluate the possibility of using the Linux operating system and its additional software packages in the environment of contemporary Czech school as a substitute for the out-of-date Windows system, including (not exclusively) Windows XP and/or Windows Server. Several "classic" and educational Linux distributions are offered for consideration, including their basic description and parameters. The usage of the Linux system is considered both desktop-wise and server-wise. Linux alternatives to the most commonly used Windows programs are presented and described. The experience of schools that use Linux systems as their primary infrastructure operating system is presented.
Klíčová slova
Linux, Windows, základní školy, střední školy, distribuce, vzdělávací distribuce, serverové služby, alternativní aplikace, zkušenosti s Linuxem
Klíčová slova v angličtině
Linux, Windows, Elementary Schools, High Schools, Linux Distributions, Educational Distributions, Server services, Alternative Applications, Linux Experience
Rozsah průvodní práce
59 s. (cca 114 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce analyzuje využitelnost operačního systému Linux a jemu dostupných programů v prostředí českých základních a středních škol. Představeny jsou některé známe linuxové distribuce, nabídnuty jsou distribuce zaměřené na vzdělávání. Hodnoceny jsou linuxové aplikace, které lze využít jako náhradu programů prostředí Windows. Představeny jsou také zkušenosti některých škol, které Linux ve své infrastruktuře používají.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is to evaluate the possibility of using the Linux operating system and its additional software packages in the environment of contemporary Czech school as a substitute for the out-of-date Windows system, including (not exclusively) Windows XP and/or Windows Server. Several "classic" and educational Linux distributions are offered for consideration, including their basic description and parameters. The usage of the Linux system is considered both desktop-wise and server-wise. Linux alternatives to the most commonly used Windows programs are presented and described. The experience of schools that use Linux systems as their primary infrastructure operating system is presented.
Klíčová slova
Linux, Windows, základní školy, střední školy, distribuce, vzdělávací distribuce, serverové služby, alternativní aplikace, zkušenosti s Linuxem
Klíčová slova v angličtině
Linux, Windows, Elementary Schools, High Schools, Linux Distributions, Educational Distributions, Server services, Alternative Applications, Linux Experience
Zásady pro vypracování
1) Analyzujte možnosti využití Linuxu ve školním prostředí.
2) Představte distribuce zaměřené na vzdělávání.
3) Zvažte využití a realizujte nahrazení nejčastěji využívaných aplikací
v prostředí základních škol jejich alternativami v prostředí Linuxu.
4) Uveďte dle možností praktické zkušenosti ze škol využívajících Linux.
Zásady pro vypracování
1) Analyzujte možnosti využití Linuxu ve školním prostředí.
2) Představte distribuce zaměřené na vzdělávání.
3) Zvažte využití a realizujte nahrazení nejčastěji využívaných aplikací
v prostředí základních škol jejich alternativami v prostředí Linuxu.
4) Uveďte dle možností praktické zkušenosti ze škol využívajících Linux.
Seznam doporučené literatury
NĚMEC, Petr. GIMP 2.8: podrobná uživatelská příručka pro začínající
grafiky. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013. 272 s.
ISBN 978-80-251-3815-1.
BÍBR, Ivan. Ubuntu 10.04 CZ: praktická příručka uživatele Linuxu.
Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. 366 s. ISBN 978-80-251-3121-3.
ŠIMČÍK, Petr. Inkscape: praktický průvodce tvorbou vektorové grafiky.
1. vyd. Brno: Computer Press, 2013. 296 s. ISBN 978-802-5138-137.
VYCHODIL, Vilém. Operační systém Linux: příručka českého uživatele.
1. vyd. Brno: Computer Press, 2003. 260 s. ISBN 80-722-6333-1.
Seznam doporučené literatury
NĚMEC, Petr. GIMP 2.8: podrobná uživatelská příručka pro začínající
grafiky. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013. 272 s.
ISBN 978-80-251-3815-1.
BÍBR, Ivan. Ubuntu 10.04 CZ: praktická příručka uživatele Linuxu.
Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. 366 s. ISBN 978-80-251-3121-3.
ŠIMČÍK, Petr. Inkscape: praktický průvodce tvorbou vektorové grafiky.
1. vyd. Brno: Computer Press, 2013. 296 s. ISBN 978-802-5138-137.
VYCHODIL, Vilém. Operační systém Linux: příručka českého uživatele.
1. vyd. Brno: Computer Press, 2003. 260 s. ISBN 80-722-6333-1.