O vlásek je autorská ilustrovaná kniha. Textovou část tvoří 12 pravdivých příběhů, které ve svých dětských letech prožil můj děda v době během a po 2. světové válce. V těchto příbězích se děda vždy dostane do velice nebezpečné situace, ze které vyvázne jen o vlásek. Toto společné téma všech příběhů mi bylo inspirací k pojmenování knihy názvem O vlásek. Kniha obsahuje 20 celostránkových ilustrací, z nichž 3 jsou dvojstránkové a zbytek jednostránkový. Ilustrace byly vytvořeny technikou barevného linorytu.
Anotace v angličtině
O vlásek is an illustrated authorial book. The textual part composes of 12 true stories experienced by my grandfather in his childhood during and after the Second World War. In those stories, my grandfather finds himself in various dangerous situations from which he always escapes just by a hairbreadth. This mutual topic of all stories acted as an inspiration for the book's title O vlásek. The book incorporates 20 full-page illustrations from which 3 are double-sided and the rest is one-sided. I have used a printmaking technique of colour linocut.
O vlásek je autorská ilustrovaná kniha. Textovou část tvoří 12 pravdivých příběhů, které ve svých dětských letech prožil můj děda v době během a po 2. světové válce. V těchto příbězích se děda vždy dostane do velice nebezpečné situace, ze které vyvázne jen o vlásek. Toto společné téma všech příběhů mi bylo inspirací k pojmenování knihy názvem O vlásek. Kniha obsahuje 20 celostránkových ilustrací, z nichž 3 jsou dvojstránkové a zbytek jednostránkový. Ilustrace byly vytvořeny technikou barevného linorytu.
Anotace v angličtině
O vlásek is an illustrated authorial book. The textual part composes of 12 true stories experienced by my grandfather in his childhood during and after the Second World War. In those stories, my grandfather finds himself in various dangerous situations from which he always escapes just by a hairbreadth. This mutual topic of all stories acted as an inspiration for the book's title O vlásek. The book incorporates 20 full-page illustrations from which 3 are double-sided and the rest is one-sided. I have used a printmaking technique of colour linocut.
Minimální rozsah prací
Počet: 1 autorská kniha s minimem 20 ilustrací
Formát: min. A6
Popis realizace: Od konceptu, přes námět a scénář. Náledovat budou první výtvarné návrhy, skicování a zachycování nosných myšlenek. Na základě této přípravy vznikne autorská kniha na pomezí ilustrované literatury a sekvenčního umění. Ilustrace budou realizovány kombinovanou technikou.
Výstup: 1 kompletně řešená ilustrovaná kniha, včetně obálky, předsádky, frontispisu a typografické úpravy. Kniha bude tištěna ve 3 exemplářích.
Průběžné plnění úkolů dle pokynů vedoucího práce (a příp. konzultanta, je-li stanoven) a pravidelné konzultace do termínu
odevzdání práce 1x týdně v rámci semináře ke kvalifikační práci
Postup realizace
1) listopad - Teoretická část práce: (bod 1. - 3. uvědomit si, kdo jsem, odkud přicházím, kam směřuji dříve, nežli začnu pracovat). Z toho vyplývá výběr tématu a cíl práce. Praktická práce sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
2) prosinec - Předložení řady skic a variant řešení.
3) leden - Varianty pracovní verze, volba nejvhodnější varianty, průběžná práce na praktické části závěrečné práce.
4) únor - Předložení adekvátně rozpracované praktické části závěrečné práce, předložení rozpracované teoretické části závěrečné práce v souladu s doporučenou osnovou.
5) březen - Realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce.
6) duben - Finalizace a odevzdání:(finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce,příprava prezentace, odevzdání obou částí práce pro udělení zápočtu).
Obhajoba:
červen - obhajoba + ve stanoveném ateliéru prezentace kvalifikační práce na CD/DVD (v podobě pro tisk)
Zásady pro vypracování
Minimální rozsah prací
Počet: 1 autorská kniha s minimem 20 ilustrací
Formát: min. A6
Popis realizace: Od konceptu, přes námět a scénář. Náledovat budou první výtvarné návrhy, skicování a zachycování nosných myšlenek. Na základě této přípravy vznikne autorská kniha na pomezí ilustrované literatury a sekvenčního umění. Ilustrace budou realizovány kombinovanou technikou.
Výstup: 1 kompletně řešená ilustrovaná kniha, včetně obálky, předsádky, frontispisu a typografické úpravy. Kniha bude tištěna ve 3 exemplářích.
Průběžné plnění úkolů dle pokynů vedoucího práce (a příp. konzultanta, je-li stanoven) a pravidelné konzultace do termínu
odevzdání práce 1x týdně v rámci semináře ke kvalifikační práci
Postup realizace
1) listopad - Teoretická část práce: (bod 1. - 3. uvědomit si, kdo jsem, odkud přicházím, kam směřuji dříve, nežli začnu pracovat). Z toho vyplývá výběr tématu a cíl práce. Praktická práce sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
2) prosinec - Předložení řady skic a variant řešení.
3) leden - Varianty pracovní verze, volba nejvhodnější varianty, průběžná práce na praktické části závěrečné práce.
4) únor - Předložení adekvátně rozpracované praktické části závěrečné práce, předložení rozpracované teoretické části závěrečné práce v souladu s doporučenou osnovou.
5) březen - Realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce.
6) duben - Finalizace a odevzdání:(finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce,příprava prezentace, odevzdání obou částí práce pro udělení zápočtu).
Obhajoba:
červen - obhajoba + ve stanoveném ateliéru prezentace kvalifikační práce na CD/DVD (v podobě pro tisk)
Seznam doporučené literatury
KREJČA, Aleš. Grafické techniky. Praha: Aventinum, 1995. ISBN 80-852-7748-4.
ODEHNAL, Antonín. Grafické techniky: praktický průvodce. Brno: ERA, 2005. ISBN 80-736-6006-7.
KRÁL, Jindřich. Moderní knihařství: souborné zpracování poznatků oboru. Tišnov: Sursum, 1999. ISBN 80-901-9248-3.
KHEL, Richard. Poselství papíru: souborné zpracování poznatků oboru. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-718-4684-8.
WIGAN, Mark. Umění ilustrace: vizuální myšlení. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-802-5129-708.
BAMMES, Gottfried. Die Gestalt des Menschen: lehr- und handbuch der künstleranatomie. Leipzig: E.A. Seemann, 2002. ISBN 33-630-0966-6.
BURNS, Charles. Černá díra. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: BB/art, 2008. ISBN 978-80-7381-371-0.
CLOWES, Daniel. Like a velvet glove cast in iron. 3th Fantagraphics Books ed. Seattle, Wash.: Fantagraphics Books, 2000. ISBN 15-609-7116-9.
ČESÁLKOVÁ, Lucie. Signály z neznáma: český komiks 1922-2012. Vyd. 1. Editor Pavel Kořínek, Tomáš Prokůpek.
V Řevnicích: Arbor vitae, 2012. ISBN 978-80-7467-012-1.
DIESING, Helena. ČeskÝ komiks 1. poloviny 20. století. Praha: Verzone, 2011. ISBN 80-904-5468-2.
DUTKA, Edgar. Scénáristika animovaného filmu: Minimum z historie české animace. 2., rozš. vyd. V Praze: Akademie
múzických umění, 2006. ISBN 80-733-1069-4.
GROENSTEEN, Thierry. Stavba komiksu. Vyd. 1. Překlad Barbora Antonová. Brno: Host, 2005. ISBN 80-729-4141-0.
Studia komiksu: možnosti a perspektivy. 1. vyd. Editor Martin Foret. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci pro Centrum
kulturálních, mediálních a komunikačních studií při Filozofické fakultě, 2012. Studia komiksu, 1. sv. ISBN 978-8024433-271.
MCCLOUD, Scott. Jak rozumět komiksu. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: BB/art, 2008. ISBN 978-80-7381-419-9.
MCCLOUD, Scott. Making comics: storytelling secrets of comics, manga and graphic novels. 1st ed. New York: Harper, c2006. ISBN 00-607-8094-0.
Seznam doporučené literatury
KREJČA, Aleš. Grafické techniky. Praha: Aventinum, 1995. ISBN 80-852-7748-4.
ODEHNAL, Antonín. Grafické techniky: praktický průvodce. Brno: ERA, 2005. ISBN 80-736-6006-7.
KRÁL, Jindřich. Moderní knihařství: souborné zpracování poznatků oboru. Tišnov: Sursum, 1999. ISBN 80-901-9248-3.
KHEL, Richard. Poselství papíru: souborné zpracování poznatků oboru. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-718-4684-8.
WIGAN, Mark. Umění ilustrace: vizuální myšlení. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-802-5129-708.
BAMMES, Gottfried. Die Gestalt des Menschen: lehr- und handbuch der künstleranatomie. Leipzig: E.A. Seemann, 2002. ISBN 33-630-0966-6.
BURNS, Charles. Černá díra. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: BB/art, 2008. ISBN 978-80-7381-371-0.
CLOWES, Daniel. Like a velvet glove cast in iron. 3th Fantagraphics Books ed. Seattle, Wash.: Fantagraphics Books, 2000. ISBN 15-609-7116-9.
ČESÁLKOVÁ, Lucie. Signály z neznáma: český komiks 1922-2012. Vyd. 1. Editor Pavel Kořínek, Tomáš Prokůpek.
V Řevnicích: Arbor vitae, 2012. ISBN 978-80-7467-012-1.
DIESING, Helena. ČeskÝ komiks 1. poloviny 20. století. Praha: Verzone, 2011. ISBN 80-904-5468-2.
DUTKA, Edgar. Scénáristika animovaného filmu: Minimum z historie české animace. 2., rozš. vyd. V Praze: Akademie
múzických umění, 2006. ISBN 80-733-1069-4.
GROENSTEEN, Thierry. Stavba komiksu. Vyd. 1. Překlad Barbora Antonová. Brno: Host, 2005. ISBN 80-729-4141-0.
Studia komiksu: možnosti a perspektivy. 1. vyd. Editor Martin Foret. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci pro Centrum
kulturálních, mediálních a komunikačních studií při Filozofické fakultě, 2012. Studia komiksu, 1. sv. ISBN 978-8024433-271.
MCCLOUD, Scott. Jak rozumět komiksu. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: BB/art, 2008. ISBN 978-80-7381-419-9.
MCCLOUD, Scott. Making comics: storytelling secrets of comics, manga and graphic novels. 1st ed. New York: Harper, c2006. ISBN 00-607-8094-0.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Hodnocení z obhajoby práce
Výborně
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Navržená známka vedoucího práce:
Navržená známka oponenta:
V úvodu obhajoby byla představena vysokoškolská kvalifikační práce formou nainstalovaného díla ve výstavním prostoru.
Komise byla podrobně seznámena s hodnocením vedoucího práce a posudkem oponenta včetně navrhovaného hodnocení. Dále se komise seznámila i s teoretickou částí vysokoškolské kvalifikační práce.