Záměrem práce je nastínění obrazu postavení renesanční ženy v anglické a italské společnosti. Cílem je reflexe chápání a představení rozdílného pojetí ženy v těchto zemích a celková prezentace obrazu v problematice poznání renesančních žen. Základem komparace je vlastní analýza a interpretace vybraných pramenných zdrojů dobové literatury, které vypovídají o společenském postavení žen skrze pohled dobových autorů i malířů.
Ke komparaci byly zvoleny díla těchto anglických a italských autorů: Itálie F. Petrarca, G. Boccaccio, N. Machiavelli a T. Campanella, Anglie T. More, P. Sidney, F. Bacon a W. Shakespeare. Ke komparaci také bude sloužit pět obrazů, konkrétně z Itálie se jedná o díla S. Botticelli, P. di Cosima a R. Santi a na anglickém dvoře působícího H. Holbeina ml. V průběhu práce tak budou interpretovány a následně analyzovány jednotlivé ukazatele, na čemž bude založená výsledná komparace.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis is the comparison of social status of women in Renaissance England and Italy on the basis of literature. The aim of this thesis is to outline the position of Renaissance women in the society in these countries, approach their statutes and life. The comparison is based on its own analysis and interpretation of selected sources of contemporary literature and artworks.
For the thesis has been selected works of these English and Italian authors: Italy - F. Petrarca, G. Boccaccio, N. Machiavelli and T. Campanella, England - T. More, P. Sidney, F. Bacon and W. Shakespeare. For comparison will be used five paintings, particularly from Italy it is the piece of work of S. Botticelli, P. di Cosimo and R. Santi and at the English court acting H. Holbein Jr.
Klíčová slova
komparace, společenské postavení, žena, renesance, Anglie, Itálie
Klíčová slova v angličtině
comparison, social status, women, Renaissance, England, Italy
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Záměrem práce je nastínění obrazu postavení renesanční ženy v anglické a italské společnosti. Cílem je reflexe chápání a představení rozdílného pojetí ženy v těchto zemích a celková prezentace obrazu v problematice poznání renesančních žen. Základem komparace je vlastní analýza a interpretace vybraných pramenných zdrojů dobové literatury, které vypovídají o společenském postavení žen skrze pohled dobových autorů i malířů.
Ke komparaci byly zvoleny díla těchto anglických a italských autorů: Itálie F. Petrarca, G. Boccaccio, N. Machiavelli a T. Campanella, Anglie T. More, P. Sidney, F. Bacon a W. Shakespeare. Ke komparaci také bude sloužit pět obrazů, konkrétně z Itálie se jedná o díla S. Botticelli, P. di Cosima a R. Santi a na anglickém dvoře působícího H. Holbeina ml. V průběhu práce tak budou interpretovány a následně analyzovány jednotlivé ukazatele, na čemž bude založená výsledná komparace.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis is the comparison of social status of women in Renaissance England and Italy on the basis of literature. The aim of this thesis is to outline the position of Renaissance women in the society in these countries, approach their statutes and life. The comparison is based on its own analysis and interpretation of selected sources of contemporary literature and artworks.
For the thesis has been selected works of these English and Italian authors: Italy - F. Petrarca, G. Boccaccio, N. Machiavelli and T. Campanella, England - T. More, P. Sidney, F. Bacon and W. Shakespeare. For comparison will be used five paintings, particularly from Italy it is the piece of work of S. Botticelli, P. di Cosimo and R. Santi and at the English court acting H. Holbein Jr.
Klíčová slova
komparace, společenské postavení, žena, renesance, Anglie, Itálie
Klíčová slova v angličtině
comparison, social status, women, Renaissance, England, Italy
Zásady pro vypracování
Zvolené téma se vztahuje k volitelné části státních závěrečných zkoušek: Estetika
1. Studentka zpracuje téma v souladu s předběžně navrženým zadáním:
Záměrem práce je komparace společenského postavení ženy v renesanční Anglii a Itálii.
Komparace bude provedena na základě analýzy a interpretace vybraných pramenných zdrojů dobové literatury (Anglie - např. W. Shakespeare, T. More, Itálie - např. G. Boccaccio, F. Petrarca).
Souvisejícím cílem je reflexe chápání renesanční ženy ve společnosti se zaměřením na jeho rozdíly v analyzovaných zemích. S ohledem na přiřazení tématu k volitelné části SZZ z předmětu Estetika,
bude komparace vycházet z literárních i výtvarných reprezentací.
2. Studentka bude pracovat v souladu s pokyny vedoucí, bude průběžně (cca 1x měsíčně) konzultovat a při zpracování materiálů bude respektovat normu ISO 690, resp. ISO 690 2.
Metodické problémy bude řešit dle pokynů vedoucí, resp. dle doporučené literatury (zde např. MEŠKO, D. DKATUŠČÁK, D. FINDRA, J. aj. Akademická příručka. Martin : Osveta, c2006. ISBN 80-8063-219-7 a
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-40-7.)
3. Studentka bude prokazovat průběžné výsledky své práce:
a) max. do konce října 2014 předloží podrobnou koncepci a seznam literatury práce,
b) max. do konce března 2015 předloží hotový text práce ke kontrole.
4. BP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Zásady pro vypracování
Zvolené téma se vztahuje k volitelné části státních závěrečných zkoušek: Estetika
1. Studentka zpracuje téma v souladu s předběžně navrženým zadáním:
Záměrem práce je komparace společenského postavení ženy v renesanční Anglii a Itálii.
Komparace bude provedena na základě analýzy a interpretace vybraných pramenných zdrojů dobové literatury (Anglie - např. W. Shakespeare, T. More, Itálie - např. G. Boccaccio, F. Petrarca).
Souvisejícím cílem je reflexe chápání renesanční ženy ve společnosti se zaměřením na jeho rozdíly v analyzovaných zemích. S ohledem na přiřazení tématu k volitelné části SZZ z předmětu Estetika,
bude komparace vycházet z literárních i výtvarných reprezentací.
2. Studentka bude pracovat v souladu s pokyny vedoucí, bude průběžně (cca 1x měsíčně) konzultovat a při zpracování materiálů bude respektovat normu ISO 690, resp. ISO 690 2.
Metodické problémy bude řešit dle pokynů vedoucí, resp. dle doporučené literatury (zde např. MEŠKO, D. DKATUŠČÁK, D. FINDRA, J. aj. Akademická příručka. Martin : Osveta, c2006. ISBN 80-8063-219-7 a
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-40-7.)
3. Studentka bude prokazovat průběžné výsledky své práce:
a) max. do konce října 2014 předloží podrobnou koncepci a seznam literatury práce,
b) max. do konce března 2015 předloží hotový text práce ke kontrole.
4. BP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
BURKE, P. Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1995. ISBN 80-204-0589-5.
GARIN, E. Renesanční člověk a jeho svět. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-653-0.
GREENBLATT, S. Renaissance self-fashioning: from More to Shakespeare. Chicago: University of Chicago Press. ISBN 02-263-0659-3.
HANKINS, J. Renesanční filosofie. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 2011. ISBN 978-807-2984-183.
JOHNSON, P. Dějiny anglického národa. 1. vyd. Praha : Rozmluvy, 2012. ISBN 978-807-3353-094.
JOHNSON, P. Dějiny renesance. 1. vyd. Brno : Barrister, 2004. ISBN 80-865-9868-3.
KRISTELLER, P. Renaissance thought and the arts: collected essays. An Expanded ed., with a new afterword. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1990. ISBN 06-910-7253-1.
KERMODE, F. The age of Shakespeare. Modern Library ed., [Nachdr.]. New York: Modern Library, 2005. ISBN 978-081-2974-331.
MONTANELLI, I. Dante a jeho doba. 1. vyd. Praha : Odeon, 1981.
TOMEŠ, J. Ženy ve spektru civilizací: k proměnám postavení žen ve vývoji lidské společnosti. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 2009. ISBN 978-80-7419-009-4.
Seznam doporučené literatury
BURKE, P. Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1995. ISBN 80-204-0589-5.
GARIN, E. Renesanční člověk a jeho svět. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-653-0.
GREENBLATT, S. Renaissance self-fashioning: from More to Shakespeare. Chicago: University of Chicago Press. ISBN 02-263-0659-3.
HANKINS, J. Renesanční filosofie. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 2011. ISBN 978-807-2984-183.
JOHNSON, P. Dějiny anglického národa. 1. vyd. Praha : Rozmluvy, 2012. ISBN 978-807-3353-094.
JOHNSON, P. Dějiny renesance. 1. vyd. Brno : Barrister, 2004. ISBN 80-865-9868-3.
KRISTELLER, P. Renaissance thought and the arts: collected essays. An Expanded ed., with a new afterword. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1990. ISBN 06-910-7253-1.
KERMODE, F. The age of Shakespeare. Modern Library ed., [Nachdr.]. New York: Modern Library, 2005. ISBN 978-081-2974-331.
MONTANELLI, I. Dante a jeho doba. 1. vyd. Praha : Odeon, 1981.
TOMEŠ, J. Ženy ve spektru civilizací: k proměnám postavení žen ve vývoji lidské společnosti. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 2009. ISBN 978-80-7419-009-4.