Tato bakalářská práce se zaobírá tématem terapie u dětí s ADHD. Soustřeďuje se na základní fakta a informace, které se týkají syndromu ADHD. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám především základními údaji o této poruše. Jedná se o elementární přehled, jako například vymezení pojmu ADHD a etiologie vzniku. Také se v této kapitole zmiňuji o symptomech ADHD a přidružených poruch, které mohou vzniknout. Dále není ani opomenuta ani diagnostika tohoto syndromu. V práci též nalezneme základní typy terapie ADHD a jiné metody, jak ovlivňovat projevy ADHD, jako například relaxační techniky. Praktická část je postavena na kvalitativním výzkumu. Jedná se o tři kazuistiky dětí, které trpí tímto syndromem a léčí se pomoci techniky EEG-biofeedback. Kazuistiky jsou vypracované na základě lékařských zpráv, rozhovorů a vlastního pozorování. Závěrem práce je stručné shrnutí výsledků praktické části a určité rady pro práci s dětmi s ADHD.
Anotace v angličtině
The purpose of the bachelor thesis is to describe the topic of children affected by ADHD. Thesis focuses on basic facts and information about ADHD syndrome. This thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes the core information about the disorder. In glance, it is an elementary overview such as definition of ADHD or etiological origins. This chapter also provides information about symptoms of ADHD and related disorders that could possibly occur, including diagnosis of the syndrome. Thesis also explains basic therapies and other methods of how to control ADHD such as relaxing technique. The practical part is based on qualitative research based on three different children case studies, affected by ADHD and being treated by EEG-biofeedback technique. The case studies are based on medical reports, interviews and personal observations. Thesis is concluded by brief practical results evaluation including recommendations for working with ADHD affected children
Klíčová slova
ADHD, porucha pozornosti, terapeutické přístupy, farmakoterapie, metoda EEG-biofeedback,
Tato bakalářská práce se zaobírá tématem terapie u dětí s ADHD. Soustřeďuje se na základní fakta a informace, které se týkají syndromu ADHD. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám především základními údaji o této poruše. Jedná se o elementární přehled, jako například vymezení pojmu ADHD a etiologie vzniku. Také se v této kapitole zmiňuji o symptomech ADHD a přidružených poruch, které mohou vzniknout. Dále není ani opomenuta ani diagnostika tohoto syndromu. V práci též nalezneme základní typy terapie ADHD a jiné metody, jak ovlivňovat projevy ADHD, jako například relaxační techniky. Praktická část je postavena na kvalitativním výzkumu. Jedná se o tři kazuistiky dětí, které trpí tímto syndromem a léčí se pomoci techniky EEG-biofeedback. Kazuistiky jsou vypracované na základě lékařských zpráv, rozhovorů a vlastního pozorování. Závěrem práce je stručné shrnutí výsledků praktické části a určité rady pro práci s dětmi s ADHD.
Anotace v angličtině
The purpose of the bachelor thesis is to describe the topic of children affected by ADHD. Thesis focuses on basic facts and information about ADHD syndrome. This thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes the core information about the disorder. In glance, it is an elementary overview such as definition of ADHD or etiological origins. This chapter also provides information about symptoms of ADHD and related disorders that could possibly occur, including diagnosis of the syndrome. Thesis also explains basic therapies and other methods of how to control ADHD such as relaxing technique. The practical part is based on qualitative research based on three different children case studies, affected by ADHD and being treated by EEG-biofeedback technique. The case studies are based on medical reports, interviews and personal observations. Thesis is concluded by brief practical results evaluation including recommendations for working with ADHD affected children
Klíčová slova
ADHD, porucha pozornosti, terapeutické přístupy, farmakoterapie, metoda EEG-biofeedback,
Shromažďování odborné literatury týkající se ADHD, její studium a zpracování
Realizace předvýzkumu a jeho zpracování
Zpracování případové studie a zpracovaní kazuistik dětí s ADHD
Závěr práce a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Výběr problematiky terapie u dětí s ADHD
Vytvoření osnovy práce
Požadavky na zpracování teoretické části práce
Shromažďování odborné literatury týkající se ADHD, její studium a zpracování
Realizace předvýzkumu a jeho zpracování
Zpracování případové studie a zpracovaní kazuistik dětí s ADHD
Závěr práce a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
NOVOTNÁ, Lenka, Miloslava HŘÍCHOVÁ a Jana MIŇHOVÁ. Vývojová psychologie. Plzeň: Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-281-0.
ČERNÁ, Marie. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 8071848808.
MUNDEN, Alison a Jon ARCELUS. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-430-4.
DRTÍLKOVÁ, Ivana a Omar ŠERÝ. Hyperkinetická porucha: ADHD. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-419-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
NOVOTNÁ, Lenka, Miloslava HŘÍCHOVÁ a Jana MIŇHOVÁ. Vývojová psychologie. Plzeň: Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-281-0.
ČERNÁ, Marie. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 8071848808.
MUNDEN, Alison a Jon ARCELUS. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-430-4.
DRTÍLKOVÁ, Ivana a Omar ŠERÝ. Hyperkinetická porucha: ADHD. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-419-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.