Bakalářská práce se zabývá tvorbou naučné stezky v okolí Klenčí pod Čerchovem. Cílem práce je vytvořit naučnou stezku s pracovními listy, porovnávacími testy a grafickými panely. Naučná stezka slouží jako doplněk výuky zeměpisu na Základní škole Komenského 17 v Domažlicích. Trasa naučné stezky vede v pohraniční nacházející se v CHKO Český les. Trasa obsahuje 8 stanovišť. Jednotlivá stanoviště obsahují informace o místním regionu a životním prostředí. Žáci si absolvováním NS mají upevnit a rozšířit své znalosti, schopnosti a dovednosti. Práce využívá pozitivní aspekty terénní výuky a mezipředmětových vazeb.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the creation of a nature trail in Klenčí pod Čerchovem surroundings. The objective of the thesis is to create the nature trail with worksheets,compare tests and graphic signs. The trail serves as a complement of teaching the geography at primary school Komenského 17 in Domažlice. The trail is close to the German border in the protected landscape area Český les. There are 8 stands. Each stand contains information about the region and local environment. The completion of the nature trail will provide the students with an extension of their knowledge and skills. The thesis uses the positive aspects of the outdoor teaching and interdisciplinary links.
Klíčová slova
naučná stezka, terénní výuka, místní region, životní prostředí, CHKO Český les, Klenčí pod Čerchovem
Klíčová slova v angličtině
nature trail, outdoor teaching, local region, environment, the protected landscape Český les, Klenčí pod Čerchovem
Rozsah průvodní práce
86 s
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tvorbou naučné stezky v okolí Klenčí pod Čerchovem. Cílem práce je vytvořit naučnou stezku s pracovními listy, porovnávacími testy a grafickými panely. Naučná stezka slouží jako doplněk výuky zeměpisu na Základní škole Komenského 17 v Domažlicích. Trasa naučné stezky vede v pohraniční nacházející se v CHKO Český les. Trasa obsahuje 8 stanovišť. Jednotlivá stanoviště obsahují informace o místním regionu a životním prostředí. Žáci si absolvováním NS mají upevnit a rozšířit své znalosti, schopnosti a dovednosti. Práce využívá pozitivní aspekty terénní výuky a mezipředmětových vazeb.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the creation of a nature trail in Klenčí pod Čerchovem surroundings. The objective of the thesis is to create the nature trail with worksheets,compare tests and graphic signs. The trail serves as a complement of teaching the geography at primary school Komenského 17 in Domažlice. The trail is close to the German border in the protected landscape area Český les. There are 8 stands. Each stand contains information about the region and local environment. The completion of the nature trail will provide the students with an extension of their knowledge and skills. The thesis uses the positive aspects of the outdoor teaching and interdisciplinary links.
Klíčová slova
naučná stezka, terénní výuka, místní region, životní prostředí, CHKO Český les, Klenčí pod Čerchovem
Klíčová slova v angličtině
nature trail, outdoor teaching, local region, environment, the protected landscape Český les, Klenčí pod Čerchovem
Zásady pro vypracování
1. Cíle práce
2. Zhodnocení teoretických východisek pro plánování naučné stezky
3. Rozbor teoretických východisek pro tvorbu pracovních listů k naučné stezce
4. Rozbor dostupné literatury, týkající se zájmové lokality
5. Určení lokalit, vhodných k naučné stezce a didaktická transformace charakteristických prvků vyskytujících v zájmové lokalitě
6. Tvorba pracovního listu a jeho ověření
7. Vytvoření metodického listu pro učitele k pracovnímu listu
8. Ověření vypracovaného projektu v praxi a diskuze
Zásady pro vypracování
1. Cíle práce
2. Zhodnocení teoretických východisek pro plánování naučné stezky
3. Rozbor teoretických východisek pro tvorbu pracovních listů k naučné stezce
4. Rozbor dostupné literatury, týkající se zájmové lokality
5. Určení lokalit, vhodných k naučné stezce a didaktická transformace charakteristických prvků vyskytujících v zájmové lokalitě
6. Tvorba pracovního listu a jeho ověření
7. Vytvoření metodického listu pro učitele k pracovnímu listu
8. Ověření vypracovaného projektu v praxi a diskuze
Seznam doporučené literatury
ČERNÍK, V., MARTINEC, Z., VÍTEK, J.. Přírodopis 4: mineralogie a geologie se základy ekologie: pro žáky základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií: zpracováno podle osnov vzdělávacího programu Základní škola. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 87 s. ISBN 80-7235-044-7.
DUDÁK, V. (ed.). Český les: příroda - historie - život. Vyd. 1. Praha: Baset, 2005, 880 s. ISBN 80-7340-065-0.
HAJŠMAN, J.. Tajemství vrcholů Českého lesa. Vyd. 1. V Plzni: Starý most, 2014. ISBN 978-80-87338-45-2.
Národní geoportál INSPIRE. [online].[cit. 2015-10-06]. Dostupné z: http://geoportal.gov.cz/
NOVOTNÁ, M.. Česká republika: učebnice zeměpisu pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995, 144 s. ISBN 80-85827-51-4.
PAUKNEROVÁ, K., WOITSCH, J.. Metodika pro prezentaci sídelního a krajinného dědictví prostřednictvím tvorby naučných stezek. Vyd. 1. ZČU v Plzni, 2014, [online].[cit. 2015-10-06]. Dostupné z : http://www.antropologie.org/sites/default/files/files/downloads/projekt/metodika_naucne_stezky_zcu.pdf
Seznam doporučené literatury
ČERNÍK, V., MARTINEC, Z., VÍTEK, J.. Přírodopis 4: mineralogie a geologie se základy ekologie: pro žáky základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií: zpracováno podle osnov vzdělávacího programu Základní škola. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 87 s. ISBN 80-7235-044-7.
DUDÁK, V. (ed.). Český les: příroda - historie - život. Vyd. 1. Praha: Baset, 2005, 880 s. ISBN 80-7340-065-0.
HAJŠMAN, J.. Tajemství vrcholů Českého lesa. Vyd. 1. V Plzni: Starý most, 2014. ISBN 978-80-87338-45-2.
Národní geoportál INSPIRE. [online].[cit. 2015-10-06]. Dostupné z: http://geoportal.gov.cz/
NOVOTNÁ, M.. Česká republika: učebnice zeměpisu pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995, 144 s. ISBN 80-85827-51-4.
PAUKNEROVÁ, K., WOITSCH, J.. Metodika pro prezentaci sídelního a krajinného dědictví prostřednictvím tvorby naučných stezek. Vyd. 1. ZČU v Plzni, 2014, [online].[cit. 2015-10-06]. Dostupné z : http://www.antropologie.org/sites/default/files/files/downloads/projekt/metodika_naucne_stezky_zcu.pdf