Informace o kvalifikační práci Činnost českých spisovatelů v období Protektorátu Čechy a Morava a výklad této problematiky v hodinách literární výchovy
Disertační práce je rozdělena do dvou hlavních částí: literárně-historické a didaktické, jim předchází kratší kapitola týkající se metodiky a filosofické pozice badatele, na jejichž základě je získaný materiál zpracováván.
Cílem mé disertace je představit období druhé republiky a Protektorátu Čechy a Morava (PČM) z pohledu literárního historika a předložit návrh, jak by bylo možné danou problematiku interpretovat v hodinách literární výchovy. Jednotlivé kapitoly by měly přinést ucelený pohled na činnost českých spisovatelů v období PČM, na to, co přímo zásadně ovlivňovalo jejich tvorbu i životy, tedy cenzuru a její zásahy, nařízení a požadavky německých úřadů, ale i podporu ze strany Ministerstva lidové osvěty v podobě finančních příspěvků a odměn.
V didaktické části předkládám pracovní listy s výňatky z uměleckých i neuměleckých textů, které mapují zlomové okamžiky druhé republiky i Protektorátu: podpis mnichovské dohody, březnovou okupaci Československa, příjezd Reinharda Heydrich a realizace jeho reforem, důsledky řešení tzv. židovské otázky a konec okupace.
Anotace v angličtině
The dissertation is divided into two main parts: literary-historical and didactic. They are preceded by a shorter chapter related to the methodology and philosophical position of the researcher, based on which the material gained has been processed.
The aim of individual chapters is to bring a comprehensive view of the activity of Czech writers in the era of PBM, a view of what directly influenced their output in a fundamental way, i.e. censorship and its interventions, regulations and demands of German authorities; but also the support from Ministry of Public Enlightenment in the form of financial benefits and rewards.
The second, didactic, part of the dissertation is designed as a proposal of worksheets on text interpretation in lessons of literature. In this part I present the worksheets with extracts from artistic and non-artistic texts mapping the turning points of the Second Czechoslovak Republic and the Protectorate: signing the Munich Agreement, March occupation Czechoslovakia, arrival of Reinhard Heydrich and realization of his reforms, consequences of the solution of the so-called Jewish Question and the end of occupation.
Klíčová slova
Druhá republika, Protektorát Čechy a Morava, Ministerstvo lidové osvěty, Úřad říšského protektora, Veřejná osvětová služba, Kuratorium pro výchovu mládeže, Emanuel Moravec, okupace, čeští spisovatelé, cenzura, finanční odměny
Klíčová slova v angličtině
Second Czechoslovak Republic, Protectorate Bohemia and Moravia, Ministry of Public Enlightenment, Reich Protector's office, Public Enlightenment Service, Curatorium for Education of Youth, Emanuel Moravec, occupation, censorship, financial benefits and rewards
Rozsah průvodní práce
150 s., XV (290 886 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce je rozdělena do dvou hlavních částí: literárně-historické a didaktické, jim předchází kratší kapitola týkající se metodiky a filosofické pozice badatele, na jejichž základě je získaný materiál zpracováván.
Cílem mé disertace je představit období druhé republiky a Protektorátu Čechy a Morava (PČM) z pohledu literárního historika a předložit návrh, jak by bylo možné danou problematiku interpretovat v hodinách literární výchovy. Jednotlivé kapitoly by měly přinést ucelený pohled na činnost českých spisovatelů v období PČM, na to, co přímo zásadně ovlivňovalo jejich tvorbu i životy, tedy cenzuru a její zásahy, nařízení a požadavky německých úřadů, ale i podporu ze strany Ministerstva lidové osvěty v podobě finančních příspěvků a odměn.
V didaktické části předkládám pracovní listy s výňatky z uměleckých i neuměleckých textů, které mapují zlomové okamžiky druhé republiky i Protektorátu: podpis mnichovské dohody, březnovou okupaci Československa, příjezd Reinharda Heydrich a realizace jeho reforem, důsledky řešení tzv. židovské otázky a konec okupace.
Anotace v angličtině
The dissertation is divided into two main parts: literary-historical and didactic. They are preceded by a shorter chapter related to the methodology and philosophical position of the researcher, based on which the material gained has been processed.
The aim of individual chapters is to bring a comprehensive view of the activity of Czech writers in the era of PBM, a view of what directly influenced their output in a fundamental way, i.e. censorship and its interventions, regulations and demands of German authorities; but also the support from Ministry of Public Enlightenment in the form of financial benefits and rewards.
The second, didactic, part of the dissertation is designed as a proposal of worksheets on text interpretation in lessons of literature. In this part I present the worksheets with extracts from artistic and non-artistic texts mapping the turning points of the Second Czechoslovak Republic and the Protectorate: signing the Munich Agreement, March occupation Czechoslovakia, arrival of Reinhard Heydrich and realization of his reforms, consequences of the solution of the so-called Jewish Question and the end of occupation.
Klíčová slova
Druhá republika, Protektorát Čechy a Morava, Ministerstvo lidové osvěty, Úřad říšského protektora, Veřejná osvětová služba, Kuratorium pro výchovu mládeže, Emanuel Moravec, okupace, čeští spisovatelé, cenzura, finanční odměny
Klíčová slova v angličtině
Second Czechoslovak Republic, Protectorate Bohemia and Moravia, Ministry of Public Enlightenment, Reich Protector's office, Public Enlightenment Service, Curatorium for Education of Youth, Emanuel Moravec, occupation, censorship, financial benefits and rewards
Zásady pro vypracování
1. Teoretická a metodologická východiska
2. Literárně-historická část: periodizace, charakteristika jednotlivých period,
situace v literatuře a publicistice; kulturně-politické dění v Protektorátu.
3. Instituce a reprezentanti okupačních orgánů, cenzura.
4. Didaktická část: volba textů a návrh metodické práce s nimi.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická a metodologická východiska
2. Literárně-historická část: periodizace, charakteristika jednotlivých period,
situace v literatuře a publicistice; kulturně-politické dění v Protektorátu.
3. Instituce a reprezentanti okupačních orgánů, cenzura.
4. Didaktická část: volba textů a návrh metodické práce s nimi.
Seznam doporučené literatury
MED, J. Literární život ve stínu Mnichova. PUTNA, M. C. Česká katolická literatura v kontextech 1918 - 1945. Poláčekk, V. Kniha a národ 1939 - 1945. Uhlíř, J. B. Protektorát Čechy a Morava v obrazech. Lederbuchová, L. Literatura ve škole.
Seznam doporučené literatury
MED, J. Literární život ve stínu Mnichova. PUTNA, M. C. Česká katolická literatura v kontextech 1918 - 1945. Poláčekk, V. Kniha a národ 1939 - 1945. Uhlíř, J. B. Protektorát Čechy a Morava v obrazech. Lederbuchová, L. Literatura ve škole.