Tato bakalářská práce se zabývá genderovými stereotypy v mateřské školce. Nabízí přehled témat spojených s genderem, jako jsou stereotypy nebo socializace jedince. Dále krátce pojednává o vývoji genderových teorií. Cílem této práce bylo použitím kvalitativních metod zjistit, zda se takovéto stereotypy v mateřské školce objevují a jak jsou reprodukovány. Především je práce zaměřená na interakci učitelek a dětí, dále na to zda samotné děti mezi sebou tyto stereotypy používají a v neposlední řadě na to, jakou roli v této problematice hrají rodiče.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with gender stereotypes in kindergarten. Offers an overview of topics related with gender as stereotypes and socialization. It also briefly discusses the development of gender theories. Objectives of this work was to use qualitative methods to find out, if these stereotypes appears in kindergarten and how they are reproduced. First of all, I focused on the interaction of teachers and children, second of all, if the children themselves use these stereotypes and, last but not least, on the role played by parents in this issue.
Klíčová slova
mateřská školka, gender, socializace, stereotypy, interakce, učitelé, děti, rodiče
Tato bakalářská práce se zabývá genderovými stereotypy v mateřské školce. Nabízí přehled témat spojených s genderem, jako jsou stereotypy nebo socializace jedince. Dále krátce pojednává o vývoji genderových teorií. Cílem této práce bylo použitím kvalitativních metod zjistit, zda se takovéto stereotypy v mateřské školce objevují a jak jsou reprodukovány. Především je práce zaměřená na interakci učitelek a dětí, dále na to zda samotné děti mezi sebou tyto stereotypy používají a v neposlední řadě na to, jakou roli v této problematice hrají rodiče.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with gender stereotypes in kindergarten. Offers an overview of topics related with gender as stereotypes and socialization. It also briefly discusses the development of gender theories. Objectives of this work was to use qualitative methods to find out, if these stereotypes appears in kindergarten and how they are reproduced. First of all, I focused on the interaction of teachers and children, second of all, if the children themselves use these stereotypes and, last but not least, on the role played by parents in this issue.
Klíčová slova
mateřská školka, gender, socializace, stereotypy, interakce, učitelé, děti, rodiče
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2016 ze dne 8. června 2016 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech" Bakalářská práce Genderové stereotypy v mateřské školce se zabývá identifikací genderových jevů, které jsou přítomny v běžné interakci mezi dětmi a také v přístupu učitelek. Téma práce je zasazeno do pozadí genderových teorií a také teorií socializace jedince. Práce bude rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část se zaměří na vysvětlení základních pojmů z oblasti genderu, instituce mateřských škol a socializace jedince. Empirická část bude založena na vlastním výzkumu, který se bude odehrávat ve vybraných mateřských školkách. Výzkum bude postaven především na zúčastněném pozorování každodenních činností ve školce a také na polo-strukturovaných rozhovorech. V rámci výzkumu bude věnována pozornost utváření kategorií "mužský" a "ženský" v prostředí mateřské školky například v oblasti výběru hraček, výběru partnera pro hru a projevy genderové stereotypizace v běžné komunikaci. V práci budou dodrženy veškeré zásady antropologické etiky.
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2016 ze dne 8. června 2016 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech" Bakalářská práce Genderové stereotypy v mateřské školce se zabývá identifikací genderových jevů, které jsou přítomny v běžné interakci mezi dětmi a také v přístupu učitelek. Téma práce je zasazeno do pozadí genderových teorií a také teorií socializace jedince. Práce bude rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část se zaměří na vysvětlení základních pojmů z oblasti genderu, instituce mateřských škol a socializace jedince. Empirická část bude založena na vlastním výzkumu, který se bude odehrávat ve vybraných mateřských školkách. Výzkum bude postaven především na zúčastněném pozorování každodenních činností ve školce a také na polo-strukturovaných rozhovorech. V rámci výzkumu bude věnována pozornost utváření kategorií "mužský" a "ženský" v prostředí mateřské školky například v oblasti výběru hraček, výběru partnera pro hru a projevy genderové stereotypizace v běžné komunikaci. V práci budou dodrženy veškeré zásady antropologické etiky.
Seznam doporučené literatury
JEŘÁBKOVÁ, Blanka, 1993. Mateřská škola jako životní prostor. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-0830-X.
KARSTEN, Hartmut, 2006. Ženy muži, genderové role, jejich původ a vývoj. Praha: Portál. ISBN 80-7367-145-X.
OAKLEY, Ann, 2000. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. ISBN 80-7178-403-6.
RENZETTI, Claire M., CURRAN, Daniel J., 2005. Ženy, muži a společnost. Praha: Portál. ISBN 80-246-0525-2.
ŠULOVÁ, Lenka, 2010. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1820-3.
Seznam doporučené literatury
JEŘÁBKOVÁ, Blanka, 1993. Mateřská škola jako životní prostor. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-0830-X.
KARSTEN, Hartmut, 2006. Ženy muži, genderové role, jejich původ a vývoj. Praha: Portál. ISBN 80-7367-145-X.
OAKLEY, Ann, 2000. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. ISBN 80-7178-403-6.
RENZETTI, Claire M., CURRAN, Daniel J., 2005. Ženy, muži a společnost. Praha: Portál. ISBN 80-246-0525-2.
ŠULOVÁ, Lenka, 2010. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1820-3.