Tato práce se zabývá otázkami v didaktických testech a jejich vlivem na žáka. Cílem této práce bylo zjistit, jak stěžejní aspekty ovlivňují správnost řešení. Práce je rozdělena do několika částí.
V úvodu práce je popisována důležitost testů a testových otázek z hlediska lidské školství. Dále se čtenář seznamuje s hypotézami a výzkumnou otázkou této práce.
První část práce rozebírá testové úlohy a didaktické testy. Definuje tyto pojmy, popisuje jejich vlastnosti a historický vývoj a dále je dělí podle specifických vlastností.
Druhá část popisuje výzkumný vzorek. V úvodu této kapitoly je popisována škola, ve které bylo testování prováděno. Dále je kapitola dělena podle jednotlivých tříd. Třídy jsou zde popisovány a je zde uveden školní vzdělávací program třídy.
V metodice je popisován přesný postup plnění práce. Jsou zde uvedeny jednotlivé metody a způsob evaluace testů. Nakonec i způsob získávání výsledků.
V další části jsou výsledky podrobeny detailní statistickou analýzou. V této části jsou i verifikovány hypotézy a zodpovězena výzkumná otázka.
Diskuse a závěr shrnují celou práci a nabízí možnosti pokračování, či rozšíření práce.
Anotace v angličtině
This work deals with questions in didactic tests and their influence on the pupil. The aim of this work was to find out how the key aspects affect the correctness of the solution. The work is divided into several parts.
The introduction to the thesis describes the importance of tests and test questions in terms of human education. The reader familiarizes himself with the hypotheses and the research question of this work.The first part analyzes the test tasks and didactic tests. It defines these concepts, describes their properties and historical development, and divides them according to their specific characteristics.
The second part describes the research sample. The introduction to this chapter describes the school where the testing was performed. In addition, the chapter is divided by class. The classes are described here and the classroom school curriculum is listed here.
The methodology describes the exact course of work. Here are presented the different methods and methods of testing. Finally, how to get results.
In the next section, the results are subjected to a detailed statistical analysis. In this section, hypotheses are also verified and a research question is answered.
Discussions and conclusions summarize the work and offer opportunities for continuation or extension of work.
Aspect, test task, test question, didactic test, difficulty
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá otázkami v didaktických testech a jejich vlivem na žáka. Cílem této práce bylo zjistit, jak stěžejní aspekty ovlivňují správnost řešení. Práce je rozdělena do několika částí.
V úvodu práce je popisována důležitost testů a testových otázek z hlediska lidské školství. Dále se čtenář seznamuje s hypotézami a výzkumnou otázkou této práce.
První část práce rozebírá testové úlohy a didaktické testy. Definuje tyto pojmy, popisuje jejich vlastnosti a historický vývoj a dále je dělí podle specifických vlastností.
Druhá část popisuje výzkumný vzorek. V úvodu této kapitoly je popisována škola, ve které bylo testování prováděno. Dále je kapitola dělena podle jednotlivých tříd. Třídy jsou zde popisovány a je zde uveden školní vzdělávací program třídy.
V metodice je popisován přesný postup plnění práce. Jsou zde uvedeny jednotlivé metody a způsob evaluace testů. Nakonec i způsob získávání výsledků.
V další části jsou výsledky podrobeny detailní statistickou analýzou. V této části jsou i verifikovány hypotézy a zodpovězena výzkumná otázka.
Diskuse a závěr shrnují celou práci a nabízí možnosti pokračování, či rozšíření práce.
Anotace v angličtině
This work deals with questions in didactic tests and their influence on the pupil. The aim of this work was to find out how the key aspects affect the correctness of the solution. The work is divided into several parts.
The introduction to the thesis describes the importance of tests and test questions in terms of human education. The reader familiarizes himself with the hypotheses and the research question of this work.The first part analyzes the test tasks and didactic tests. It defines these concepts, describes their properties and historical development, and divides them according to their specific characteristics.
The second part describes the research sample. The introduction to this chapter describes the school where the testing was performed. In addition, the chapter is divided by class. The classes are described here and the classroom school curriculum is listed here.
The methodology describes the exact course of work. Here are presented the different methods and methods of testing. Finally, how to get results.
In the next section, the results are subjected to a detailed statistical analysis. In this section, hypotheses are also verified and a research question is answered.
Discussions and conclusions summarize the work and offer opportunities for continuation or extension of work.
Aspect, test task, test question, didactic test, difficulty
Zásady pro vypracování
1. Nastínění základní problematiky a uvedení hypotéz
2. Rešerše literatury a internetových zdrojů
3. Vytvoření soupisu aspektů ovlivňující obtížnost úloh
4. Vytvoření testů
5. Testování výzkumného vzorku
6. Výsledky výzkumu - syntéza poznatků
7. Závěr - verifikace hypotéz
Zásady pro vypracování
1. Nastínění základní problematiky a uvedení hypotéz
2. Rešerše literatury a internetových zdrojů
3. Vytvoření soupisu aspektů ovlivňující obtížnost úloh
4. Vytvoření testů
5. Testování výzkumného vzorku
6. Výsledky výzkumu - syntéza poznatků
7. Závěr - verifikace hypotéz
Seznam doporučené literatury
ČERVENÝ, Pavel a kol. Zeměpis pro 6. ročník základních škol nebo víceletá gymnázia. Fraus, 2003. ISBN 80-7238-209-8.
DVOŘÁK, Jiří, Alice KOHOUTOVÁ a Pavel TAIBIR. Zeměpis pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, 2005. ISBN 80-7238-304-3.
JEŘÁBEK, Milan a kol. Zeměpis pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, 2006. ISBN 80-7238-486-4.
PAVEL, Červinka a Václav TAMPÍR. Přírodní prostředí Země. Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-86034-84-3.
HOLEČEK, Milan, Bohumír JANSKÝ a Stanislav TLACH. Zeměpis světa 1. Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o., 1996. ISBN 80-901942-8-1.
HOLEČEK, Milan a Bohumír JANSKÝ a kol. Zeměpis světa 2. Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-86034-75-1.
JEŘÁBEK, Milan a Vít VILÍMEK. Zeměpis světa 3. Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o., 1998. ISBN 80-86034-07-0.
KASTNER, Jiří, Milan HOLEČEK a Libor KRAJÍČEK a kol. Zeměpis naší vlasti. Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o., 2005. ISBN 80-86034-48-8.
HERINK, Josef a Václav VALENTA. Současný svět. Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o., 2004. ISBN 80-86034-62-3.
MAŇÁK, Josef a Petr KNECHT. Hodnocení učebnic. Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-148-5.
JEŘÁBEK, Ondřej a Martin BÍLEK. Teorie a praxe tvorby didaktických testů. Olomouc, 2010. ISBN 978-80-244-2494-1.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Grada publishing, a. s., 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
Seznam doporučené literatury
ČERVENÝ, Pavel a kol. Zeměpis pro 6. ročník základních škol nebo víceletá gymnázia. Fraus, 2003. ISBN 80-7238-209-8.
DVOŘÁK, Jiří, Alice KOHOUTOVÁ a Pavel TAIBIR. Zeměpis pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, 2005. ISBN 80-7238-304-3.
JEŘÁBEK, Milan a kol. Zeměpis pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, 2006. ISBN 80-7238-486-4.
PAVEL, Červinka a Václav TAMPÍR. Přírodní prostředí Země. Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-86034-84-3.
HOLEČEK, Milan, Bohumír JANSKÝ a Stanislav TLACH. Zeměpis světa 1. Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o., 1996. ISBN 80-901942-8-1.
HOLEČEK, Milan a Bohumír JANSKÝ a kol. Zeměpis světa 2. Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-86034-75-1.
JEŘÁBEK, Milan a Vít VILÍMEK. Zeměpis světa 3. Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o., 1998. ISBN 80-86034-07-0.
KASTNER, Jiří, Milan HOLEČEK a Libor KRAJÍČEK a kol. Zeměpis naší vlasti. Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o., 2005. ISBN 80-86034-48-8.
HERINK, Josef a Václav VALENTA. Současný svět. Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o., 2004. ISBN 80-86034-62-3.
MAŇÁK, Josef a Petr KNECHT. Hodnocení učebnic. Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-148-5.
JEŘÁBEK, Ondřej a Martin BÍLEK. Teorie a praxe tvorby didaktických testů. Olomouc, 2010. ISBN 978-80-244-2494-1.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Grada publishing, a. s., 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.