Tato bakalářská práce se zabývá problematikou nejčastějších úrazů dětí v mateřských školách a poskytování první pomoci. V úvodu teoretické části stručně popisuji somatologii a úrazy dětského věku, u kterých se zabývám hlavně rozdělením a statistikou dětských úrazů. Jádrem teoretické části je představení nejčastějších úrazů dětí a shrnutí postupů první pomoci. Podstatnou roli v této problematice představuje i prevence dětských úrazů, které byl věnován závěr teoretické části.
Pro praktickou část byl zvolen kvantitativní výzkum, do kterého se zapojilo 137 žen a 2 muži různého věku. Tuto cílovou skupinu respondentů tvořili pedagogičtí pracovníci působící v mateřských školách a studenti oboru Učitelství pro MŠ. Pomocí dotazníků jsem zjišťovala znalosti pedagogických pracovníků a studentů oboru Učitelství pro MŠ o první pomoci. Dále jsem se zabývala získáním co nejpřesnějších informací o úrazech vyskytujících se v prostředí mateřských škol na základě kterých jsem stanovila rizikové místo a rizikovou činnost. Nejdůležitějších cílem této práce je zjistit informovanost o první pomoci a připravenost pedagogických pracovníků a studentů oboru Učitelství pro MŠ poskytnout první pomoc.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with problems of the most frequent injuries of children in kindergartens and providing first aid. The thesis is divided into theoretical and practical part. At the beginning of the theoretical part I briefly describe anatomy of the human body and injuries in childhood, which I deal mainly with the distribution and statistics of child injuries. The main part introduce the most common injuries of children and a summary of first aid procedures. The important role in this issues is also the prevention of child injuries, which was described in the conclusion of the theoretical part.
Quantitative questionnaire research involving 137 women and 2 men of different ages was selected for the practical part. This target group of respondents consists of teachers working in kindergartens and students in the field of Preschool education. I tried to find out the level of pedagogical staff and students knowledge of first aid. I also looked at getting the most accurate information about injuries occurring in kindergartens. The most important aim of this work is to find out awareness of first aid and the readiness of pedagogical staff and students of the field of Preschool education to provide first aid.
Keywords
první pomoc, úrazy, děti, mateřská škola
Keywords in English
first aid, injuries, children, kindergarten
Length of the covering note
64 s. (85 819 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou nejčastějších úrazů dětí v mateřských školách a poskytování první pomoci. V úvodu teoretické části stručně popisuji somatologii a úrazy dětského věku, u kterých se zabývám hlavně rozdělením a statistikou dětských úrazů. Jádrem teoretické části je představení nejčastějších úrazů dětí a shrnutí postupů první pomoci. Podstatnou roli v této problematice představuje i prevence dětských úrazů, které byl věnován závěr teoretické části.
Pro praktickou část byl zvolen kvantitativní výzkum, do kterého se zapojilo 137 žen a 2 muži různého věku. Tuto cílovou skupinu respondentů tvořili pedagogičtí pracovníci působící v mateřských školách a studenti oboru Učitelství pro MŠ. Pomocí dotazníků jsem zjišťovala znalosti pedagogických pracovníků a studentů oboru Učitelství pro MŠ o první pomoci. Dále jsem se zabývala získáním co nejpřesnějších informací o úrazech vyskytujících se v prostředí mateřských škol na základě kterých jsem stanovila rizikové místo a rizikovou činnost. Nejdůležitějších cílem této práce je zjistit informovanost o první pomoci a připravenost pedagogických pracovníků a studentů oboru Učitelství pro MŠ poskytnout první pomoc.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with problems of the most frequent injuries of children in kindergartens and providing first aid. The thesis is divided into theoretical and practical part. At the beginning of the theoretical part I briefly describe anatomy of the human body and injuries in childhood, which I deal mainly with the distribution and statistics of child injuries. The main part introduce the most common injuries of children and a summary of first aid procedures. The important role in this issues is also the prevention of child injuries, which was described in the conclusion of the theoretical part.
Quantitative questionnaire research involving 137 women and 2 men of different ages was selected for the practical part. This target group of respondents consists of teachers working in kindergartens and students in the field of Preschool education. I tried to find out the level of pedagogical staff and students knowledge of first aid. I also looked at getting the most accurate information about injuries occurring in kindergartens. The most important aim of this work is to find out awareness of first aid and the readiness of pedagogical staff and students of the field of Preschool education to provide first aid.
Keywords
první pomoc, úrazy, děti, mateřská škola
Keywords in English
first aid, injuries, children, kindergarten
Research Plan
Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
Stanovit cíle kvalifikační práce
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FPE
Popsat metodiku praktické části
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FPE
Dodržet citační normu
Research Plan
Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
Stanovit cíle kvalifikační práce
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FPE
Popsat metodiku praktické části
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FPE
Dodržet citační normu
Recommended resources
TOŠOVSKÝ, Václav et al. Chraňme děti před úrazy: prevence úrazů dětí a mládeže. Vyd. 1. Praha: ALFA-OMEGA, 2006. 191 s. ISBN 80-86318-79-6.
ŠVAJCAR, Josef. Péče o dítě. Vyd. 1. Praha: Nuga, 2003. 400 s. ISBN 80-85903-15-6.
Kolektiv autoru projektu Dětství bez úrazu. Úrazy Dětí. Vyd. 1. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. 36. s. ISBN 80-86991-72-5.
GÁLOVÁ, Radmila. Bezpečný domov pro dítě. Vyd. 1. Brno: Era, 2007. 125 s. ISBN 978- 80-7366-096-3.
Recommended resources
TOŠOVSKÝ, Václav et al. Chraňme děti před úrazy: prevence úrazů dětí a mládeže. Vyd. 1. Praha: ALFA-OMEGA, 2006. 191 s. ISBN 80-86318-79-6.
ŠVAJCAR, Josef. Péče o dítě. Vyd. 1. Praha: Nuga, 2003. 400 s. ISBN 80-85903-15-6.
Kolektiv autoru projektu Dětství bez úrazu. Úrazy Dětí. Vyd. 1. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. 36. s. ISBN 80-86991-72-5.
GÁLOVÁ, Radmila. Bezpečný domov pro dítě. Vyd. 1. Brno: Era, 2007. 125 s. ISBN 978- 80-7366-096-3.