Souhrn: Bakalářská práce se zabývá ergoterapií u mentálně retardovaných dětí se zaměřením na jejich budoucí pracovní uplatnění. Hlavním cílem bakalářské práce bylo uplatnit ergoterapeutickou intervenci, založenou na nácviku modelové činnosti, ve speciálně pedagogické praxi, a tím přispět k pracovnímu uplatnění žáků s mentální retardací.
Teoretická část poskytuje ucelené informace o edukaci, profesní přípravě a formách podpory začlenění mentálně retardovaných dětí do pracovního procesu v rámci pracovní a předpracovní rehabilitace.
Pro zpracování praktické části byly využity metody kvalitativního výzkum, konkrétně pozorování, rozhovor.a hodnotící škály vlastní konstrukce Výzkumné šetření bylo zpracováno formou 3 případových studií. Ergoterapeutická intervence byla zaměřena na zlepšení pracovních schopností, dovedností a návyků dětí s lehkým mentálním postižením uplatnitelných v jejich budoucím zaměstnání.
Anotace v angličtině
Summary: The bachelor thesis deals with ergotherapy in mentally retarded children with a focus on their future employment. The main aim of the bachelor thesis was to apply ergotherapeutic intervention based on training of model activity, in special pedagogical practice, thus contributing to the work placement of pupils with mental retardation.
The theoretical part provides comprehensive information on education, professional preparation and forms of support for the integration of mentally retarded children into the work process within the framework of work and pre-treatment rehabilitation.
To process practical parts were used for qualitative research methods, namely observation, interview and evaluation scale of their own construction. The research was complete in three case studies. Ergotherapeutic intervention was focused on improving the working abilities, skills and habits of children with mild mental disabilities in their future employment.
Klíčová slova
Mentální retardace, pracovní rehabilitace, speciální vzdělávání, modelové činnosti, ergoterapeutická intervence
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, working rehabilitation, special education, model activities, ergotherapeutic interventions
Rozsah průvodní práce
103
Jazyk
CZ
Anotace
Souhrn: Bakalářská práce se zabývá ergoterapií u mentálně retardovaných dětí se zaměřením na jejich budoucí pracovní uplatnění. Hlavním cílem bakalářské práce bylo uplatnit ergoterapeutickou intervenci, založenou na nácviku modelové činnosti, ve speciálně pedagogické praxi, a tím přispět k pracovnímu uplatnění žáků s mentální retardací.
Teoretická část poskytuje ucelené informace o edukaci, profesní přípravě a formách podpory začlenění mentálně retardovaných dětí do pracovního procesu v rámci pracovní a předpracovní rehabilitace.
Pro zpracování praktické části byly využity metody kvalitativního výzkum, konkrétně pozorování, rozhovor.a hodnotící škály vlastní konstrukce Výzkumné šetření bylo zpracováno formou 3 případových studií. Ergoterapeutická intervence byla zaměřena na zlepšení pracovních schopností, dovedností a návyků dětí s lehkým mentálním postižením uplatnitelných v jejich budoucím zaměstnání.
Anotace v angličtině
Summary: The bachelor thesis deals with ergotherapy in mentally retarded children with a focus on their future employment. The main aim of the bachelor thesis was to apply ergotherapeutic intervention based on training of model activity, in special pedagogical practice, thus contributing to the work placement of pupils with mental retardation.
The theoretical part provides comprehensive information on education, professional preparation and forms of support for the integration of mentally retarded children into the work process within the framework of work and pre-treatment rehabilitation.
To process practical parts were used for qualitative research methods, namely observation, interview and evaluation scale of their own construction. The research was complete in three case studies. Ergotherapeutic intervention was focused on improving the working abilities, skills and habits of children with mild mental disabilities in their future employment.
Klíčová slova
Mentální retardace, pracovní rehabilitace, speciální vzdělávání, modelové činnosti, ergoterapeutická intervence
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, working rehabilitation, special education, model activities, ergotherapeutic interventions
Zásady pro vypracování
Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
Stanovit cíl kvalifikační práce
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS
Popsat metodiku praktické části
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS
Dodržet citační normu
Zásady pro vypracování
Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
Stanovit cíl kvalifikační práce
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS
Popsat metodiku praktické části
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS
Dodržet citační normu
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. 6. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7
KREJČÍŘOVÁ, O. Profesní příprava a pracovní uplatnění osob s mentálním postižením. Ostrava: Montanex, 2004. ISBN 80-7225-112-0
FRIEDMANN, Z. Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich uplatnění na trhu práce. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5602-2
LANGER, S. Mentální retardace. 3. přepracované vyd. Hradec Králové: Kotva. 1996. ISBN 80-900254-8-X
KLIVAR, M. Ergoterapie mladistvých. Praha: Balt-East, 2003.ISBN 80-86383-17-2.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7
GOODMAN, A., HURST, J., LOCKE, CH. 1.vyd. Londýn: Elsevier Churchill LivingstoneOccupational Therapy for People with Learning Disabilities. Practical Guide. , 2008. ISBN: 978-0-443-10299-8
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. 6. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7
KREJČÍŘOVÁ, O. Profesní příprava a pracovní uplatnění osob s mentálním postižením. Ostrava: Montanex, 2004. ISBN 80-7225-112-0
FRIEDMANN, Z. Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich uplatnění na trhu práce. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5602-2
LANGER, S. Mentální retardace. 3. přepracované vyd. Hradec Králové: Kotva. 1996. ISBN 80-900254-8-X
KLIVAR, M. Ergoterapie mladistvých. Praha: Balt-East, 2003.ISBN 80-86383-17-2.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7
GOODMAN, A., HURST, J., LOCKE, CH. 1.vyd. Londýn: Elsevier Churchill LivingstoneOccupational Therapy for People with Learning Disabilities. Practical Guide. , 2008. ISBN: 978-0-443-10299-8