|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / 99DB3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
99DB3
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika biologie 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
16
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/9DB3N
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pochopit analýzu a komparaci metod, forem a prostředků biologického vyučování. Vyučování jako proces. Hodnocení a klasifikace v biologii. Osobnost učitele biologie. Specifika vyučování v jednotlivých oborech biologie (botanice, zoologii, geologii, biologii člověka, ekologii apod.). Biologická experimentální činnost a pozorování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích
Praktické zvládnutí didaktické analýzy a didaktické transformace jednotlivých témat přírodopisu, schopnost vytvářet učební plán a znát principy vypracování školních vzdělávacích programů
Praktické zvládnutí předepsaných přírodovědných pozorování a jednoduchých poku-sů vhodných pro přírodopis
Odevzdání seminární práce na zadané téma (Didaktická analýza vybraného tématu přírodopisu a jeho zpracování formou projektu)
|
Obsah
|
1. Integrování učiva, využití integrování výuky ve výuce na SŠ.
2. Projektové vyučování v biologii.
3. Vytváření představ a pojmů o věcech a jevech v přírodě na SŠ, pojmoslovný proces.
4. Didaktická analýza učiva, analýza kurikulárních dokumentů.
5. Didaktická transformace učiva, snižování obtížnosti učiva.
6. Didakticko-faktografická analýza učiva obecné biologie na SŠ.
7. Didakticko-faktografická analýza učiva molekulární biologie na SŠ.
8. Didakticko-faktografická analýza učiva botaniky na SŠ.
9. Didakticko-faktografická analýza učiva zoologie na SŠ.
10. Didakticko-faktografická analýza učiva genetiky na SŠ.
11. Didakticko-faktografická analýza učiva biologie člověka na SŠ.
12. Didakticko-faktografická analýza učiva ekologie na SŠ.
13. Didakticko-faktografická analýza učiva o ochraně přírody a environmentální výchově na SŠ
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0.
-
Základní:
Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
-
Základní:
Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha, Grada, 2014.
-
Základní:
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání
-
Doporučená:
Podroužek, L. Člověk a příroda.. Plzeň: Fraus, 2005.
-
Doporučená:
Petty, G. Moderní vyučování. 6.. Praha: Portál,, 2013.
-
Doporučená:
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Doporučená:
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie. Standardy pro ZŠ a SŠ..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
14
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát a využít odbornou literaturu z didaktiky biologie |
mít vědomosti a dovednosti z předchozí výuky biologie a didaktiky biologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat analýzu učiva podle RVP pro výuku |
vytvářet přípravy pro výuku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát všech kategorií procesuální stránky výuky biologie. |
znát kooperativní vyučování a badatelské způsoby výuky |
znát základní oblasti biologie a jejich specifika ve výuce biologie |
student zná principy integrování učiva a jeho použití na střední škole |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prakticky provádět didaktickou analýzu učiva i s ohledem na žáky nadané nebo se zvláštními vzdělávacími potřebami |
prakticky zvládá procesuální stránku vyučování a je schopen propojovat faktografické a didaktické poznatky a pochopí pravidla didaktické transformace přírodopisného a biologického učiva |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
|
|
|
|