|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / 9EVK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
9EVK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Environmentální výchova v geografii
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
9
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KGE/9EVK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje nutné k uplatnění environmentální výchovy v praktickém vyučování na SOŠ a SOU. Student/ka porozumí postavení environmentální výchovy jako průřezového tématu RVP Člověk a životní prostředí a specifické roli praktického vyučování v rámci školní environmentální výchovy. Získá znalosti a dovednosti nezbytné pro efektivní zařazení environmentální výchovy do výuky. Student/ka nabude zkušenosti s přípravou projektové formy výuky a s vedením diskusí o otázkách životního prostředí.
|
Požadavky na studenta
|
Student/ka odevzdá písemnou práci na téma "Uplatnění environmentální výchovy v praktickém vyučování a odborném výcviku", zaměřenou podle odborné orientace studenta/ky. V práci dokumentuje postavení průřezového tématu Člověk a životní prostředí v RVP ve vztahu ke zvolenému oboru SOŠ a SOU a navrhne zařazení vhodného tématu celoročního projektu do vyučování. Student/ka prokáže schopnost vysvětlit a obhájit předložený návrh v diskusi.
K zápočtu: Student/ka analyzuje postavení průřezového tématu Člověk a životní prostředí v RVP a navrhne zařazení vhodného tématu celoročního projektu. Student připraví příslušné textové zpracování dokumentace k projektu podle zadané osnovy. Ke zkoušce: Student/ka při zkoušce prokáže požadované znalosti z teorie a aplikace environmentální výchovy, uvedené v obsahu předmětu. Zkouška probíhá písemně a dále ústně jako pohovor s prvky diskuse.
|
Obsah
|
Cíle, obsah, koncepce, a postavení environmentální výchovy v systému vzdělávání. Průřezové téma Člověk a životní prostředí v RVP SOŠ a SOU. Přehled směrů environmentální výchovy, metody a prostředky používané v těchto směrech. Propedeutika krajinné ekologie a environmentalistiky. Didaktické zpracování vybraných témat environmentální výchovy. Příprava školního projektu environmentální výchovy. Přístupy k hodnocení kvality environmentální výchovy. Základní poznatky o krajině a životním prostředí v učivu SOŠ a SOU. Definice pojmů, vztahy mezi složkami krajiny, geografický a ekosystémový přístup k pojetí krajiny. Základní poznatky z krajinné ekologie. Globální, regionální a místní problémy životního prostředí. Environmentální plán provozovny. Výchova k udržitelnému rozvoji. Zdroje informací o životním prostředí a jejich zpracování. Instituce a organizace relevantní k environmentální výchově. Nástroje ochrany životního prostředí, přírody a krajiny. Environmentální výchova jako etický nástroj ochrany životního prostředí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Matějček, Tomáš. Ekologická a enviromentální výchova : učební text k průřezovému tématu Enviromentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-72-0.
-
Doporučená:
Moldan, Bedřich. Ekologická dimenze udržitelného rozvoje. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0246-6.
-
Doporučená:
Horká, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno : Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2005. ISBN 80-210-3750-4.
-
Doporučená:
Činčera, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
-
Doporučená:
Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
-
Doporučená:
Anonymus. Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
114
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student zná základy pedagogiky a obecné didaktiky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student/ka dokáže definovat základní pojmy (např. ekologie, životní prostředí, krajina) a dále vymezit a rozlišit obsah relevantních oborů (např. krajinná ekologie, environmentalistika, environmentální výchova, ekologická výchova), rozumí základním problémům životního prostředí světa, České republiky a místního regionu, témata dokáže didakticky interpretovat s využitím vhodných příkladů, má osvojeny základní poznatky z krajinné ekologie, s pochopením dokáže používat správnou odbornou terminologii v tomto oboru, rozlišuje ekosystémové a geografické pojetí krajiny, dokáže vyhledat, utřídit a zpracovat informace o životním prostředí a krajině do podoby vhodné k didaktickému využití, prokazuje přehled nástrojů ochrany životního prostředí, přírody a krajiny a dokáže vysvětlit a obhájit postavení environmentální výchovy v tomto systému nástrojů, zná základní kurikulární dokumenty a umí objasnit jejich vztah k environmentální výchově, dokáže formulovat základní cíle environmentální výchovy na základní škole a rozlišit jednotlivé úrovně cílů a jejich vztah k učivu zeměpisu, dokáže rozlišit jednotlivé směry environmentální výchovy z hlediska jejich cílů, obsahového zaměření a metod výchovy, zná zásady a potřeby efektivní koordinace environmentální výchovy na základní škole, má přehled o interdisciplinární šíři environmentální výchovy, dokáže ve výuce zeměpisu vhodně uplatnit relevantní poznatky z jiných předmětů, dokáže analyzovat, popřípadě připravit plán na zařazení průřezového tématu environmentální výchovy od školního vzdělávacího programu konkrétní školy, zaujímá vlastní postoj k otázkám životního prostředí, tento postoj dokáže na základě věcné argumentace obhájit v diskusi, prokazuje schopnost moderovat diskusi žáků k tématům životního prostředí s tím, že podporuje vzájemnou korektní komunikaci a toleranci k rozdílným názorům, má přehled o možnostech zapojení mimoškolních organizací a institucí do environmentální výchovy ve škole, analyzuje učebnice a pracovní sešity z hlediska uplatnění environmentální výchovy, je schopen využívat vhodné prostředky výuky a environmnetální výchovy odpovídající tématu, věku žáků a podmínkám školy, dokáže k jednotlivým tématům průřezového tématu environmnetální výchovy podle RVP ZV nalézt jejich uplatnění v rámci výuky zeměpisu, je schopen připravit celoroční projekt na uplatnění environmentální výchovy v ŠVP, tematicky orientovaný na integrující roli zeměpisu, umí navrhnout metody hodnocení kvality environmentální výchovy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|