|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / BIZV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
BIZV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Biologie dítěte a zdrav. výchova
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
388 / -
|
35 / -
|
11 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prohloubit středoškolské znalosti anatomie a fyziologie člověka s důrazem na pochopení účelu anatomických struktur a funkci fyziologicých dějů a navázat teoretické znalosti na praktické.
Seznámit studenty s lidskou ontogenezí včetně specifik jednotlivých vývojových fází.
Naučit studenty základy první pomoci, péči o zdraví a seznámit je s vybranými fyzickými a psychickými nemocemi a poruchami, včetně jejich možného vlivu na vzdělávání žáků.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění zápočtového testu
|
Obsah
|
1. Ontogeneze člověka a vliv prostředí na formování lidského jedince.
2. Pohybová soustava, její vývoj, pohyb. Centrální nervová soustava a její vývoj.
3. Výživa člověka a životospráva dítěte školního věku.
4. Pohlavní soustava. Sexuální chování a výchova.
5. Imunitní systém člověka. Alergie.
6. Infekční choroby dětského věku.
7. Biologická podstata učení.
8. Biologická podstata stresu. Traumatické zážitky.
9. Hygiena. Režim práce a odpočinku. Mikroklima učebny.
10. Vybrané psychické nemoci a poruchy v dětském věku. Závislosti.
11. Prevence zdravotních rizik. Inkluze dětí s postižením.
12. - 13. První pomoc.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici materiály a všechny informace na Coursewaru daného předmětu a v Moodlu.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Jitka Machová. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2008.
-
Základní:
Jan Šmarda. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha, 2007.
-
Základní:
Šulová, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0877-4.
-
Rozšiřující:
Guidelines ČČK
-
Rozšiřující:
Metodika ZDRSEM
-
Doporučená:
Müllerová, Lenka. Biologie člověka a zdravotní prevence. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně. 2001.
-
Doporučená:
Kočárek, E. Biologie člověka 1. Praha. ISBN 978-80-86960-47-0.
-
Doporučená:
Kočárek, E. Biologie člověka 2. Praha, 2010. ISBN 978-80-86960-48-7.
-
Doporučená:
Hudák, Radovan; Kachlík, David. Memorix anatomie. 2017. ISBN 978-80-7553-420-0.
-
Doporučená:
Kopecký M., Cichá M. Somatologie pro učitele. Olomouc, 2005. ISBN 80 244 1072 9.
-
Doporučená:
Dylevský, I. Základy funkční anatomie člověka. Praha. ISBN 978-80-01-05249-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát ontogenezi člověka na gymnaziální úrovni |
znát anatomii a fyziologii člověka na gymnaziální úrovni |
znát zdravovědu na gymnaziální úrovni |
znát výživu člověka na gymnaziální úrovni |
znát základy první pomoci na gymnaziální úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
dovést pochopit podstatu fyziologických dějů a jejich vztah k anatomickým strukturám lidského těla |
být schopen pochopit důsledky životního stylu a zdravotních rizik na zdraví člověka |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat, vysvětlit, charakterizovat, odvodit a specifikovat stavbu lidského těla: významné látky tvořící lidské tělo, buňka, tkáň, orgány |
znát fylogenezi a ontogenezi člověka; podrobně týkající se dětí |
znát anatomickou stavbu a fyziologickou funkci lidského těla s důrazem na specifika dětí: pohybová, dýchací, vylučovací, oběhová, trávicí, nervová, pohlavní soustava |
znát vliv dědičnosti na ontogeneze a zdraví jedince; podrobně týkající se dětí |
znát hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění; podrobně týkající se dětí |
znát hygienu, základy zdravovědy a zásady první pomoci |
znát potřeby a možnosti dětí z hlediska biologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vztáhnout anatomickou stavbu, fyziologické děje a zdravotní stav člověka |
vysvětlit mechanismus fyziologických dějů: svalová kontrakce, dýchání, vylučování, trávení, činnost nervové soustavy včetně smyslů, působení endokrinní soustavy, imunitní reakce včetně imunizace, menstruační cyklus |
dokázat kriticky zhodnotit různé informace týkající se výživy člověka a zdraví člověka s ohledem na anatomickou stavbu a fyziologické děje probíhající v lidském organismu |
vysvětlit sexuální chování člověka a umět začlenit sexuální výchovu do vyučování na ZŠ |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|