|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / DB1SN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
DB1SN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika biologie 1 (SŠ)
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/DB1SS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pochopit předmět didaktiky přírodopisu a biologie a jeho aplikaci do procesuální stránky vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
zvládnutí zápočtového testu
|
Obsah
|
1. Předmětová didaktika jako věda, její předmět, charakteristika a význam.
2. Dějiny a vývoj pojetí přírodopisného vyučování na ZŠ a SŠ.
3. Etapy vývoje přírodopisného vyučování na ZŠ a SŠ.
4. Vzdělávání a výchovný význam přírodopisu.
5. Pojetí kurikulárních dokumentů a práce s nimi.
6. RVP. Tvorba ŠVP.
7. Specifika vyučování a učení biologie na SŠ.
8. Didaktická soustava učiva, obsah, rozsah a pojetí učiva.
9. Koncepce a strukturace učiva biologických oborů.
10. Referenční rámec učiva přírodopisu a jejich vývoj.
11. Základy evoluce v biologických oborech.
12. Mimoškolní přírodovědná činnost.
13. Alternativní způsoby výuky biologie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. RNDr. Michal Mergl, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Lenka Benediktová, Ph.D. (100%),
RNDr. Mgr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D. (100%),
Mgr. Linda Koutová (100%),
Prof. RNDr. Michal Mergl, CSc. (100%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Vágnerová (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0.
-
Základní:
Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
-
Základní:
Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha: Portál, 2008.
-
Základní:
Petty, G. Moderní vyučování. 6.. Praha: Portál,, 2013.
-
Základní:
Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha, Grada, 2014.
-
Základní:
Stuchlíková, I., Janík, T. Beneš, Z. et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy.. Brno: Masarykova univerzita, 201.
-
Základní:
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání
-
Doporučená:
Maslowski, O. Didaktika biologie: určeno pro posluchače přírodovědecké fakulty a pedagogické fakulty Univerzity Palackého. 1. vyd. 1990. 1990.
-
Doporučená:
Šebestova, P., Šimonová, P. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování.. Praha: Portál, 2013.
-
Doporučená:
Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1.. Praha: Grada, 2015.
-
Doporučená:
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
30
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
aplikovat obecně didaktické principy a psychologické zásady do předmětové didaktiky přírodopisu a biologie |
znát základní principy a kategorie obecné didaktiky a pedagogiky vzhledem k předmětové didaktice biologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pochopit, rozpracovat a aplikovat RVP SŠ pro vzdělávací proces
|
aplikovat základní kategorie obecné didaktiky a pedagogiky do předmětové didaktiky biologie |
aplikovat znalosti z vývojové a pedagogické psychologie do předmětové didaktiky biologie
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat vývoj biologického vyučování a způsoby jeho koncipování |
znát hlavní trendy v didaktice biologie jako vědním oboru |
znát typy koncipování biologického učiva s ohledem na obecné tendence vyučování ve společnosti a specifické tendence biologických oborů |
vysvětlit principy didaktické transformace a její odraz v základních kurikulárních dokumentech |
popsat složky didaktické analýzy učiva |
znát základní kategorie procesuální stránky výuky biologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provádět prakticky didaktickou analýzu |
didakticky transformovat biologické učivo vzhledem k věkovým zvláštnostem žáků |
aplikovat různé typy koncipování biologického učiva ve výuce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
|
|
|
|