|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / EDVL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
EDVL
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika vlastivědy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KGE/EDVL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získání kompetencí k výuce učiva vlastivědného charakteru v rámci předmětů o přírodě a společnosti na 1. stupni ZŠ. Student/-ka získá potřebné vědomosti, dovednosti a utváří si adekvátní postoje, potřebné k provádění didaktických analýz a didaktické transformace příslušného učiva, osvojí si teoreticky a částečně prakticky (na konkrétních příkladech) metodické postupy výuky učiva o přírodě a společnosti, a to v kontextu s předchozími kompetencemi, získanými v obecně pedagogických a psychologických disciplínách.
|
Požadavky na studenta
|
Předložení písemně vypracovaných úkolů zadaných v seminářích. Splnění podmínek písemného testu. Zpracovat PowerPointovou prezentaci na zadané téma a vystoupit s ní před spolužáky.
|
Obsah
|
1. Didaktika vlastivědy jako vědní obor, didaktická transformace vědeckých poznatků různých oborů do didaktického systému vlastivědy, význam vlastivědného vyučování na primární škole.
2. Vznik a vývoj vlastivědného vyučování u nás od jeho počátků do současnosti, charakteristika základních vývojových etap předmětů o přírodě a společnosti.
3. Vlastivědné vyučování v didaktických systémech vybraných jiných zemí, srovnání s výukou u nás.
4. Charakteristika pojetí výuky vlastivědy v současné době /v rámci výchovně vzdělávacích programů Základní škola, Obecná škola, Národní škola/.
5. Charakteristika pojetí výuky vlastivědy v současné době - oblast Člověk a jeho svět v Rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání.
6. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současné školní vlastivědy (základy kartografie, orientace dítěte v prostoru, vybrané obecné fyzickogeografické a socioekonomické poznatky, fyzickogeografická a socioekonomická charakteristika místního regionu, naší vlasti, Evropa a svět apod./.
7. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současné školní vlastivědy /pokračování/.
8. Mezipředmětové vztahy na horizontální a vertikální úrovni, kroskurikulární témata RVP ZV.
9. Vytváření představ, pojmů, dovedností a návyků, rozvoj logického myšlení ve vlastivědě. Vyučovací zásady a metody, jejich specifičnost ve výuce vlastivědy.
10. Organizační formy výuky vlastivědy.
11. Specifické didaktické prostředky ve výuce vlastivědy.
12. Výchovná stránka vlastivědného vyučování.
13. Vlastivěda ve školním vzdělávacím programu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc. (100%),
Doc. RNDr. Marie Novotná, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc. (100%),
Doc. RNDr. Marie Novotná, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Matušková, Alena. Cvičení z didaktiky vlastivědy. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-482-4.
-
Doporučená:
Toušek, Václav. Česká republika : portréty krajů. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2005. ISBN 80-239-6305-8.
-
Doporučená:
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Doporučená:
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
-
Doporučená:
Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
-
Doporučená:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.
-
Doporučená:
Současně platné učebnice, pracovní sešity a metodické příručky pro výuku vlastivědy..
-
Doporučená:
Standard základního vzdělávání : včetně Pokynu MŠMT ČR k využití Standardu základního vzdělávání a Doplňku ke Standardu základního vzdělání. Praha : Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-602-6.
-
Doporučená:
Hájek, Jan. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-988-5.
-
Doporučená:
www.vuppraha.cz
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
absolvovat základní pedagogické a psychologické předměty |
odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitel |
vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech |
vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu vybraného vyučovacího předmětu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi |
vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků |
analyzovat základní kurikulární dokumenty |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat obsah a místo didaktiky vlastivědy v rámci ostatních didaktických disciplín |
vysvětlit místo a význam vlastivědného učiva v našem výchovně vzdělávacím systému, a to na základě znalostí historických souvislostí, vývojového přehledu výuky vlastivědy na našich školách, některých příkladů ze zahraničí a znalostí současných výchovně vzdělávacích potřeb, kurikulárních dokumentů a školského systému |
formulovat hlavní a dílčí cíle vlastivědného vyučování a zapracovat je do školního vzdělávacího programu |
vysvětlit základní zákonitosti, vztahy a souvislosti vlastivědného učiva a adekvátně je, vzhledem k věku žáků, místnímu regionu i obecným požadavkům kurikulárních dokumentů, promítnout v praktické činnosti (při plánování učiva, přípravách na vyučovací hodiny a vycházky, v projektech ap.) |
aplikovat jednotlivé metody, používané ve vlastivědném vyučování, konkrétně posoudit různé didaktické prostředky pro výuku vlastivědy, je schopen jejich vhodného výběru a v některých případech i jejich vlastní tvorby (např. PowerPointové prezentace, videoukázky, fotografie, schémata, pracovní listy ap.) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést didaktickou analýzu učiva a didaktickou transformaci vlastivědných poznatků do vzdělávacího systému školy i jednotlivých organizačních forem výuky |
aplikovat odbornou terminologii a doplnit si případné mezery ve znalostech obsahového základu předmětu |
aplikovat do výuky předmětu problematiku průřezových témat a zvládat výchovnou problematiku disciplíny |
diskutovat problematiku průřezových témat a zvládat výchovnou problematiku disciplíny |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|