|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / ENVR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
ENVR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Environmentální výchova
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
35 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/ENVR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Naučit studenty aplikovat znalosti různých oborů přírodních věd s důrazem na biologii a geografii v rámci průřezového tématu Environmentální výchova ve smyslu RVP. Podpora změny postojů a jednání studentů vůči ŽP.Výchova vztahu k přírodě, výchova k ochraně přírody, výchova k potřebě čistého prostředí, výchova zaměřená na životní prostředí.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázat připravenost vyučovat environmentální výchovu na škole. Orientovat se v aktuálních tématech environmentální výchovy v ČR i v globálním pohledu. Předložit základní přehled používaných metod při výuce environmentální výchovy.
Účast na exkurzi.
|
Obsah
|
1. Environmentální výchova vymezení, RVP průřezové téma, koordinátor environmentální výchovy, legislativní ukotvení.
2. Ochrana přírody. Úvod do problematiky, aktivity.
3. Ovzduší. Úvod do problematiky, aktivity.
4. Voda. Úvod do problematiky, aktivity.
5. Půda. Úvod do problematiky, aktivity.
6. Odpady. Úvod do problematiky, aktivity.
7. 8. Terénní exkurze s demonstrací ekosystému (louka, les, lidská sídla, pole, rybník, řeka)
9. Ochrana zdraví. Úvod do problematiky, aktivity.
10. Globální problémy. Úvod do problematiky, aktivity.
11. Biodiverzita. Úvod do problematiky, aktivity.
12. Zdroje energie. Úvod do problematiky, aktivity.
13. Kolokvium k semestrálním pracím.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. ,
-
Cvičící:
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Eduard Ščerba, Ph.D. (50%),
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. (50%),
RNDr. Petra Wasková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Matějček, Tomáš. Ekologická a enviromentální výchova : učební text k průřezovému tématu Enviromentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-72-0.
-
Základní:
Šimonová, Petra. Ekologická a environmentální výchova : pracovní učebnice : pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-452-5.
-
Základní:
Činčera, Jan; Šimonová, Petra. Ekologická a environmentální výchova : pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií : příručka učitele. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-795-3.
-
Základní:
Činčera, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
-
Doporučená:
KVASNIČKOVÁ, D. Co je udržitelný rozvoj.. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Jeník, Jan. Ekosystémy : Úvod do organizace zonálních a azonálních biomů. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-040-8.
-
Doporučená:
Kunc, Karel. Environmentální vzdělání a výchova. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-363-X.
-
Doporučená:
Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Máchal, Aleš; Husták, Josef. Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno : Rezekvítek, 2001. ISBN 80-902954-1-X.
-
Doporučená:
GREMLICA, T. Přehled environmentálního práva ES, právní úpravy a technických norem v oblasti ochrany ŽP ČR.. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Přívratský, V. et Theodoris, V. Rukověť environmentálního vzdělávání. Praha, 2008.
-
Doporučená:
HORKÁ, H. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno, 1996.
-
Doporučená:
Braniš, M., Pivnička, K. Úvod do studia životního prostředí. Praha UK, 1994.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
4
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
13
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost základních metod terenní a laboratorní práce v oborech přírodních věd, schopnost samostatné práce s literaturou a webovými portály. Transformace těchto poznatků do výuky pro žáky a studenty ZŠ a SŠ. Využití alternativních přístupů ve výuce environmentální výchovy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student navrhne projekt s environmentální problematikou na úrovni ZŠ či SŠ. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Znát charakteristiku environmentální výchovy a základní pojmy. |
Zná problematiku ochrany přírody, kvality ovzduší, půdy, odpadů. |
Zná problematiku oohrany zdraví, globálních problémů, biodiverzity, zdrojů energie. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student je schopen vysvělit environmentální problémy a navrhne jejich výuku v jednotlivých předmětech ZŠ či SŠ. |
Student dokáže transformovat přírodovědné poznatky do problematiky environmentální výchovy. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kolokvium, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|