|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / GEO1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
GEO1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Geovědy 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
90 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Poskytnout studentovi základní informace o systémovém přístupu v geografii. Definovat Zemi jako komplexní systém, který je založený na interakcích mezi různými složkami přírodního prostředí, jako je např. atmosféra, oceány, litosféra a biota. Nalézt a analyzovat vzájemné vazby mezi jednotlivými subsystémy (toky látek, energie a hmoty). Předvést jaký dopad mají změny jedné části systému na ostatní složky, jakým způsobem geosystém operuje na globální úrovni a jaké následky to má na regionální variabilitu. Na základě těchto znalostí student dokáže lépe okomentovat komplexnost současných globálních změn a bude schopen informovaněji posoudit povahu a závažnost tohoto tématu. Student dokáže kreativně přistupovat k systémovému pohledu na přírodní prostředí a vytvořit vlastní modely dílčích přírodních systémů.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní práce na seminářích, individuální zpracování zadaných úkolů. Kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
Přednášky:
1+2. Geosystémy - systémový přístup v přírodní sféře, základní principy a pojmy;
3. Vesmír - proměny pohledu na vznik Vesmíru, vznik a poloha Země ve Vesmíru;
4. Země - charakteristika a vymezení základních systémů;
5. Energetická bilance Země - energie v přírodních geosystémech a formy energie;
6. Geofyzikální systémy - gravimetrie, termika, seizmika a geomagnetismus;
7. Atmosférické systémy - atmosféra v systému planety Země, vývoj složení atmosféry, interakce atmosféra-hydrosféra;
8. Hydrologické systémy - koloběh vody z pohledu makro- a mikroměřítka, látková výměna, hydrologická bilance;
9. Geologické a geomorfologické systémy - globální horninový cyklus, zvětrávání, eroze-transport-sedimentace, systémový přístup v geomorfologii (např. ledovec jako systém, fluviální systémy);
10. Koloběh látek - cykly základních látek (uhlík, kyslík, dusík, fosfor) a jejich význam pro život;
11. Biogeografické cykly - globální systém života, systém rostlina-půda;
12. Antropogenní vliv na přírodní systémy - systémový přístup při hodnocení životního prostředí.
Semináře:
Semináře jsou zaměřeny na identifikování jednotlivých složek přírodních systémů; popsání a objasnění základních principů; nalezení analogických příkladů; načrtnutí schémat, grafů a tabulek charakterizujících jednotlivé systémy; předvedení a diskuze vlastních dílčích systémů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz na Google Classroom, kde jsou mj. i záznamy z přednášek.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Václav Duffek, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Václav Duffek, Ph.D. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Jeník, Jan. Ekosystémy : Úvod do organizace zonálních a azonálních biomů. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-040-8.
-
Doporučená:
Oldfield, F. Environmental Change: Key Issues and Alternative Approaches. Cambridge, 2005. ISBN 978-0-521-82936-4.
-
Doporučená:
CHRISTOPHERSON, R.W. Geosystems: An Introduction to Physical Geography. Prentice Hall, 2011. ISBN 978-0321706226.
-
Doporučená:
STRAHLER, A., STRAHLER, A. Introducing Physical Geography. New Delhi, 2016. ISBN 978-8126562251.
-
Doporučená:
Newson, M.D., Hanwell, J. Systematic Physical Geography. London, 1982.
-
Doporučená:
Brázdil, Rudolf. Úvod do studia planety Země : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. přírodověd. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Celkem
|
89
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní terminologii z přírodovědných předmětů odpovídající středoškolské úrovni |
vysvětlit základní problémy přírodních věd na středoškolské úrovni |
definovat polohu Země ve Vesmíru |
vyjmenovat základní sféry Země |
popsat základní sféry Země |
vyřešit jednoduché matematické příklady vycházející ze středoškolské matematiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat problémy z přírodních věd na středoškolské úrovni |
používat základní terminologii přírodovědných předmětů odpovídající středoškolské úrovni |
samostatně interpretovat výsledky získané jednoduchými výpočty |
diskutovat výsledky získané řešením úloh |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit pojem geosystém |
vyjmenovat základní přírodní geosystémy a jejich prvky |
popsat základní přírodní geosystémy a jejich prvky |
vysvětlit vzájemné vazby mezi základními geosystémy a jejich subsystémy |
nakreslit schémata základních geosystémů, jejich subsystémů a vazeb mezi nimi |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat toky látek, energie a hmoty v jednotlivých geosystémech |
obhájit vlastní model vybraného dílčího geosystému |
komentovat vzájemnou provázanost jednotlivých geosystémů |
posoudit vliv změn globálních geosystémů na regionální variabilitu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|