|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / GEO2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
GEO2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Geovědy 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
97 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se skládá ze tří vzájemně navazujících bloků věnovaných klimatologii, biogeografii a pedogeografii. Cílem jednotlivých bloků je:
- seznámit studenty se základy klimatologie. Přiblížit jim problematiku zkoumání klimatu, jeho vývoje v minulosti a vlivu změn klimatu na ostatní složky živé i neživé přírody;
- seznámit studenty s problematikou ekologické biogeografie. Představit jim zákonitosti ovlivňující rozšíření organismů na Zemi. Ukázat vztahy mezi změnami přírodních podmínek a rozšířením organismů;
- seznámit studenty s problematikou pedogeografie. Představit jim zákonitosti ovlivňující rozšíření půd na Zemi;
- ukázat vztahy mezi změnami přírodních podmínek a rozšířením půd na Zemi.
Cílem závěrečných přednášek je seznámit studenty s problematikou didaktické transformace vhodných témat z výše uvedených bloků.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní práce na seminářích, průběžné plnění zadaných seminárních prací a jejich prezentace ve skupinách. Individuální zpracování zadaného odborného úkolu ve formě seminární práce.
Zkouška - písemná (test), ústní (odborná diskuse nad vylosovanými tématy).
|
Obsah
|
Klima a jeho vliv na ostatní geosféry. Metody výzkumu klimatu. Mikroklima, topoklima, mezoklima a makroklima. Zemská atmosféra - složení, procesy. Synoptická meteorologie. Klasifikace klimatu. Paleoklimatologie. Kvartérní a holocenní změny klimatu - jejich příčiny a následky. ENSO. Antropogenní vliv na klima.
Biosféra a její vztahy k ostatním geosférám, oběhové cykly základních prvků a látek v globálním systému Země. Ekologická biogeografie, organismus a prostředí, biocenóza, ekosystém, migrace, základní geobiomy a jejich rozšíření na Zemi. Změny rozšíření organismů ve vztahu k měnícím se přírodním podmínkám.
Pedosféra a její vztahy k ostatním geosférám. Základní složky půdy, pedogeneze. Vlastnosti půd, hlavní půdotvorné procesy, struktura půdy, půdní druhy a typy, půdní profily a horizonty. Rozšíření půd na Zemi ve vztahu k hlavním geobiomům. Změny rozšíření půd ve vztahu k měnícím se přírodním podmínkám, permafrost.
Příklady didaktické transformace vhodných klimatologických, biogeografických a pedogeografických témat.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz na Google Classroom, kde jsou mj. i záznamy z přednášek.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Václav Duffek, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Václav Duffek, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Horník, S. a kol. : Fyzická geografie II. Praha, SPN, 1986.
-
Doporučená:
Hewitt, C. N.; Jackson, Andrea V. Atmospheric science for environmental scientists. Oxford : Wiley-Blackwell, 2009. ISBN 978-1-4051-5690-5.
-
Doporučená:
Oldfield, F. Environmental Change: Key Issues and Alternative Approaches. Cambridge, 2005. ISBN 978-0-521-82936-4.
-
Doporučená:
Hendrych, Radovan. Fytogeografie. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Strahler, Alan; Strahler, Arthur. Introducing physical geography. 3rd ed. New York : John Wiley & Sons, 2003. ISBN 0-471-41741-6.
-
Doporučená:
STRAHLER, A., STRAHLER, A. Introducing Physical Geography. New Delhi, 2016. ISBN 978-8126562251.
-
Doporučená:
Vysoudil, Miroslav. Meteorologie a klimatologie. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0875-9.
-
Doporučená:
Ložek, Vojen. Příroda ve čtvrtohorách. Praha : Academia, 1973.
-
Doporučená:
SCHAESTZL, R.; ANDERSON, S. Soils: Genesis and Geomorphology. Cambridge, 2005. ISBN 978-0-521-81201-6.
-
Doporučená:
Demek, J. a kol. Úvod do obecné fyzické geografie. Praha, Academia, 1976.
-
Doporučená:
Horník, Stanislav. Základy fyzické geografie. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
Doporučená:
Buchar, Jan. Zoogeografie : Vysokošk. učebnice pro přírodověd. fakulty. Praha : SPN, 1983.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
48
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Celkem
|
103
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit poznatky z mineralogie a petrologie na úrovni předmětu CBG/GELA |
vysvětlit pojmy z endogenní dynamiky na úrovni CBG/GELA |
vysvětlit pojmy z exogenní dynamiky na úrovni předmětu CBG/GELA |
popsat základní přírodní geosystémy a jejich prvky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat rozdíly mezi působením endogenních činitelů |
analyzovat rozdíly mezi působením exogenních činitelů |
vizualizovat jednotlivé systémy pomocí schémat, grafů a tabulek |
předvést fungování nejen základních přírodních geosystémů, ale i jím navržených subsystémů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
identifikovat základní fyzickogeografické faktory ovlivňující rozšíření půd na Zemi |
vysvětlit proces pedogeneze a z něho vyplývající klasifikaci půd |
popsat procesy, které probíhají v zemské atmosféře |
vysvětlit problematiku kvartérního vývoje klimatu |
vysvětlit jak ekologické faktory ovlivňují rozšíření organismů na Zemi |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat vliv změn klimatu na ostatní složky živé i neživé přírody |
analyzovat změny rozšíření organismů na Zemi s ohledem na měnící se přírodní podmínky |
provést rozbor hlavních geobiomů |
interpretovat rozdíly v rozšíření hlavních půdních typů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|