|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / HYBI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
HYBI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hydrobiologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/HYBI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s vazbami mezi složkami uvnitř vodního ekosystému a objasnit, jak tyto ekosystémy fungují přirozeně i v podmínkách antropogenního tlaku. Ukázat provázanost vodních ekosystémů s terestrickými.
|
Požadavky na studenta
|
Zvládnutí přednášené látky, vypracování protokolů ze cvičení, zápočtový test, závěrečná ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Úvod. Voda: rozšíření a vlastnosti důležité z hlediska pochopení dějů ve vodních systémech (koheze, adheze, specifická hmotnost, viskozita, redox potenciál, acidobazická rovnováha...).
2. Pohyb vody (příčiny, typy, důsledky)
3. Koloběhy látek: základní schéma, význam (C, N, P, O, Ca, Fe, Mn, Si, S)
4.-5. Ekosystémy stojatých vod: typy, teplotní režim (mixe, hydrodynamika), vertikální a podélný profil), biotopy a biocenózy (pelagiál, litorál, bentál....)
6.-7. Ekosystémy tekoucích vod: proudění, průtokové poměry, diverzita biotopů a společenstev (seston, nárost, bentos, ryby), hyporeál, říční kontinuum, spirální látkový oběh, úpravy toků, revitalizace
8. Produkční vztahy: prim. a sek. produkce (měření, vlivy..)
9. Antropogenní vlivy a nápravná opatření: znečištění (typy, význam, trendy), eutrofizace (příčiny, vývoj, důsledky: vodárenství, rekreace).
10. Acidifikace vod.
11.-13. Ekotechnologie, biomanipulace, ekol. hystereze, samočištění, biol. princip čistírenství
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lellák, Jan; Kubíček, František. Hydrobiologie. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-530-0.
-
Rozšiřující:
Kalf, J. Limnology. 2003. ISBN 0-13-03375-7.
-
Rozšiřující:
Just T. Vodohospodářské revitalizace. Praha, 2008.
-
Doporučená:
Hartman, P. - Přikryl, I. - Štědronský, E. Hydrobiologie. Praha, 1988.
-
Doporučená:
Hrbáček, J. Hydrobiologie. Praha, 1956.
-
Doporučená:
Fott, J. Hydrobiologie pro postgraduální studium. Praha, 1986.
-
Doporučená:
Tölgyessy, Juraj. Chémia, biológia a toxikológia vody a ovzdušia. Vyd. 1. Bratislava : Veda, 1984.
-
Doporučená:
Just, T. Ochrana vod. Praha, 1990.
-
Doporučená:
Schubert, A. - Lellák, J. Život ve sladkých vodách. SPN Praha, 1973.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základy chemie, zoologie bezobratlých a botaniky nižších rostlin
mít základní znalosti mikrobiologie
mít teoretické znalosti práce mikroskopem a principů mikroskopie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
umět pracovat se základní mikroskopickou a podobnou technikou
umět vytvořit nativní biologický mikroskopický preparát
umět se seletivně orientovat v české i cizojazyčné literatuře |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
mít základní přehled o struktuře a funkci vodních ekosystémů, o jejich vývoji a proměnách v prostředí kulturní krajiny
porozumět procesům, které vedou k degradaci vodních ekosystémů, ale také postupům, kterými lze případně jejich dobrý ekologický stav napravit |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umět vyhodnotit biologickou kvalitu vodních ekosystémů
umět pracovat s přístroji puživanými při hydrologickém průzkumu a vyhodnocení
umět úspěšně pracovat s determinačními klíči a databázemi |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
|
|
|
|