|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / HŠZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
HŠZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Hygiena a školní zdravotnictví
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
69 / -
|
2 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/HŠZ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s jednotlivými tématy předmětu, jako je hygiena vyučování a školního prostředí a k ní se vázající legislativa, vliv životního prostředí na člověka, základy epidemiologie, problematika závislostí a výchova ke zdraví .
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast a splnění zápočtového testu.
|
Obsah
|
1. Úvod, životní prostředí člověka
2. Ontogeneze člověka
3. Nemoci dětského věku - akutní
4. Nemoci dětského věku - chronické
5. Výživa dětí
6. Pitný režim
7. Úrazy
8. První pomoc
9. Závislosti
10. Hygiena školního prostředí
11. Hygiena vyučování
12. Výchova ke zdraví
13. Legislativa týkající se zdraví žáků a zdravého prostředí školy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dandová, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. Vyd. 1. Praha : ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-373-7.
-
Základní:
Tuček, M. a kol. Hygiena a epidemiologie. Karolinum, 2012.
-
Rozšiřující:
Guidelines ČČK
-
Rozšiřující:
Metodika ZDRSEM
-
Doporučená:
Havlínová, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-059-3.
-
Doporučená:
Fišer, Jiří. Školní zdravotnictví : Vysokošk. učebnice pro posl. fakult připravujících učitele. 2., upravené vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.
-
Doporučená:
Kantor, Milan. Základy somatopatologie pro studující učitelství a bakalářského studia sociální práce 1 a 2. 2002.
-
Doporučená:
Kotulán, J. Zdravotní nauky pro pedagogy. 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
36
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Student je schopen pochopit zákonitosi zdravého životního stylu, prevence onemocnění a úrazů a nároků hygieny vyučování a školního prostředí. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student dokáže popsat svou představu zdravého životního stylu, co je zdraví a nemoc. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenuje a popíše faktory životního prostředí ovlivňující zdraví člověka |
vyjmenuje a popíše jednotlivé etapy vývoje člověka, různé skupiny onemocnění a postižení v dětském věku
|
vysvětlí pravidla zdravé výživy a pitného režimu |
popíše nejčastější úrazy ve škole a vysvětlí postup při první pomoci. |
zná hygienické nároky na výuku ve škole a na školní prostředí
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umí poskytnout první pomoc a ví, jak se chovat v krizových situacích nejen ve škole - například při dopravní nehodě či jiném neštěstí. |
ve školním prostředí umí předcházet úrazům a působí v zájmu zdravotní prevence. |
realizuje do určité míry prvky výchovy ke zdraví. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|