|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / MIPE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
MIPE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Geologie pro biology
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
44 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/MIPE
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základními nerosty a horninami, jejich vznikem a klasifikací, a interakcí geologického prostředí a živé přírody.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná forma: demonstrace dovedností (praktická činnost), písemný test
|
Obsah
|
1. Rozdělení geologických věd. Geochemie.
2. Mineralogie obecná a speciální (krystalografie).
3. Chemické a fyzikální vlastnosti nerostů.
4. Mineralogický systém, jeho principy: prvky, sulfidy.
5. Oxidy a hydroxidy, uhličitany, sulfáty.
6. Fosforečnany, křemičitany, organolity.
7. Minerální parageneze (vznik nerostů magmatogenními, zvětrávacími a metamorfními procesy).
8. Petrologie obecná (klasifikace hornin, textury a struktury hornin).
9. Přehled hornin vyvřelých.
10. Přehled hornin usazených.
11. Přehled hornin přeměněných.
12. Facie, faciální analýza, pedologie (vznik a klasifikace půd).
13. Minerály a horniny ve školní praxi a v teréních cvičeních a exkurzích
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní materiály na WWW stranách CBG: https://www.cbg.zcu.cz/OB/studium/skripta.php
Studijní materiály na portálu Courseware ZCU: https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/cbg
Studijní materiály na kurzu Moodle ZČU: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=9123
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. RNDr. Michal Mergl, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Prof. RNDr. Michal Mergl, CSc. (100%),
-
Cvičící:
Prof. RNDr. Michal Mergl, CSc. (100%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
VELEBIL, Dalibor. Minerály pod nohama, v průmyslu a ve sbírkách. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2093-2.
-
Základní:
SCHUMANN, Walter. Minerály se systémem rychlého určování. Dpbrovský-Ševčík, Praha, 2015. ISBN 978-80-7306-772-4.
-
Rozšiřující:
Petránek, Jan; Březina, Jiří,; Břízová, Eva,; Cháb, Jan,; Loun, Jan; Zelenka, Přemysl. Encyklopedie geologie. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7075-901-1.
-
Rozšiřující:
Slavík, František. Mineralogie. Praha : Academia, 1974.
-
Rozšiřující:
HOLUB, František. Obecná a magmatická petrologie. Praha: Karolinum., 2002. ISBN 80-246-0614-3.
-
Rozšiřující:
SKOČEK, Vladimír. Petrologie sedimentů. Praha: Univerzita Karlova., 1993.
-
Doporučená:
Dudek, Arnošt; Malkovský, Miroslav; Suk, Miloš. Atlas hornin. 2. vyd. Praha : Academia, 1984.
-
Doporučená:
Zamarský, Vítězslav; Kudělásková, Miroslava; Slivka, Vladimír. Mineralogie a petrologie : Určeno pro posl. 1. roč. hornicko-geolog. fak.. 1. vyd. Ostrava : Vys. škola báňská, 1990. ISBN 80-7078-049-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
13
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základy anorganické chemie na úrovni střední školy |
znát hlavní nerosty a minerální složení základních hornin |
znát základní geologické procesy na Zemi |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat s odborným textem v učebnici |
poznat běžné horninotvorné nerosty podle jejich habitu a fyzikálních vlastností |
pracovat s geografickou mapou |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit vzniku minerálů a horninového prostředí |
umět definovat vybrané hlavní druhy nerostů a hornin včetně zařažení do mineralogického systému |
znát minerály a horniny jako surovinové zdroje |
osvojit si principy klasifikace hornin |
vysvětlit význam horninového prostředí pro vznik půd a biosféru |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
poznat nerosty a horniny podle jejich fyzikálně-chemických vlastností |
rozumět geologické mapě |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
|
|
|
|