|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / MRG1S
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
MRG1S
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Moderní metody ve výuce reg. geografie 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Moderní metody ve výuce regionální geografie 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/MRGS1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti porovnají klady a zápory historických přístupů k výuce regionální geografie Afriky, Asie a Austrálie, diskutují současné problémy regionální geografie a vytvoří si názor na její současnou podobu, který diskutují. Studenti navrhují alternativy k současné koncepci výuky a podobě regionálně-geografického kurikula. Definují stěžejní pojmy pro jednotlivá témata a provádějí jejich didaktickou transformaci pro SŠ úroveň. Studenti dělí kontinenty (Afrika, Asie, Austrálie) na regiony. Studenti aplikují znalosti obecné fyzické a humánní geografie do výuky vymezených regionů a propojují tyto znalosti se specifiky jednotlivých regionů. Studenti předvedou didaktickou transformaci a odvodí model výuky regionální geografie v souvislostech na úrovni SŠ. Studenti stanoví vhodné metody a organizační formy při vedení modelové hodiny regionální geografie a navrhnou zařazení výsledků aktuálních výzkumů z oblasti didaktiky regionální geografie do vyučování. Studenti vybírají vhodné a relevantní zdroje informací (články, publikace, internetové stránky, modely atd.) o jednotlivých regionech a zařazují tyto informace do výuky. Studenti vhodně využívají techniku (např. interaktivní tabuli, Google Earth, GIS atd.) při výuce regionální geografie.
|
Požadavky na studenta
|
- Aktivní účast na seminářích
- Zpracování a předvedení modelové hodiny
|
Obsah
|
1 AFRIKA:
Geogr. regionalizace Afr. v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geo.
Přístupy k regionalizaci Afr. v SŠ výuce geo.
Kontrasty a podobnosti reg.
Dělení Afr. na FG a HG celky a jejich vývoj v čase.
Hist. dědictví Afr.
Jak se vypořádat se stereotypním myšlením ve výuce rozv. reg.
Počítačová prezentace jako základní prostředek didakt. transformace při front. výuce geogr. Afr.
2 AFRIKA:
FG charakteristiky Afr. kontinentu a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ.
Klim. specifika v Africe a jejich vliv na ostatní geosféry.
Vazby mezi jednotlivými přír. sférami.
Monzun a savany.
Environ. problémy TDL.
Možnosti využití GIS k zatraktivnění výuky FG charakteristik Afr..
3 AFRIKA:
HG charakteristiky Afr. a jejich didakt. transf. pro výuku na SŠ.
Vývoj charakteristik afr. obyvatelstva v prostoru a čase.Mezinárodní obchod v rámci Afr. i do a z ní.
Příčiny konfliktů v Afr. ve 20. a 21. stol.
Využití AV techniky pro lepší pochopení aktuálních sociál. problémů v Afr..
4 AFRIKA:
Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu Afr..
Vliv přír. sfér na socioek. sféru v jednotlivých afr. regionech.
Jak strukturovat SŠ hodinu region. geogr. Afr..
Příklady technik a org. forem výuky při propojování FG a HG znalostí ve výuce region. geogr. Afr..
Příklady využití interakt. tabule při výuce region. geogr. Afr..
5 ASIE:
Geogr. regionalizace Asie v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geografie.
Přístupy k regionalizaci Asie při SŠ výuce geogr..Kontrasty a podobnosti regionů.
Dělení Asie na FG a HG celky a jejich vývoj v čase.
Geopolit. situace ve vybraných asij. regionech a její proměny v čase.
On-line materiály využitelné ve výuce geogr. Asie.
6 ASIE:
FG charakteristiky Asie a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ.
FG extrémy Asie a jejich didakt. transf..
Vliv monzunu a mořského proudění na vybrané asij. regiony.
Vizualizace vybraných FG procesů pomocí videí a výukových programů.
7 ASIE:
HG charakteristiky Asie a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ.
Demografická a hospodářská specifika asijských regionů.Příčiny a důsledky region. rozdílů.
Vývoj čínského hospodářství ve 20. a 21. stol..
Moderní válečné konflikty v Asii + islamismus. Vizualizace vybraných HG fenoménů Asie pomocí GIS jako aktivizační a motivační prvek výuky.
8 ASIE: Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu Asie.
Vazby přír. sfér a socioek. sféry na příkladu modelového regionu Asie.
Výběr vhodných metod, org. forem výuky a podpůrných médií pro SŠ výuku region. geogr. Asie.
Výukové PC programy jako vhodné médium pro zatraktivnění výuky geogr. Asie.
9 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE:
Geogr. regionalizace A&O v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geografie.
Přístupy k regionalizaci A&O.
Klady a zápory využití výhradně FG členění při výuce geogr. A&O.
Oceánie a její současné environm. a soc. problémy.
Elektr. sbírky map a jejich využití ve SŠ výuce geografie A&O.
10 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE:
FG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na SŠ.
Specifika FG regionů Austr..
ENSO.
Didakt. transf. environm. katastrofy na Velikonočním ostrově.
Antropo. ovlivnění přír. prostředí v Oceánii.
PC animace a možnosti jejího využití při SŠ výuce FG procesů v A&O.
11 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE:
HG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na SŠ.
Surovinová základna Austr. a její vliv na vyspělou ekonomiku státu.
Rozdíly a podobnosti v hosp. vyspělosti států Oceánie - možnosti a bariéry jejich rozvoje.
Tur. ruch v regionu.Dokumentární pořady jako nástroj motivace žáků při SŠ výuce HG charakteristik Oceánie.
12 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE:
Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu A&O.
Vazby přír. sfér a socioek. sféry na příkladu Nov. Zélandu a vybraného regionu Austr..
Možnosti využití skupinové práce na příkladu environm. problematiky Nauru a jeho nejisté budoucnosti.
Google Earth jako vhodný vizual. doplněk při SŠ výuce geografie Austr..
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní opory ve formě nahraných přednášek jsou uloženy na stránce předmětu v prostředí Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (30%),
Mgr. Karolína Langová (100%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (40%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (30%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Gabriela Kostová (50%),
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (50%),
Mgr. Karolína Langová (100%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. ,
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. ,
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Lew, Alan; Hall, Colin, M., Timothy, Dallen. World Regional Geography: Human Mobilities, Tourism Destinations, Sustainable Environments. Kendall Hunt Publishing. 2022.
-
Základní:
World Regional Geography: People, Places and Globalization
(Royal Berglee)
-
Doporučená:
Journal of Geography in Higher Education.
-
Doporučená:
Clifford, N. J.; Holloway, Sarah L.; Rice, Stephen P.; Valentine, Gill. Key concepts in geography. Second edition. 2009. ISBN 978-1-4129-3022-2.
-
Doporučená:
Fouberg, E.H. Understanding World Regional Geography. Chichester, 2015. ISBN 978118996645.
-
Doporučená:
Šupka, Jan; Hofmann, Eduard. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie : Určeno pro posl. fak. pedagog. a přírodověd.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1990. ISBN 80-210-0182-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Celkem
|
185
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele |
vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech |
vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační ormy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat základní kurikulární dokumenty |
analyzovat rozdíly mezi vyučovacími metodami a organizačními formami |
vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků |
na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu geografie zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi a sebereflexi |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
regionalizovat (v různých geografických dimenzích) kontinenty Afriky, Asie a Austrálie |
definovat vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie |
definovat vhodnou techniku pro výuku regionální geografie (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth apod.) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat znalosti obecné fyzické i humánní geografie do výuky vymezených regionů a předvést integraci těchto obecných pravidel se specifiky jednotlivých regionů |
provést didaktickou transformaci vybraného učiva na úrovni pro střední školu |
demonstrovat výuku regionální geografie v návaznosti na obecnou geografii, a přitom klást důraz na vztahy mezi jednotlivými tématy |
používat vhodnou techniku pro výuku regionální geografie (vhodné výukové programy, modely, prezentace, Google Earth apod.) |
navrhovat vhodné metody k reflexi vlastní výuky regionálně-geografických témat |
začlenit do výuky vhodné reflektivní praktiky |
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
|
|
|
|