|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / ODGZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
ODGZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Oborová didaktika - geografie pro ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/DIDZ1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti aplikují znalosti z předmětu Obecná didaktika do výuky geografie na úrovni druhého stupně ZŠ. Studenti znají historický vývoj didaktiky geografie a její současnou pozici v přírodovědném vzdělávání. Studenti se orientují v problematice současného geografického kurikula a znají postavení geografie v kurikulárních dokumentech pro základní školy. Analyzují mezipředmětové vztahy. Studenti porovnají geografické vzdělávání v ČR a zahraničí. Studenti vhodně definují cíle ve vyučování geografie a učí se plánovat vyučovací hodiny. Analyzují, porovnávají a hodnotí vhodnost jednotlivých výukových metod (dialogická metoda, výklad, názorně demonstrační metoda, metoda myšlenkových map atd.) a organizační formy vyučování (individuální, skupinová, hromadná atd.) pro vyučování geografie a prakticky zvládají aplikaci těchto metod a forem na příkladech geografického učiva. Studenti diskutují možnosti motivace žáků k výuce geografie. Diskutují specifika evaluace a klasifikace žáků v geografickém vzdělávání. Testují geografické znalosti a navrhují jejich hodnocení. Studenti znají dostupné učebnice geografie zeměpisu pro základní školy a zvládnou jejich odborné porovnání a zhodnocení. Studenti používají další učební pomůcky pro výuku geografie (glóby, atlasy, tematické mapy, interaktivní tabule atd.) a dokáží je vhodně aplikovat. Studenti znají základní metody didaktického výzkumu v geografii a jeho současný stav, definují jeho paradigmata.
|
Požadavky na studenta
|
- Aktivní účast na seminářích
- Zpracování a prezenatce seminární práce (detailní zpracování přiděleného tematického celku a detailní příprava na jednu vyučovací hodinu).
|
Obsah
|
1. Kurikulum zeměpisu pro ZŠ
2. Cíle ve výuce zeměpisu
3. Metody ve výuce zeměpisu 1
4. Metody ve výuce zeměpisu 2
5. Organizační formy
6. Plánování výuky
7. Hodnocení
8. Motivace
9. Učebnice zeměpisu pro ZŠ a jejich hodnocení
10. Učební pomůcky ve výuce zeměpisu
11. Metody didaktického výzkumu v geografii
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní opory jsou studentům poskytnuty na Courseware předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Gabriela Kostová (10%),
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (30%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (40%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (20%),
-
Vede seminář:
Mgr. Václav Duffek, Ph.D. (100%),
Mgr. Gabriela Kostová (30%),
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (50%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (20%),
|
Literatura
|
-
Základní:
BIDDULPH, M., LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020. ISBN 1138386537.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
(FALTÝN, Jaroslav et al.)
-
Doporučená:
Roberts, M. Geography Through Enquiry: Approaches to teaching and learning in the secondary school.
-
Doporučená:
Koncepce geografického vzdělávání: Certifikovaná metodika
(MARADA, M.,ŘEZNÍČKOVÁ,D., HANUS, M. et al.)
-
Doporučená:
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Doporučená:
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
Doporučená:
Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
-
Doporučená:
Jones, M. (Ed.). The Handbook of Secondary Geography.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Celkem
|
112
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými formami výuky |
posoudit úroveň schopností žáků v jednotlivých ročnících ZŠ |
popsat teoretická pravidla tvorby didaktických testů |
vysvětlit specifika českého vzdělávacího systému |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rutinně aplikovat znalosti obecné didaktiky |
navrhnout obecnou osnovu vyučovací jednotky |
orientovat se v kurikulárních dokumentech |
rutinně užívat korektní geografickou terminologii |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
disponují postoji k lidem s postižením, které jsou nezbytné pro výkon v pomáhajících profesích;
rozpoznají problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, při řešení problémů uplatňují vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti; kromě analytického a kritického myšlení využívají i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice; správně interpretují přijímaná sdělení a věcně argumentují; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhají dosáhnout porozumění;
jsou schopni využívat kompetence k učení, řešit problémy;
disponují prezentačními a komunikačními dovednosti a občanskými kompetencemi. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat postavení geografie v kurikulárních dokumentech ČR |
definovat cíle hodiny geografie |
znát metody hodnocení a možnosti jejich použití pro hodnocení práce žáků při vyučování zeměpisu/geografie |
jmenovat příklady učebnic zeměpisu pro ZŠ a hodnotit jejich kvalitu dle různých kritérií |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
plánovat vyučovací hodinu geografie |
vyjmenovat, analyzovat a porovnat jednotlivé vyučovací metody a vhodně je zařazovat a kombinovat v rámci vyučování zeměpisu na úrovni ZŠ |
sestavit korektní didaktický test ze zeměpisu pro ZŠ |
motivovat své žáky pro výuku zeměpisu |
vybrat a využívat vhodné metody reflexe žákovské práce |
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|