|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / OZP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
OZP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ochrana životního prostředí
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
51 / -
|
33 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/OZP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenta do problematiky ochrany životního prostředí. Objasnit základní pojmy z ochrany životního prostředí. Seznámit studenty se základní legislativou ochrany životního prostředí na úrovni České republiky, Evropské unie a významných mezinárodních smluv.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání znalosti přednášené látky. Zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Úvod do ochrany životního prostředí. Základní pojmy, životní prostředí a jeho složky.
2. Ochrana přírody a krajiny. Zvláště chráněná území.
3. Druhová ochrana. Zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů.
4. Antropogenní znečišťování ovzduší, klima a skleníkový efekt, globální oteplování, ozon, ozónová vrstva. Znečištění ovzduší, následky. Smog, jeho typy, vlivy na člověka a ekosystémy. Cesty snižování škodlivin v ovzduší.
5. Voda, koloběh vody, množství na Zemi, zdržení v atmosféře, hydrosféře, kryosféře. Využitelnost a využití vody a vodních zdrojů. Znečištění vody, následky. Samočistící procesy, čištění odpadních vod. Hlavní globální aspekty ochrany vod.
6. Půda. Definice, charakteristiky, půdní typy. Využití půdy člověkem, degradace a intoxikace půdy, produkce potravin.
7. Zdraví lidí a prostředí (fyzikální, chemické, biologické a sociální aspekty). Cizorodé látky (kancerogenní, mutagenní, teratogenní a alergenní účinky). Vztah dávky a účinku.
8. Národní a globální aspekty ŽP. Nekontrolovatelný růst lidstva. Vyčerpávání přírodních zdrojů. Ekologické katastrofy a zdraví člověka (Černobyl, Bhopál, Seveso).
9. Přirozená a civilizační rizika, percepce, hodnocení a řízení rizik.
10. Odpady. Zdroje energie a surovin, obnovitelné a neobnovitelné zdroje, výroba x spotřeba. Klasifikace odpadu, nakládání s odpady a jejich zneškodňování (recyklace, kompostování).
11. Biologická diversita na Zemi. Počet známých/žijících druhů, vznik a zánik druhu jako přirozený fylogenetický proces a jako následek lidských aktivit. Hlavní ohrožené biomy, ekosystémy, skupiny, druhy.
12. Environmentální výchova, TUR.
13. Současná úroveň ŽP ve vybraných regionech ČR. Historie, Institucionální zabezpečení ochrany ŽP. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Primack, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-552-0.
-
Základní:
Storch, David; Mihulka, Stanislav. Úvod do současné ekologie. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-462-1.
-
Základní:
Braniš, Martin; Pivnička, Karel. Úvod do studia životního prostředí. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-945-4.
-
Základní:
Braniš, M. Výkladový slovník vybraných termínu z oblasti životního prostředí a ekologie.. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Friedman, B. Environmental ecology. The ecological effects of pollution, disturbance and other stresses.. Academic Press., 1995.
-
Doporučená:
Miller, G.,T., Jr. Living in the environment, An introduction to environmental science.. USA, 1990.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokladem je zájem studentů o problematiku životního prostředí, základní znalosti z biologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student ve svém každodenním životě používá základní pravidla šetrného chování k ŽP. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Charakterizuje problematiku ochrany životního prostředí. |
Zná základní pojmy ochrany životního prostředí a umí je vysvětlit z pohledu občana i odborníka. |
Vysvětlí problémy znečišťování životního prostředí (ovzduší, klima, voda, půda). |
Vysvětlí pojem biodiverzita a význam její ochrany. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Umí ve svém každodenním životě používat základní pravidla šetrného chování k ŽP. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Projektová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
|
|
|
|