|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / PPZG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
PPZG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogická praxe
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
31 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti vyučují 10 hodin zeměpisu na základních a středních školách v Plzni. Studenti absolvují praxe pod dohledem zkušeného pedagoga příslušné školy. Student se na vyučovací hodiny samostatně připravuje (přičemž aplikuje znalosti a dovednosti pro plánování a přípravu hodin zeměpisu získaných v obecně a oborově-didaktických předmětech) a své přípravy konzultuje s vedoucím pedagogem školy, na které jsou praxe realizovány. Student při vyučování zeměpisu aplikuje znalosti psychodidaktiky (vhodně stanovuje cíle hodiny, vybírá vhodné metody pro dosažení cílů, volí různé organizační formy, vhodně žáky motivuje, testuje a hodnotí znalosti a dovednosti žáků). Při vyučování student aplikuje rovněž ontodidaktické znalosti provádí didaktickou transformaci geografických témat a učivo prezentuje na úrovni druhého stupně základních škol. Odučené hodiny student analyzuje a hodnotí s vedoucím pedagogem a zároveň provádí sebereflexi. Kritická místa při vedení hodin student reflektuje a dále s nimi pracuje. Realizovaná praxe je hodnocena a diskutována s oborovým didaktikem, který vybrané hodiny navštěvuje.reflektuje a dále s nimi pracuje. Realizovaná praxe je hodnocena a diskutována s oborovým didaktikem, který vybrané hodiny navštěvuje.
|
Požadavky na studenta
|
Souvislá praktická příprava na vyučovací proces, vedení písemných příprav.
|
Obsah
|
- Souvislá výstupová praxe studenta na vybraném typu školy pod vedením provázejícího pedagoga.
- Průběžná reflexe praxí s provázejícím pedagogem.
- Podrobná reflexe vybrané výukové situace pomocí metodiky 3A (anotace, analýza, alterace)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Slavík, Jan; Stará, Jana,; Uličná, Klára,; Najvar, Petr. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8758-3.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program prozákladní vzdělávání
(FALTÝN, Jaroslav et al.)
-
Základní:
Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
-
Doporučená:
Janík, Tomáš; Maňák, Josef,; Knecht, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
-
Doporučená:
Janík, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-186-7.
-
Doporučená:
ŠUPKA, J. aj. Didaktika geografie I. PF MU Brno, 1993.
-
Doporučená:
Roberts, M. Geography Through Enquiry: Approaches to teaching and learning in the secondary school.
-
Doporučená:
Chandler-Grevatt, Andrew. How to: assess your students: making assessment work for you. Oxford: Oxford University Press, 2018. ISBN 978-0-19-841792-7.
-
Doporučená:
Bott, Gemma. How to: create great lessons: 100 tools for planning. Oxford: Oxford University Press, 2018. ISBN 978-0-19-841791-0.
-
Doporučená:
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Doporučená:
Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
-
Doporučená:
BIDDULPH, Mary, LAMBERT, David a BALDERSTONE, David. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. London: Routledge, Taylor & Francis Group,, 2015. ISBN 978-1-138-77.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Doporučená:
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Doporučená:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Doporučená:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika pro učitele - modul B. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-593-9.
-
Doporučená:
Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha, Portál, 2002.
-
Doporučená:
Morgan, J. Teaching Secondary Geography as if the Planet Matters. London, 2012. ISBN 978-04-1556-388-8.
-
Doporučená:
Jones, M. (Ed.). The Handbook of Secondary Geography.
-
Doporučená:
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
Zkoumání (kvality) výuky: srovnání dvou přístupů
(Najvar, Petr)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
15
|
Celkem
|
25
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat vliv vyučovacích metod a organizačních forem na aktivizaci a motivaci žáků |
vysvětlit mechanismy vnitřní a vnější motivace |
vysvětlit způsoby hodnocení a uvést příklady |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat postvení geografie a jejich dílčích disciplín v kurikulárních dokumentech pro daný stupeň vzdělávání |
správně definovat výukové cíle hodiny |
sestavit přípravu na hodinu se všemi náležitosmi |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
formulovat cíle a obsah vyučovací hodiny v návaznosti na kurikulum daného ročníku a stupně vzdělávání |
obhájit přípravu na hodinu vzhledem k vytyčeným cílům hodiny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat přípravu na hodinu v praxi se žáky daného stupně vzdělávání |
rozpoznávat reakce žáků na různé výukové situace a přizpůsobovat jim vhodně průběh hodiny (práce s vyučovacími meodami, organizačními formami, způsobem motivace, časovým rozvržením apod.) |
analyzovat odučenou hodinu z hlediska splnění cílů a z hlediska postupu, který byl zvolen k jejich splnění |
reflektovat zkušenosti z odučených hodin při přípravě hodin budoucích |
porovnat různé metody reflexe žákovské i učitelské práce |
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová konzultace, |
Studijní praxe, |
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
|
|
|
|