|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / ZOO1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
ZOO1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Zoologie systematická 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
31 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/ZOO1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s morfologií, anatomií, ekologií a charakteristickými taxony základních skupin bezobratlých živočichů a prvoků.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání znalosti přednášené látky, zápočtový test a zvládnutí praktické poznávací části k zápočtu, odevzdání protokolů ze cvičení.
|
Obsah
|
1. Symetrie a cefalizace živočichů. Vznik mnohobuněčnosti. Klasifikace a fylogenetické vztahy skupiny Protozoa: stavba těla prvoků, problémy taxonomie a moderní klasifikace. Skupina Sarcomastigophora.
2. Skupiny Apicomplexa, Ciliophora.
3. Klasifikace mnohobuněčných. Kmeny Placozoa, Ctenophora a Porifera.
4. Kmen Cnidaria.
5. Kmeny Platyhelminthes, Gastrotricha, Rotifera a další tzv. malé kmeny.
6. Kmen Nematoda a příbuzné kmeny.
7. Kmen Annelida a příbuzné kmeny.
8. Kmen Mollusca.
9. Kmeny Tardigrada a Onychophora a Arthropoda. Podkmeny Trilobitomorpha a Chelicerata.
10. Podkmen Crustacea.
11. Podkmen Uniramia. Myriapodní větev. Hmyz s proměnou nedokonalou.
12. Podkmen Uniramia. Hmyz s proměnou dokonalou.
13. Kmeny Bryozoa, Phorona, Brachiopoda, Hemichordata, Chaetognatha a Echinodermata.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní materiály na WWW stranách CBG: https://www.cbg.zcu.cz/OB/studium/skripta.php
Studijní materiály na portálu Courseware ZCU: https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/cbg
Studijní materiály na kurzu Moodle ZČU: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=9133
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KUNST, M. a ZPĚVÁK, J. Atlas bezobratlých. Praha: SPN., 1978.
-
Základní:
ROSYPAL, S. a kol. Nový přehled biologie. Praha: Scientia., 2003.
-
Základní:
Smrž, J. Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých. Karolinum. Praha, 2015.
-
Rozšiřující:
Buchar J. a kol. Klíč k určování bezobratlýc. Scientia Praha, 1995.
-
Rozšiřující:
Hausmann, Klaus; Hülsmann, Norbert. Protozoologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2003. ISBN 80-200-0978-7.
-
Rozšiřující:
Motyčka, V., Roller, Z. Svět zvířat X. Bezobratlí (1). Albatros. Praha., 2001.
-
Rozšiřující:
Macek, J. Svět zvířat X. Bezobratlí (2). Albatros. Praha., 2001.
-
Doporučená:
Pechenik, Jan A. Biology of the invertebrates. Boston [etc.] : McGraw-Hill, 1996. ISBN 0-697-13712-0.
-
Doporučená:
Brusca, R.C., Brusca, G.J., Haver, N.J. Invertebrates.. Sinauer Associates. Inc. Sutherland., 2002.
-
Doporučená:
Barnes, R. S. K. a kol. The Invertebrates: a new synthesis. Blackwell Sci. Publ. Oxford, 1991.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
18
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít znalosti obecné zoologie na bakalářské úrovni a znalost systematické zoologie na středoškolské úrovni |
poznat základní modelové, běžné a některé chráněné zástupce bezobratlých
|
znát základní taxonomické skupiny bezobratlých (kmeny, třídy) |
popsat základní morfologii a anatomii velkých kmenů bezobratlých |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat s mikroskopickou technikou |
pracovat s odborným textem v učebnici |
určit běžné druhy bezobratlých |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základní morfologické a anatomické znaky všech velkých skupin bezobratlých (kmeny, třídy, vybrané řády)
|
definovat základní morfologické a anatomické znaky vedlejších "malých skupin" bezobratlých |
znát vybrané modelové, běžné, chráněné či jinak významné druhy bezobratlých včetně jejich bionomie a ekologie |
vysvětlit fylogenezi bezobratlých |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
poznat běžné druhy bezobratlých v přírodě |
prezentovat a vysvětlit funkční morfologii a anatomii modelových druhů |
umět vyhledat a určit mikroskopické druhy s pomocí mikroskopu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Samostudium, |
|
|
|
|