|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAJ / AL18
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAJ
/
AL18
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Anglická literatura do konce 18. století
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit studentům vývojové etapy anglické literatury od nejstarších dochovaných písemností do konce 18. století. V kontextu signifikantních kulturních, společenských a historických událostí, které významně ovlivnily anglickou literární tvorbu, nastínit - v chronologickém sledu - vývojové trendy a charakteristické rysy anglické prózy, poezie a dramatu a představit klíčové tvůrce jednotlivých literárních období, tj. staroanglické (staroanglické eposy), středoanglické (složitá jazyková situace, dvorské romány, středověká povídka) a renesanční literatury (specifický vývoj anglické renesance v evropském kontextu, alžbětinské divadlo), literatury "revoluce" (prosazování literatury náboženské a didaktické, posléze kontroverzní polemické), porestauračního období (inspirace klasickými vzory) a klasicismu a osvícenství (počátky a vrchol osvícenského románu). Ozřejmit aspekty nastupujícího preromantismu (odklon od realistického líčení, odmítání racionalismu) a tvorby nové básnické generace. Analyzovat ukázky z děl čelních představitelů uvedených období.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění zadaných úkolů, průběžného a závěrečného testu.
|
Obsah
|
Orientační témata přednášek:
1. Staroanglická (anglosaská) literatura (7. - 11. století)
2. Středoanglická (gotická) literatura (11. - 15. století)
- po normanském záboru výbojné války a mocenské konflikty uvnitř země; Domesday Book, John Wycliffe, literatura anglofrancouzská, anglolatinská, dvorské romány, středověká povídka, kroniky, Geoffrey Chaucer
3. Literatura anglické renesance (1485-1642)
Vývoj anglického dramatu od středověku do pozdní renesance
- zdroje a vývoj anglického dramatu, mystéria, mirákula, alegorické morality, interludia, kronikářské hry, komedie, tragédie, Shakespearovi předchůdci a současníci, William Shakespeare
4. Vývoj anglické renesanční poezie: Sir Thomas Wyatt; Henry Howard, hrabě ze Surrey; Edmund Spencer; sir Philip Sidney
- alžbětínští lyričtí básníci, metafyzičtí básníci
5. Anglická renesanční próza: Sir Thomas More
- předznamenání vývoje anglické historické prózy a kronikářských her, překlady děl evropského humanismu, renesance a antické literatury, nebeletristická díla anglické renesanční prózy, pastorální román
6. Literatura revoluce (1640-1660): John Milton, John Bunyan
- "střízlivost a prostota", zákaz zábav, uzavření divadel (1642), prosazování literatury náboženské a didaktické, šíření kontroverzní polemické literatury
7. Porestaurační období (1660-1710)
Drama a próza porestauračního období; John Dryden, Samuel Butler, Samuel Pepys
- inspirace klasickými, zejména římskými vzory, "přiměřenost" v názorech a výrazech, pečlivost a přesnost v poetické technice, důsledné napodobování stylu latinských autorů
8. Klasicismus a osvícenství (1700-1785)
Toryovští satirikové Alexander Pope a Jonathan Swift
9. Počátky románu: Samuel Richardson a "otec anglického románu" Daniel Defoe
10. Vrchol osvícenského románu: Henry Fielding, Tobias Smollett, Laurence Sterne
11. Samuel Johnson a jeho "Klub" (Joshua Reynolds, Oliver Goldsmith, Edward Gibbon, Edmund Burke)
12. Preromantismus (1785-1800)
Preromantická próza - gotický román, např. Horace Walpole, Ann Radcliffe, Mary W. Shelley
- odklon od realistického líčení, odmítání racionalismu, zdůraznění citlivosti, exotičnosti a fantazie
13. Nová básnická generace představovaná Williamem Cowperem, Robertem Burnsem, Williamem Blakem a Georgem Crabbem
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Daiches, D. A Critical History of English Literature. 2 sv. New York: The Ronald Press Company, 1960.
-
Doporučená:
Evans, B. I. A Short History of English Literature. London: Penguin Books, 1990.
-
Doporučená:
Oliveriusová, E. A Survey of English Literature. Patr 2, Anthology. Praha: SPN, 1983.
-
Doporučená:
Grmela, J.; Hilský, M.; Oliveriusová, E.; Marek, J. Dějiny anglické literatury. Praha: SPN, 1988.
-
Doporučená:
Stříbrný, Zdeněk. Dějiny anglické literatury. Sv. 2. Praha : Academia, 1987.
-
Doporučená:
Procházka M.; Stříbrný Z. Slovník spisovatelů. Praha: Libri, 1996.
-
Doporučená:
Barnard, Robert. Stručné dějiny anglické literatury. Praha : Brána, 1997. ISBN 80-85946-83-1.
-
Doporučená:
Wellek, René; Warren, Austin. Teorie literatury. Olomouc : Votobia, 1996. ISBN 80-7198-150-8.
-
Doporučená:
Abrams M. H. The Norton Anthology of English Literature. The Major Authors.. New York, London: W. Norton and Company, 1996.
-
Doporučená:
Škanderová I. Vrcholná recepce her Williama Shakespeara na plzeňských scénách. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
38
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
8
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
žádné podmiňující předměty |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni: - vysvětlit vývojové trendy a charakteristické rysy anglické literární tvorby, - identifikovat díla klíčových tvůrců jednotlivých literárních období, - uvést do souvislosti vývojové trendy a charakteristické rysy anglické prózy a signifikantní kulturní, společenské a historické události, - analyzovat a interpretovat díla, případně ukázky z děl daných autorů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|