|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAJ / BL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAJ
/
BL
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Anglická literatura 19. a 20. století
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KAJ/BL19
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je obeznámit studenty s literárními směry v anglické literatuře 19. a 20. století. Na pozadí kulturněhistorických událostí bude v první části kurzu věnována pozornost nejprve východiskům, vzniku a charakteristickým rysům romantismu v dílech básníků tzv. jezerní školy (W. Wordsworth, S.T. Coleridge, R. Southey) a básníků druhé romantické vlny (G..G. Byron, P.B. Shelley, J. Keats), následně aspektům a vývoji viktoriánské literatury, tj. esejistické tvorbě, románu (Ch. Dickens, W.M. Thackeray), poezii a dramatu. Nebudou opomenuty ani viktoriánské ženy-spisovatelky a reflexe "fin de siecle" v literatuře. V druhé části kurzu budou studenti uvedeni do problematiky anglické literární tvorbu 20. století, zejména vzniku realistického románu a povídky (H.G. Wells, J. Galsworthy), modernismu (skupina z Bloomsbury), literárních experimentů v díle Jamese Joyce, vývojových tendencí britské prózy (např. Rozhněvaní mladí lidé, nový typ románového hrdiny), dramatu (od Seana O?Caseyho přes absurdní drama po závěr 20. století) a poezie. Prostřednictvím autentických textů analyzovaných v rámci cvičení kurz systematicky rozvíjí interpretační a analytické schopnosti studentů. Předmět je vyučován v anglickém jazyce. Část výuky může být realizována samostatnou prací studentů. Předmět je vyučován v angličtině.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění průběžného a závěrečného testu, závěrečná zkouška. Prezentace.
Doporučena aktivní účast na cvičeních.
|
Obsah
|
Orientační témata přednášek:
1. Romantismus (1800 - 1837); vznik, vývoj
Sociální a kulturní pozadí anglického romantismu. Básníci jezerní školy, tj. Wordsworth, Coleridge, Southey. Požadavky svobody a individualismu v dílech básníků druhé romantické vlny, tj. Byrona, Shelleyho a Keatse
2. Kritický realismus a viktoriánská literatura (1837 - 1901) Viktoriánský román. Srovnání díla Charlese Dickense a Williama Makepeace Thackeraye
3. Viktoriánské ženy-spisovatelky. Sestry Brontëovy, George Eliot. Viktoriánský román. Reflexe změn v životě a myšlení anglické společnosti v díle Thomase Hardyho
4. Další prozaikové viktoriánské éry. Vliv Henryho Jamese na vývoj anglického románu. Anthony Trollope, George Meredith, R.L. Stevenson
5. Poezie viktoriánské doby. Charakteristika viktoriánské poezie a její představitelé. Estetické stanovisko Prerafaelitského bratrstva
6. Drama viktoriánského období. Statut viktoriánského divadla. Představitelé viktoriánského dramatu. Oscar Wilde
7. Anglický realistický román a povídka první poloviny 20. století
H. G. Wells - zakladatel vědeckofantastické prózy. Zobrazení vyšších sfér společnosti v dílech Johna Galsworthyho
8. Literatura modernismu
Souvislost modernizace techniky a výroby s modernizačními snahami ve všech oblastech umění. Uplatnění Freudovy psychoanalýzy; snaha po hledání nových výrazových prostředků, které by vystihovaly problémy a pocity člověka 20. století. Intenzivní ovlivňování mezi jednotlivými druhy umění, např. mezi literaturou a výtvarným uměním. Nejvýraznější inovace nejen v anglické próze - technika proudu vědomí. Skupina z Bloomsbury (The Bloomsbury Group), Virginia Woolf
- literární experimenty v díle Jamese Joyce
9. Morální akcent ve filozoficko-alegorických románech Williama Goldinga; Lawrence Durrell
10. Irský autor dominující anglickému dramatu Sean O'Casey; Vývoj poválečného dramatu; British Drama League; Theatre of Action; Theatre Workshop atd. Absurdní drama: Samuel Beckett; Harold Pinter
11. Vývojové tendence britské prózy; Rozhněvaní mladí lidé (Angry Young Men), John Osborne; Nový románový hrdina v dílech Kingsleyho Amise, Johna Braina a Johna Waina;
12. Ženy spisovatelky, např. Ivy Compton-Burnett, Agatha Christie, Iris Mudroch, Doris Lessing , Angela Carter
13. Poezie: W. B. Yeats; Vliv T. S. Eliota na anglickou poezii; W. H. Auden, Dylan Thomas, Ted Hughes; Nástup a vývoj Hnutí (The Movement) a Skupiny (The Group)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Ivona Mišterová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Ivona Mišterová, Ph.D. (100%),
PhDr. Alice Tihelková, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Ivona Mišterová, Ph.D. (100%),
PhDr. Alice Tihelková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hilský, Martin. Současný britský román. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-00-3.
-
Základní:
Drabble, Margaret,; Stringer, Jenny; Hahn, Daniel. The concise Oxford companion to English literature. 3rd ed. New York : Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-921492-1.
-
Základní:
Birch, Dinah. The Oxford companion to English literature. Oxford : Oxford University Press, 2009. ISBN 978-0-19-280687-1.
-
Doporučená:
Oliveriusová, Eva. Antologie anglické literatury. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Stříbrný, Zdeněk. Dějiny anglické literatury. Sv. 2. Praha : Academia, 1987.
-
Doporučená:
Stříbrný, Zdeněk. Dějiny anglické literatury. Sv. 2. Vyd. 1. Praha : Academia, 1987.
-
Doporučená:
Hilský M., Nagy L. (eds.). Od slavíka k papouškovi. Brno: Host, 2002.
-
Doporučená:
Hilský, Martin. Modernisté : Eliot, Joyce, Woolfová, Lawrence. Praha : Torst, 1995. ISBN 80-85639-40-8.
-
Doporučená:
HRBATA, Z., PROCHÁZKA, M. Romantismus a romantismy: pojmy, proudy, kontexty. Praha: Karolinum, 2005.
-
Doporučená:
Procházka M.; Stříbrný Z. Slovník spisovatelů. Praha: Libri, 1996.
-
Doporučená:
Abrams, M. H. The Norton anthology of English literature ; M.H. Abrams,general editor. 6th ed. New York : W.W. Norton & Company, 1996. ISBN 0-393-96808-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
56
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní literárněvědné pojmy |
orientovat se v aktuálním kulturním dění Velké Británie |
orientovat se v klíčových literárních směrech a proudech |
popsat významné milníky kulturního vývoje Velké Británie ve 20. století |
užívat anglický jazyk na úrovni B2+/C1 |
vysvětlit klíčová fakta z kulturního vývoje Velké Británie v 19. století |
žádné podmiňující předměty |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
adekvátně sumarizovat literární texty |
aktivně se zapojovat do diskuse na dané téma |
na základní úrovni vysvětlit své názorové stanovisko týkající se daného literárního textu |
porozumět hlavním myšlenkám odborných anglických textů zaměřených na dějiny britské literatury |
porozumět literárním textům (tj. textům prózy, dramatu a básnickým textům) |
používat literárněvědné pojmosloví |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat vývojové tendence britské prózy, dramatu a poezie ve druhé polovině 20. století, např. postmoderní britskou literaturu: tradiční, experimentální prózu a magický realismus |
pojmenovat a vysvětlit literární směry a proudy v anglické literatuře 19. století |
pojmenovat a vysvětlit literární směry a proudy v anglické literatuře 20. století |
popsat modernismus a literární experimenty v britské próze v první polovině 20. století |
studenti jsou schopni: - pojmenovat a vysvětlit literární směry v anglické literatuře 19. a 20. století, tj. např. východiska, vznik a charakteristické rysy romantismu v dílech básníků tzv. jezerní školy a básníků druhé romantické vlny, aspekty a vývoj viktoriánské literatury, - vysvětlit termín "fin de siecle" a jeho reflexi v literatuře, - usouvztažnit literární vývoj s kulturněhistorickými událostmi, - vysvětlit a identifikovat realistický román a povídku, - vysvětlit a identifikovat modernismus, literární experimenty v díle Jamese Joyce, vývojové tendence britské prózy, dramatu a poezie, - systematicky rozvíjet interpretační a analytické schopnosti při práci s autentickými texty |
uvést do souvislosti literární vývoj s kulturněhistorickými událostmi |
zhodnotit vývoj tzv. postkoloniální britské literatury |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
adekvátně interpretovat literární texty britské provenience |
aktivně používat odborné literárněvědné pojmosloví |
demonstrovat znalost daného literárního žánru prostřednictvím analýzy zvoleného literárního textu |
na základě znalosti daného literárního směru charakterizovat jeho hlavní rysy a představitele |
na zvoleném díle aktivně prezentovat literárně-estetické aktivity |
samostatně klasifikovat literární druhy a literární žánry |
samostatně zhodnotit úlohu společenského a kulturního kontextu pro vznik literárních děl a jejich recepci |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|