|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAN / AFF1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAN
/
AFF1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fonetika a fonologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
77 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se systémem anglické fonetiky a fonologie, a to na dvou základních úrovních - segmentální (samohlásky, dvoj/trojhlásky, souhlásky, slovní přízvuk) a suprasegmentální (větný přízvuk, rytmus, intonace, aspekty vázané řeči); vybavit studenty nezbytnou terminologií v této lingvistické oblasti tak, aby byli schopni analyzovat základní principy anglické výslovnosti v mluveném projevu (prostřednictvím ukázek z originálních anglických zdrojů); přiblížit studentům nejužívanější typ fonetické transkripce - IPA.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet
Soustavná příprava na semináře řešení zadaných cvičení, aktivní účast v diskusích na daná odborná témata, reprodukce poslechu textů a jejich analýza, splnění zápočtového testu na 75%.
Zkouška
|
Obsah
|
Přehled řečového ústrojí a funkce jednotlivých orgánů při artikulaci, systém souhlásek z hlediska místa a způsobu artikulace a znělosti, systém samohlásek z hlediska kvality a kvantity, transkripce fonetická a fonémická (IPA), slovní a větný přízvuk, slabé a silné formy funkčních slov, aspekty vázané řeči (vázání, asimilace, elize), intonace, souvislost mezi intonací a aktuálním větným členěním. Srovnávací analýza české a anglické výslovnosti na segmentální a suprasegmentální úrovni.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
33
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Celkem
|
103
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Pro zahájení tohoto předmětu nejsou stanoveny žádné specifické odborné znalosti. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Pro zahájení tohoto předmětu nejsou stanoveny žádné specifické odborné dovednosti. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- definovat význam základních pojmů v oblasti anglické fonetiky a fonologie; rozlišit specifické cíle těchto dvou příbuzných disciplín, zabývajících se zvukovou stránkou jazyka |
- popsat strukturu řečového traktu a vysvětlit funkce jednotlivých artikulátorů |
- popsat systém anglických slabých a silných forem funkčních slov |
- popsat a vysvětlit typy aspektů spojité řeči a uvést konkrétní příklady |
- charakterizovat anglický přízvuk a intonaci a vysvětlit jejich funkce v komunikaci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- použít veškeré načerpané teoretické znalosti v oblasti anglické fonetiky a fonologie k rozboru autentického textu (segmenty a suprasegmentální jevy, slabé a silné formy, aspekty spojité řeči, intonace) |
- identifikovat a komentovat výslovnostní rozdíly mezi základními variantami angličtiny |
- porovnat rozdíly mezi českou a anglickou výslovností, a to jak na úrovni jednotlivých fonémů, tak i v oblasti vázané řeči |
- srozumitelně přečíst neznámý text a reagovat na potenciální výslovnostní problémy |
- používat transkripci IPA, a to pasivně i aktivně |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|