|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAN / AVAJ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAN
/
AVAJ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vývoj anglického jazyka
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
50 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
- Umožnit studentům nahlédnout na AJ v jeho historické perspektivě, tj. poznat, čím se dnešní angličtina liší od předcházejících vývojových období, zvláště angličtiny staré a střední;
- Seznámit studenty s vývojovými změnami AJ v jednotlivých jazykových plánech (včetně vlivů cizích jazyků na AJ), a to v úzké souvislosti s politickým, kulturním a hospodářským vývojem obyvatelstva britských ostrovů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
- vypracování seminární práce (jazykový rozbor původního textu z některého z vývojových období o rozsahu do 200 slov, převod do současné angličtiny, komentář k jednotlivým uvedeným rozdílům )
|
Obsah
|
Jednotlivá vývojová období jazyka - stará angličtina, střední angličtina, moderní angličtina - budou charakterizována z hlediska chronologického, společensky historického a zejména z hlediska jazykového tj. budou zdůrazněny charakteristické rysy daného vývojového stadia jazyka v oblasti lexika, tvarosloví a syntaxe. Důsledné propojení obou hledisek, lingvistického a společensky historického, potom umožní studentům vysledovat a pochopit určité zákonitosti ve vývoji anglického jazyka, jeho současný stav včetně rýsujících se vývojových trendů:
1. Genealogická a typologická klasifikace jazyků, zařazení anglického jazyka z hlediska těchto dvou klasifikací
2. Jazyková situace na Britských ostrovech v období před usazením germánských kmenů
3. Stará angličtina: společensko-historické pozadí období staré angličtiny, chronologický přehled jednotlivých period , staroanglické dialekty, charakteristické rysy staré angličtiny (morfologie, syntax, slovní zásoba), vlivy ostatních jazyků na starou angličtinu, literatura období staré angličtiny
4. Střední angličtina: vymezení časového období střední angličtiny, společensko-historické pozadí střední angličtiny, normanský zábor a jeho dopad na obyvatele a jazyk, úpadek spisovného jazyka a jeho opětný nástup, charakteristické rysy střední angličtiny (morfologie, syntax, slovní zásoba), vlivy ostatních jazyků (kromě normanské francouzštiny) na střední angličtinu
5. Moderní angličtina: rozlišení dvou vývojových etap moderní angličtiny: společensko-historické pozadí moderní angličtiny, postavení angličtiny v 17. a 18. století, gramatikové a jejich úsilí o kodifikaci spisovného jazyka, obohacení slovní zásoby v tomto období spojené se zámořskými výpravami a se vznikem Britského společenství; charakteristické rysy moderní angličtiny v jednotlivých rovinách jazykového systému s důrazem především na změna fonologické; současná angličtina: popis jazyka v jeho dnešní podobě, nové vývojové trendy v jazyce spojené především s angličtinou jako prostředkem mezinárodní komunikace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Mgr. Jarmila Petrlíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Klára Lancová, Ph.D. (100%),
PhDr. Mgr. Jarmila Petrlíková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Klára Lancová, Ph.D. (50%),
PhDr. Mgr. Jarmila Petrlíková, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kavka, S. J. Past and Present of the English Language. Ostrava; University of Ostrava, Faculty of Arts, 2007.
-
Rozšiřující:
Huddleston, R., Pullumm, G. K. et al. 2002. Cambridge Grammar of the English Language.. Cambridge, University Press, 2002.
-
Doporučená:
Millward, C., M. A Biography of the English Language.. Orgando, Florida: Ted Buchholz, 1996.
-
Doporučená:
Vachek, J., Firbas, J. Historický vývoj angličtiny. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
11
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- znát základní historické a společenské události anglicky mluvících zemí (Velké Británie a USA) |
- znát gramatický systém současného anglického jazyka |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- zařadit relevantní historicko-společenské události v anglicky mluvících zemích na časové ose |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišovat jednotlivá vývojová stádia AJ na časové ose |
znát morfologii a syntax ohebných slovních druhů v jednotlivých stádiích jazykového vývoje,
|
- mít přehled o zásadních literních dílech v jednotlivých vývojových obdobích jazyka |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- posoudit vliv zásadních historicko-společenských událostí dané jazykové komunity na vývoj jazyka |
- identifikovat jednotlivá období historického vývoje anglického jazyka na základě daného textu
|
- analyzovat text z jednotlivých období vývoje jazyka a identifikovat charakteristické rysy této etapy vývoje |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|