|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / FMS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
FMS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Formování mezinárodního systému
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
138 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAS/FMS
|
Vyloučené předměty
|
KAP/FMS1 a KAP/FMS2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prezentovat vývoj mezinárodních systémů od počátků lidské historie až po moderní dobu s důrazem na evropský prostor a na kořeny, formování a expanzi vestfálského systému. Kurz je ukotven v teorii mezinárodních systémů Barryho Buzana a Richarda Littlea a po zmapování existujících systémových přístupů v rámci disciplíny mezinárodních vztahů se soustředí na tři základní zdroje vysvětlení systémové roviny mezinárodní politiky (proces, interakční kapacitu a strukturu), aby zachytil a vysvětlil formování mezinárodního systému v jeho základních historických podobách (starověké imperiální systémy a subsystémy městských států, heteronomický systém evropského středověku a vestfálský systém moderních států).
|
Požadavky na studenta
|
Je vyžadována znalost odpřednášené látky a povinné literatury. Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. U prezentace je vyžadována doba v rozsahu 10-20 minut, v případě seminárních prací pak rozsah 10-20 normostran. Kurz je zakončen písemnou zkouškou.
|
Obsah
|
1. Teorie mezinárodních systémů v rámci disciplíny MV 2. Starověké mezinárodní systémy I. 3. Starověké mezinárodní systémy II. 4. Starověké mezinárodní systémy III. 5. Mezinárodní systém evropského středověku I. 6. Mezinárodní systém evropského středověku II. 7. Mezinárodní systém evropského středověku III. 8. Moderní mezinárodní systém I. 9. Moderní mezinárodní systém II. 10. Moderní mezinárodní systém III. 11. Moderní mezinárodní systém IV. 12. Moderní mezinárodní systém V.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Buzan, Barry; Little, Richard. International systems in world history : remaking the study of international relations. 1st pub. Oxford : Oxford University Press, 2000. ISBN 0-19-878065-6.
-
Základní:
Le Goff, Jacques. Středověký člověk a jeho svět ; editor Jacques Le Goff ; [z italského originálu . přeložili Ondřej Bastl. et al.]. Vyd. 2. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-682-4.
-
Základní:
Kennedy, Paul. Vzestup a pád velmocí : Ekonomické změny a vojenské konflikty v letech 1500-2000. Praha : Lidové noviny, 1996. ISBN 80-7106-173-5.
-
Doporučená:
Burian, J., Oliva, P. Civilizace starověkého Středomoří.
-
Doporučená:
Wallerstein, Immanuel Maurice. The modern world. I, Capitalist agriculture and the origins of the European world-economy in the sixteenth century : with a new prologue. Berkeley : University of California Press, 2011. ISBN 978-0-520-26757-2.
-
Doporučená:
Wallerstein, Immanuel Maurice. The modern world. II, Mercantilism and the consolidation of the European world-economy; 1600 - 1750 : with a new prologue. Berkeley : University of California Press, 2011. ISBN 978-0-520-26758-9.
-
Doporučená:
Wallerstein, Immanuel Maurice. The modern world. III, The second era of great expansion of the capitalist world-economy : 1730 - 1840s / with a new prologue. Berkeley : University of California Press, 2011. ISBN 978-0-520-26759-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
31
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat paradigmatické představy o formování mezinárodního systému |
popsat formování mezinárodních vztahů jako vědecké disciplíny |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
na základní úrovni analyzovat události v mezinárodní politice |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat hlavní společenské, kulturní, technologické a politické změny v jednotlivých etapách vývoje mezinárodního systému |
charakterizovat rozdíly mezi fungováním mezinárodního systému v jednotlivých etapách |
identifikovat a charakterizovat jednotlivé klíčové aktéry v jednotlivých etapách mezinárodního systému |
identifikovat základní přelomové události, které měly zásadní dopad na strukturu mezinárodního systému |
rozlišit základní etapy vývoje mezinárodního systému |
vysvětlit rozdíly mezi klíčovými teoretickými přístupy ke studiu vývoje mezinárodního systému |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat historicko-politické události s využitím teoretických znalostí o formování mezinárodního systému |
interpretovat historicko-politické události na základě znalosti systémových charakteristik mezinárodního systému v jednotlivých etapách |
kriticky zhodnotit roli aktérů v soudobém mezinárodním systému |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|