|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / GLDG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
GLDG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Globalizace v širší perspektivě
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je vyučován v angličtině. Cílem předmětu je seznámit studenty s fenoménem globalizace. V rámci předmětu budou představena různý vymezení globalizace a jejího protipólu - fragmentarizace a bude obšírně pojednáno o různých typech globalizace, zejména pak globalizaci politické, ekonomické, demokratizaci, pojetí občana a občanství v procesu globalizace, nevládních organizacích a globalizaci, geopolitice a její renesanci. Pozornost bude věnována Spojeným státům americkým jako globálnímu hegemonu, postavení Asie v globalizačních procesech, globální Evropě, nacionalismu v době globalizace, náboženství v procesu globalizace, informační společnosti (otázka vzdělání, přístupu k technologiím, proměnám mediálního prostoru atd.).
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, která prověří znalost odpřednášené látky a povinné literatury.
Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. V případě prezentace je standardní délka 10-20 minut, u seminární práce je rozsah mezi 10-20 normostran.
|
Obsah
|
Úvod do otázek globalizace, náčrt témat, metodiky a požadavků, debata nad ústředními pojmy, zdroje, kritické myšlení, základní hodnoty, proces, dialog
Globální problémy (rozdělení a charakteristiky, příklady - debata kolem Mezinárodního trestního tribunálu)
Teoretické přístupy (realismus, liberalismus, kritické přístupy, modernizace vs. teorie závislosti, moderna vs. postmoderna)
Protipól globalizace - fragmentarizace: třetí cesta, asijská cesta, solidarita otřesených, pravicový extremismus, náboženský fundamentalismus, nacionalismus, identita (předzvěst Globalizace II)
Globalizace ekonomická: vzorce globálního obchodu a investice : integrace vs. exkluze, expanze vs. involuce, financiarizace, globální postfordismus, informační společnost a nová ekonomie, flexibility a nové metody řízení, neoliberální dominance
Globalizace sociální a Informační společnost (otázka vzdělání, přístupu k technologiím, globální média)
Globalizace politická : Demokratizace vs. Neliberálnost a input/choice-less/formal democracy, demokratický deficit, krize efektivity, legitimity a identity, redukce státu na policejní okrsek, instrumentalizace, Geopolitika a její renesance
Globalizace bezpečnosti: terorismus a rozvoj, nové aspekty bezpečnosti vs. vojenská moc, human security
Globalizace ekologická : Ekologové a globalizace, meze růstu vs. techno-optimismus
Spojené státy americké: globální hegemon
Postavení světových regionů v globalizačních procesech
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Scholte, Jan Aart. Globalization : a critical introduction. Second edition. 2005. ISBN 0-333-97702-5.
-
Základní:
Cooper, Andrew Fenton,; Hughes, Christopher W.,; Lombaerde, Philippe de. Regionalisation and global governance : the taming of globalisation?. First published. 2008. ISBN 978-0-415-45377-6.
-
Základní:
King, Roger; Kendall, Gavin. The state, democracy and globalization. 1st pub. Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2004. ISBN 0-333-96912-X.
-
Doporučená:
Featherstone, M. (ed.). Global Culture: Nationalism, Globalization and Modernity. London, 1990.
-
Doporučená:
Bělohradský, Václav. Globalisation : All the trash in a single word. 2000.
-
Doporučená:
HURREL, A. - WOODS, N. (eds.). Inequality, Globalization, and World Politics.. Oxford University Press,, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
104
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
31
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat pojmy z oblasti mezinárodních vztahů |
popsat a vysvětlit metody sběru a interpretace dat ve společenských vědách |
popsat formování mezinárodního systému |
vysvětlit rozdíly mezi klíčovými koncepty z oblasti mezinárodních vztahů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
analyzovat vybrané problémy soudobého mezinárodního systému |
používat odborný pojmový aparát a operacionalizovat stěžejní pojmy z oblasti mezinárodních vztahů v anglickém jazyce |
samostatně operacionalizovat pojmy z oblasti mezinárodních vztahů |
vytvořit odborný výstup a prezentuje jej v rámci skupiny |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat různé typy globalizace |
vymezit proměny definice pojmu globalizace v jednotlivých dekádách |
představit dopady globalizačních procesů na různé světové regiony |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně demonstrovat roli globalizačních procesů v konkrétních aspektech soudobé mezinárodní politiky |
kriticky hodnotit hlavní výhody, problémy a rizika globální doby |
samostatně analyzovat dopady globalizace na konkrétního aktéra mezinárodního systému |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|