|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / TMV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
TMV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Soudobé teorie mezinárodních vztahů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
47 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KAP/ST1 a KAP/ST2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V průběhu kurzu se studenti seznamují s teoriemi mezinárodních vztahů. Kurz je zahájen chronologickým přehledem vývoje teorií mezinárodních vztahů s důrazem na vzájemné vztahy mezi jednotlivými přístupy a na jejich vztah k dobové praxi mezinárodní politiky, která vývoj teoretických přístupů významně formovala. Druhá část semestru je věnována aktuálním politickým teoriím a přístupům ke studiu mezinárodních vztahů - a to jak současným podobám klasických teorií tak mainstreamu různých typů konstruktivismu, a také kritickým teoretickým školám a poststrukturalismu.
Důraz je vždy kladen nejen na pochopení samotného přístupu ale také na schopnosti studenta využít jednotlivé koncepty a přístupy při analýze politického dění. Jednotlivé hodiny jsou proto rozděleny na přednášky, diskuze nad četbou a praktická cvičení.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti si na každou hodinu vyberou a přečtou jeden z nabízených textů. V průběhu druhé části přednášky pak diskutují texty se spolužáky a vyučující a konfrontují je s odpřednášenou látkou i mezi sebou navzájem. Za účast v diskuzích studenti získávají aktivity. V průběhu seminářů studenti zpracovávají vlastní teoreticko-metodologický projekt. Na začátku semestru si zvolí téma z mezinárodní politiky a v průběhu jednotlivých hodin téma postupně zpracovávají dle probíraných teoretických perspektiv, aby si ověřili jejich užitečnost v praxi. Studenti se učí sbírat data pro zpracování konkrétního tématu dle různých teoretických konceptů, porovnávat jednotlivé teoretické školy mezi sebou a pochopit jejich výhody či nevýhody pro analýzu konkrétního tématu. Cílem je překonat bariéru mezi "abstraktní teorií" a "skutečným světem", na kterou si občas studenti stěžují. Za kvalitně zpracované projekty získají studenti závěrečnou známku. Studenti, kteří neprokáží pochopení látky ve svých projektech, absolvují další pokusy zkoušky formou ústního pohovoru.
|
Obsah
|
1. Válčit se nevyplatí - meziválečný idealismus, kořeny idealistického myšlení a jeho vliv na liberální tradici MV 2. Utopie a realismus - zakladatelé realismu, E. Carr, kořeny realistického myšlení v MV vymezení vůči idealismu 3. Se Sověty na mocenských vahách - realistické koncepty období studené války (Herz, Morgenthau, Walt) 4. Hlavně vědecky - metodologické diskuze v MV (Kaplan, Bull) a pokus o vztahovou grand theory (Waltz) 5. Evropa sobě - vzestup liberálních přístupů při analýze integračních procesů 6. Obchodem a institucemi ku klidu a míru - neoliberální institucionalismus od studené války do současnosti 7. Všechno je jinak - kritická teorie a neomarxistická tradice v mezinárodních vztazích 8. Budování nového světového pořádku - podoby realismu a liberalismu po konci studené války, základní koncepty a jejich vztah k politickému vývoji 9. Nové hlasy - škola třetího světa, feministická, environmentální kritika 10. Vztahy po anglicku - Anglická škola a její vliv na formování konstruktivismu v MV a úvod do konstruktivismu (Onuf, Wendt) 11. Konstruktéry světa I a II - konstruktivismus v mezinárodních vztazích (Katzenstein, Adler, Sikking, Hopf, Kodaňská škola)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Carlsnaes, Walter; Risse, Thomas; Simmons, Beth A. Handbook of international relations. London : SAGE Publications, 2002. ISBN 0-7619-6305-7.
-
Základní:
Hollis, Martin; Smith, Steve. Mezinárodní vztahy: výklad a porozumění. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2000. ISBN 80-85959-64-X.
-
Základní:
Booth, Ken; Smith, Steve. Současné teorie mezinárodních vztahů. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2001. ISBN 80-85947-69-2.
-
Doporučená:
Barša Pavel - Císař Ondřej. Anarchie a řád ve světové politice. Praha: Portál, 2006.
-
Doporučená:
Art, R. C. - Jervis, R. (eds.). International Politics. Enduring Concepts and Contemporary Issues. New York: HarperCollins College Publishers, 2002.
-
Doporučená:
Ikenberry, John. Liberal Leviathan. New York: Princeton University Press, 2012.
-
Doporučená:
Jervis, Robert. Perception and Misperception in International Politics. Princeton University Press, 1976.
-
Doporučená:
Morgenthau, Hans J. Politics among Nations. The Struggle for Power and Peace. McGrewHill, 1993.
-
Doporučená:
Keohane, R. O. - Nye, J. S. Power and Interdependence.. Longman, 2001.
-
Doporučená:
Adler, Emanuel - Barnett, Michael. Security Communities. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
-
Doporučená:
WENDT, A. The Social Theory of International Politics. Cambridge Studies in International Relations, 1999.
-
Doporučená:
Mearsheimer, John J. The Tragedy of Great Power Politics. W.W. Norton and Company: NY., 2001.
-
Doporučená:
Campbell, David. Writing Security. University of Minesota, 1998.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
54
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
klasifikovat základní témata oboru mezinárodních vztahů |
popsat a vysvětlit zásady odborné práce ve společenských vědách |
charakterizovat podobory mezinárodních vztahů |
popsat formování mezinárodních vztahů jako vědecké disciplíny |
vysvětlit základní rozdíly mezi hlavními myšlenkovými školami v politické filozofii |
charakterizovat pojmy teorie mezinárodních vztahů běžné v analýze mezinárodních institucí, procesů a aktérů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
analyzovat vybrané události mezinárodní politiky |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
využívat základní metody analýzy a sběru dat běžné v oboru mezinárodní vztahy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit vývoj jednotlivých klasických myšlenkových směrů v oboru |
charakterizovat konstruktivistické přístupy k analýze mezinárodní politiky |
charakterizovat postmoderní přístupy k analýze mezinárodní politiky |
vysvětlit rozdílné chápání základních termínů jako je anarchie, moc, konflikt, spolupráce různými myšlenkovými školami |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dovozovat pravděpodobná politická rozhodnutí konkrétních aktérů na základě zhodnocení jejich příslušnosti k některé z myšlenkových škol |
na základě získaných znalostí samostatně zpracovat pokročilé analýzy komplexních mezinárodních procesů |
analyzovat zahraniční politiky významných aktérů |
zhodnotit možné výstupy z konkrétních politických událostí na základě jejich hodnocení skrze teoretické přístupy jednotlivých myšlenkových škol |
aplikovat pokročilé koncepty teorie mezinárodních vztahů na konkrétní situace ve vybraném regionu |
zvolit vhodné teoreticko-metodologické nástroje k analýze |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|