|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / VBMS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
VBMS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Velká Británie a mezinárodní systém
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
31 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAP/VB
|
Vyloučené předměty
|
KAP/VB
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s rolí Velké Británie v mezinárodním systému, přičemž hlavní důraz bude kladen na proměnu mocenského postavení Spojeného království od Slavné revoluce po současnost. Po absolvování kurzu by měli být posluchači schopni kriticky zhodnotit roli Británie jako bývalého světového hegemona a srovnat pozitivní a negativní dopady britské imperiální politiky. Přednášky budou rozebírat klíčové postavení Velké Británie jako vojenského a námořního aktéra v Evropě, resp. ve světě a příčiny jejího politického, hospodářského a finančního vzestupu (a posléze pádu). Vedle toho nebude opomenuta britská koloniální politika v mimoevropských teritoriích a dopad na domorodou populaci.
|
Požadavky na studenta
|
Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. Seminární práce v rozsahu 10-20 normostran, ústní prezentace v délce 10-20 minut.
Kombinovaná zkouška ověřující znalost odpřednášené literatury a povinné četby.
|
Obsah
|
1. etapy vývoje britské zahraniční politiky
2. základní směry britské zahraniční politiky
3. srovnání britského a ostatních impérií
4. dekolonizace britského impéria a Suezská krize
5. vnitřní politika Velké Británie
6. konzervativci vers. labouristé
7. Velká Británie a EU v otázkách zahraniční politiky
8. proměny britského impéria - od impéria ke Commonwealth
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Judd, Denis. Impérium : Britská imperiální zkušenost od roku 1765 do současnosti. Praha : BB art, 1999. ISBN 80-7257-046-3.
-
Základní:
Hlaváček, Pavel. Zahraniční politika a strategie Velké Británie ve 20. století. Brno : Václav Klemm, 2012. ISBN 978-80-904083-3-3.
-
Rozšiřující:
Marr, Andrew. A history of modern Britain. London : MacMillan, 2007. ISBN 978-1-4050-0538-8.
-
Rozšiřující:
Churchill, Winston. Dějiny anglicky mluvících národů. [Díl 4.], Velké demokracie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-236-4.
-
Rozšiřující:
Churchill, Winston. Dějiny anglicky mluvících národů. Věk revoluce. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-102-3.
-
Doporučená:
Churchill, W. Dějiny anglicky mluvících národů I - II. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Morgan, Kenneth O. Dějiny Británie. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-347-9.
-
Doporučená:
Kissinger, H. Umění diplomacie. Od Richelieua k pádu Berlínské zdi. Praha, 1999. ISBN 80-7260-025-7.
-
Doporučená:
Kennedy, Paul. Vzestup a pád velmocí : Ekonomické změny a vojenské konflikty v letech 1500-2000. Praha : Lidové noviny, 1996. ISBN 80-7106-173-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
54
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat významné kulturně-historické epochy anglofonních zemí v první polovině 20. století se zřetelem na Velkou Británii |
identifikovat a charakterizovat jednotlivé klíčové aktéry v jednotlivých etapách mezinárodního systému |
identifikovat základní přelomové události, které měly zásadní dopad na události strukturu mezinárodního systému |
popsat významné historické události v anglofonních zemích a vysvětlit jejich význam |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat historicko-politické události na základě znalosti systémových charakteristik mezinárodního systému v jednotlivých etapách |
kriticky zhodnotit roli aktérů v soudobém mezinárodním systému |
shromáždit potřebná data z odborných anglických zdrojů, adekvátně je analyzovat a písemnou či ústní formou následně interpretovat |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat roli Velké Británie ve formování mezinárodního systémů |
rozlišit jednotlivé etapy vývoje britské zahraniční politiky |
vysvětlit příčiny britského hospodářského a politického vzestupu respektive úpadku |
zdůvodnit změny mocenského postavení Velké Británie v mezinárodním systému |
zhodnotit vazby Velké Británie na bývalá závislá území |
zhodnotit základní směry a cíle zahraničních politiky v jednotlivých etapách |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a interpretovat jazykovou a náboženskou mapu světa vzhledem k imperiálnímu působení Velké Británie |
kriticky zhodnotit vliv konkrétní významné politické události na podobu britské zahraniční politiky |
kriticky zhodnotit vliv Velké Británie na konkrétní závislé území |
samostatně analyzovat britskou zahraniční politiku v určitém období respektive ve vztahu k určitému aktérovi |
samostatně analyzovat roli a strategii Velké Británie v konkrétním mezinárodním konfliktu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|