|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / VEIN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
VEIN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vývoj evropské integrace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
53 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s tím, jak se vyvíjely myšlenky týkající se evropské integrace od 2. pol. 19. stol. po současnost. V období před 1. svět. válkou budou zmíněny zejména italské, španělské a švýcarské integrační návrhy. Probrána bude i vize poválečné Evropy v pojetí T.G.Masaryka. Podrobněji bude rozebráno dílo "Panevropa" od hraběte Kalergiho. Dále bude následovat podrobný přehled mezníků v integraci západní Evropy po 2. svět. válce.
|
Požadavky na studenta
|
Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. U prezentace standardní doba trvání je 10-20 minut, u seminární práce je rozsah cca 10 normostran. Kurz je zakončen kombinovanou zkouškou.
|
Obsah
|
Teorie a modely (paradigmata) evropského integračního procesu
Idea evropské integrace v 19. století
Idea evropské integrace v první polovině 20. století
Počátky evropské integrace po 2. světové válce
Politické okolnosti vzniku ESUO, EHS a EURATOM
Krize Společenství a její překonání
Vývoj evropské integrace v 80. a 90. letech
Politické souvislosti tvorby tzv. euroústavy a Lisabonské smlouvy
Rozšiřování Společenství a Unie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kovář, Martin; Horčička, Václav. Dějiny evropské integrace I. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2005. ISBN 80-7254-731-3.
-
Základní:
Fiala, Petr; Pitrová, Markéta. Evropská unie. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. ISBN 80-7325-015-2.
-
Rozšiřující:
Luňák, Petr. Západ : Spojené státy a Západní Evropa ve studené válce. 1. vyd. Praha : Libri, 1997. ISBN 80-85983-29-X.
-
Doporučená:
Evropská bezpečnostní a obranná politika : národní perspektivy. Praha : Ústav mezinárodních vztahů, 2002. ISBN 80-86506-25-8.
-
Doporučená:
Zlý, Bohumír. Evropská unie a integrační procesy od A do Z : výkladový slovník. Ostrava : MONTANEX, 1997. ISBN 80-85780-86-0.
-
Doporučená:
Evropská unie od A do Z : příručka evropské integrace ; z něm. orig. přel. Alois Mikeštík a Marie Bednaříková. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-413-6.
-
Doporučená:
kol. Publikace řady "Evropa v pohybu" vydávané Evropskou komisí.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
34
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat paradigmatické představy o formování mezinárodního systému |
rozlišit základní etapy vývoje mezinárodního systému |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat historicko-politické události s využitím teoretických znalostí o formování mezinárodního systému |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat ideu evropského sjednocení a zasadit ji do historického kontextu |
popsat počátky evropské integrace |
identifikovat klíčové osobnosti dějin evropské integrace a posoudit jejich roli v politickém vývoji Společenství |
vysvětlit proces formování politického systému Evropské unie do současné podoby |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat kontext konkrétní události spadající do dějin evropské integrace |
kriticky zhodnotit aspekty vstupu konkrétního státu do ES/EU |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|